Det jäser i Ale GK

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sprang av någon anledning på den här artikeln.

https://www.alekuriren.se/debatt/vi-sak ... x933To7OTc

Och läste vidare och hittade den här,

https://www.alekuriren.se/sport/det-blaser-i-ale-gk/

Det här är ju föreningslivet ohärliga sida.
Någon som är medlem på Ale?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 16 mar 2021, 13:09 Sprang av någon anledning på den här artikeln.

https://www.alekuriren.se/debatt/vi-sak ... x933To7OTc

Och läste vidare och hittade den här,

https://www.alekuriren.se/sport/det-blaser-i-ale-gk/

Det här är ju föreningslivet ohärliga sida.
Någon som är medlem på Ale?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Detta är nog inget jätteovanligt. Samma sak hände på min hemmaklubb inför i år. Klubbchefen ”erbjöds” en tränartjänst på säsong och hans kanslidel omvandlades till en helårstjänst.

Det är bara ett förtäckt avskedande. Styrelsen har därmed gjort sig av med den enda som hade någon form av professionell erfarenhet av golf. .

Egon
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Fast det är ju ff så att bara för att du är duktig GolfPro då behöver du inte vara en duktig administratör.

Väl starkt Egon att slänga ut dig ngt sådant. Är du medlem eller har insyn i Ale GK.

Oavsett så måste folk förstå att om klubbar på landsbygden skall överleva på sikt så måste organsationen stärkas. Alltför många klubbar drivs väldigt godtyckligt. Det är dock så att de ändå har en omsättning likvärdigt ett mindre/medelstort företag. Det tenderar vi att glömma.

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

FreF skrev: 17 mar 2021, 21:59 Fast det är ju ff så att bara för att du är duktig GolfPro då behöver du inte vara en duktig administratör.

Väl starkt Egon att slänga ut dig ngt sådant. Är du medlem eller har insyn i Ale GK.
Nu läste du lite för snabbt....
Jag skrev att det inte var ovanligt eftersom exakt samma hänt på min hemmaklubb.

FreF skrev: 17 mar 2021, 21:59 Oavsett så måste folk förstå att om klubbar på landsbygden skall överleva på sikt så måste organsationen stärkas. Alltför många klubbar drivs väldigt godtyckligt. Det är dock så att de ändå har en omsättning likvärdigt ett mindre/medelstort företag. Det tenderar vi att glömma.
Ja, där håller jag med dig... och alla beslut, varesig de är ekonomiska eller sportsliga, bör tas med kunskap i bakfickan.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har varit lite aktiv inom andra sporter och föreningslivet är allt annat än stillsamt och lugnt.
Rotationen på ordförande brukar vara stor då de inte står ut i längden med alla viljor som stretar åt olika håll.
Tänk om man drivit ett företag som många föreningar drivs. Konkurs ganska omgående!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 19 mar 2021, 09:27 Har varit lite aktiv inom andra sporter och föreningslivet är allt annat än stillsamt och lugnt.
Rotationen på ordförande brukar vara stor då de inte står ut i längden med alla viljor som stretar åt olika håll.
Tänk om man drivit ett företag som många föreningar drivs. Konkurs ganska omgående!
Alltså bör man driva sin förening som man skulle drivit ett företag. Inte helt orimligt. Skulle kanske bli lite bättre struktur på styret då.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 19 mar 2021, 13:02
Sandstream skrev: 19 mar 2021, 09:27 Har varit lite aktiv inom andra sporter och föreningslivet är allt annat än stillsamt och lugnt.
Rotationen på ordförande brukar vara stor då de inte står ut i längden med alla viljor som stretar åt olika håll.
Tänk om man drivit ett företag som många föreningar drivs. Konkurs ganska omgående!
Alltså bör man driva sin förening som man skulle drivit ett företag. Inte helt orimligt. Skulle kanske bli lite bättre struktur på styret då.
Lite skillnad på golf och andra föreningar.
Här pytsar medlemmar in flera miljoner för att banan/anläggningen ska kunna skötas .... och så sitter det ickegolfare och fingertoppsstyr över saker de inte kan något om.
Att driva ett företag är något helt annat.

Jag förväntar mig tillgång till en bra skött bana och en fungerande omkringverksamhet.
Jag förväntar mig även att golfbanan och medlemmarna hamnar i första rummet.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 19 mar 2021, 13:43
svingit skrev: 19 mar 2021, 13:02
Sandstream skrev: 19 mar 2021, 09:27 Har varit lite aktiv inom andra sporter och föreningslivet är allt annat än stillsamt och lugnt.
Rotationen på ordförande brukar vara stor då de inte står ut i längden med alla viljor som stretar åt olika håll.
Tänk om man drivit ett företag som många föreningar drivs. Konkurs ganska omgående!
Alltså bör man driva sin förening som man skulle drivit ett företag. Inte helt orimligt. Skulle kanske bli lite bättre struktur på styret då.
Lite skillnad på golf och andra föreningar.
Här pytsar medlemmar in flera miljoner för att banan/anläggningen ska kunna skötas .... och så sitter det ickegolfare och fingertoppsstyr över saker de inte kan något om.
Att driva ett företag är något helt annat.

Jag förväntar mig tillgång till en bra skött bana och en fungerande omkringverksamhet.
Jag förväntar mig även att golfbanan och medlemmarna hamnar i första rummet.

Egon
Vad menar du med ickegolfare? Brukar inte personer i klubbstyrelsen ha ett intresse för golf och spelar själva?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 19 mar 2021, 13:59
Egon skrev: 19 mar 2021, 13:43
svingit skrev: 19 mar 2021, 13:02

Alltså bör man driva sin förening som man skulle drivit ett företag. Inte helt orimligt. Skulle kanske bli lite bättre struktur på styret då.
Lite skillnad på golf och andra föreningar.
Här pytsar medlemmar in flera miljoner för att banan/anläggningen ska kunna skötas .... och så sitter det ickegolfare och fingertoppsstyr över saker de inte kan något om.
Att driva ett företag är något helt annat.

Jag förväntar mig tillgång till en bra skött bana och en fungerande omkringverksamhet.
Jag förväntar mig även att golfbanan och medlemmarna hamnar i första rummet.

Egon
Vad menar du med ickegolfare? Brukar inte personer i klubbstyrelsen ha ett intresse för golf och spelar själva?
Jag är iofs lite sarkastisk men inte helt osann.
Vi har (haft åtm.) personer som inte spelar golf alls.
Vi satt på en regel-genomgång för 2 år sedan och där fanns personer som ”tänkte börja hjälpa till” i klubben. Dessa var inringda av vår ordförandinna som ville ha fler frivilliga i klubben.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev:
svingit skrev: 19 mar 2021, 13:59
Egon skrev: 19 mar 2021, 13:43 Lite skillnad på golf och andra föreningar.
Här pytsar medlemmar in flera miljoner för att banan/anläggningen ska kunna skötas .... och så sitter det ickegolfare och fingertoppsstyr över saker de inte kan något om.
Att driva ett företag är något helt annat.

Jag förväntar mig tillgång till en bra skött bana och en fungerande omkringverksamhet.
Jag förväntar mig även att golfbanan och medlemmarna hamnar i första rummet.

Egon
Vad menar du med ickegolfare? Brukar inte personer i klubbstyrelsen ha ett intresse för golf och spelar själva?
Jag är iofs lite sarkastisk men inte helt osann.
Vi har (haft åtm.) personer som inte spelar golf alls.
Vi satt på en regel-genomgång för 2 år sedan och där fanns personer som ”tänkte börja hjälpa till” i klubben. Dessa var inringda av vår ordförandinna som ville ha fler frivilliga i klubben.

Egon
Jag har rätt djup föreningserfarenhet med ett gäng styrelseposter i nästan lika många olika föreningar, samt en period på förbundsnivå med några hundra klubbar under paraplyet.

Det grundläggande problemet är ärligt talat i lägre grad ”dålig ledning” som tar in folk utan kunskap för att ”hjälpa till”, och betydligt högre utsträckning att det föreningsliv som blommade i Sverige under slutet av 1900-talet är på utdöende. För 30 år sedan fanns det i nästan alla föreningar flera eldsjälar som slet för ”sin” klubb, och många medlemmar som hjälpte till när de hade möjlighet.

Det har kanske i grunden inte ändrats. Men definitionen av ”när de har möjlighet” har det. Idag spelar vi inte bara golf. Vi spelar golf, padel, åker skidor, renoverar hemma, har barn som spelar fotboll, jobbar 47h/vecka, har hus och sommarstuga/båt och räknar med att kunna laga mat 3 timmar inför middagen med kompisar. Någonstans däri ska vi också städa, tvätta och tvätta bilen.

”Medlemmen” finns inte längre, hen har blivit en ”kund” som förväntar sig en tjänst med hög kvalitet. Helt utan insikt i att klubben till 99% drivs av ideella krafter.

En killgissande analys från min sida menar att det kan vara samma mekanism som drivit på vad jag förstår är ett ökande problem med att folk inte lagar nedslagsmärken osv. ”Det finns ju personal för sånt”.

Golfens förutsättningar borde här vara rätt goda då den absoluta merparten av allt arbete sker av betald personal, men gällande styrelser och ordförandeposter osv så utgår jag ifrån att det är rätt blygsamma arvoden som betalas. Och folk i allmänhet har en tendens att anse att just de själva är underbetalda och inte får nog uppskattning för sina excellenta insatser.

Så gällande ordförarinnans bekanta. De hade inte varit där om klubbens medlemmar faktiskt agerat som medlemmar istället för kunder.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar