Det jäser i Ale GK

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 19 mar 2021, 15:21Så gällande ordförarinnans bekanta. De hade inte varit där om klubbens medlemmar faktiskt agerat som medlemmar istället för kunder.
Det är väl lite det som är pudelns kärna.

Vi betalar rätt mycket pengar för att få spela och ser oss då som kunder istället för medlemmar.

Tiden när avgiften var lägre och medlemmarna förväntades hjälpa till på banan är förbi av de orsaker du räknar upp ("padel, åker skidor, renoverar hemma, har barn som spelar fotboll, jobbar 47h/vecka, har hus och sommarstuga/båt och räknar med att kunna laga mat 3 timmar inför middagen med kompisar. Någonstans däri ska vi också städa, tvätta och tvätta bilen").

Om vi inte redan har uppdelningen i dag tror jag den kommer att bli vanligare i framtiden. Det kommer att finnas klubbar som drivs av medlemmarna och där kostnaden i rena pengar är lägre. Sen kommer vi ha klubbar som är dyra och som drivs som företag med personal som sköter allt.
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Ja, det är ju bara att titta utanför Sverige. Där är golf överlag mycket dyrare när det kommer till medlemsskap och green-fees! ”Förenings Sverige” finns inte riktigt kvar på samma sätt längre.

Utmaningen blir när klubben inte är överens med sina medlemmar kring vad som gäller och vilken typ av klubb man vill vara.

Ideella krafter eller ”marknadsmässiga” resurser? Billigt el dyrt? Hög/Låg kvalitet.

Jag tror att vi kommer se många liknande case bubbla upp snart..

I fallet med Ale så har jag utifrån vad jag läst här och på Svensk Golf svårt att se att klubben egentligen gjort ngt fel. Men det är skillnad på att ”ha rätt” och ”göra rätt” speciellt i föreningsvärlden.


Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

FreF skrev:Ja, det är ju bara att titta utanför Sverige. Där är golf överlag mycket dyrare när det kommer till medlemsskap och green-fees! ”Förenings Sverige” finns inte riktigt kvar på samma sätt längre.

Utmaningen blir när klubben inte är överens med sina medlemmar kring vad som gäller och vilken typ av klubb man vill vara.

Ideella krafter eller ”marknadsmässiga” resurser? Billigt el dyrt? Hög/Låg kvalitet.

Jag tror att vi kommer se många liknande case bubbla upp snart..

I fallet med Ale så har jag utifrån vad jag läst här och på Svensk Golf svårt att se att klubben egentligen gjort ngt fel. Men det är skillnad på att ”ha rätt” och ”göra rätt” speciellt i föreningsvärlden.
Är inte alls insatt i Ale, men det låter rimligt det du säger. Problemet uppstår egentligen först när, som du säger, medlemmar inte är överens med ”klubben”... Problemet här är att klubben är sina medlemmar och inte mycket annat. Så att inte hålla med ”klubben” är antingen att ha en djup inre konflikt med sig själv eller att mindre sympatiskt kräva att andra ska agera såsom man själv vill utan att själv bidra det minsta.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar