Hur nära kan du förvänta dig att slå inspelet?

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 17 mar 2021, 08:06 Det här är varför jag använder klocka istället för kikare.
Så resonerade jag under lång tid, har numera kikare... Men visst, ibland saknar man andra mått än just flaggan. Står en flagga långt fram/bak så kan det ju såklart avgöra klubbvalet för att vara på green hellre än kort i en bunker eller förbi en green.

Men jag att förhålla sig till proffsens felmarginaler, nej det tänker jag inte göra, men från 100m, ja då ska (bör) ett antal slag vara inom 10m, även om jag vet att vissa kommer att vara utanför den cirkeln. På samma sätt förväntar jag mig inte att missa greenen även om det såklart kommer att hända.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 23 mar 2021, 10:29
Niklas skrev: 17 mar 2021, 08:06 Det här är varför jag använder klocka istället för kikare.
Så resonerade jag under lång tid, har numera kikare... Men visst, ibland saknar man andra mått än just flaggan. Står en flagga långt fram/bak så kan det ju såklart avgöra klubbvalet för att vara på green hellre än kort i en bunker eller förbi en green.

Men jag att förhålla sig till proffsens felmarginaler, nej det tänker jag inte göra, men från 100m, ja då ska (bör) ett antal slag vara inom 10m, även om jag vet att vissa kommer att vara utanför den cirkeln. På samma sätt förväntar jag mig inte att missa greenen även om det såklart kommer att hända.
Alltså, jag har båda alternativ nuförtiden. Hade klocka, den gick sönder, köpte kikare, saknade klocka, så köpte en ny klocka. Kikaren åker fram en gång per runda utom på Bro-Bålsta där den åker fram kanske 15 ggr på en runda.

Matt Jones tyckte jag visade på hur det här är med att spela med felmarginaler fungerar för proffsen. Vid Bear-trap missade han green med flit för att ha marginal till vatten och sedan rädda par. Hans sving vinglade kanske lite på tredje rundan så han litade väl inte på att spela mer aggressivt, men visar hur en bra spelar anpassar sin målbild efter dagsform, självförtroende och hinder.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Gällande kikare så kör jag det och är väldigt glad för den. Inte så mycket för att hitta flagg, utan för att veta hur långt jag ska slå för att lägga upp runt den där dogleggen, var trädet egentligen står, hur långt bort bunkern är osv. Skjuter jag på flagg så vill jag också veta om den år lång eller kort så jag kan satsa på mitten av green. Och inte minst hur långt det är till bollen framför när man väntar på att slå ut.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar