Hur nära kan du förvänta dig att slå inspelet?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det här är en diskussion som jag tycker får för lite uppmärksamhet och därmed gör våra förväntningar helt absurda.
IMG_0309.JPG
IMG_0309.JPG (237.46 KiB) Visad 3537 gånger
Om du står med en 100 meter kvar, hur nära hålet förväntar du dig att slå den bollen?

Jag fick upp den här tanken när jag kollade på Cmores sändning och PGA Tour visade ett snitt på ett par 3 hål. De hade plottat ut var hela startfältets bollar slutat från utslaget och vad det resulterat i för score. Just det slaget var cirka 200m och snittet var en bra bit över 20m från hålet.
IMG_0310.JPG
IMG_0310.JPG (116.19 KiB) Visad 3537 gånger
På min senaste lektion använde vi en tumregel att PGA Tour-spelarna, alltså de bästa i världen snittar en spridning på 10% av avståndet.

Är slaget 100 meter så sätter de bollen inom en diameter av i snitt 10 meter från hålet vilket betyder en radie av 5 meter ifrån hålet åt något håll. Bollen kan alltså lika gärna hamna 5 meter höger om pinnen som 5 meter vänster vilket alltså summeras till 10 meter spridning.

Nu till min egen skeva bild. Jag har inte vetat om den här datan och därmed byggt upp en mycket högre förväntning på mitt eget spel än vad jag borde ha.

Om jag legat i fairway med 100 meter kvar har jag förväntat mig en hyfsad birdiechans och att bollen ska vara sådär 5 meter och inåt från pinnen. MEN det är ju helt skevt att tro har jag nu insett! Det är ju vad PGA Touren snittar.

Nu till min fråga: Som 5-HCP:are som lirar 50 varv per säsong och tränar alldeles för lite borde jag snarare förvänta mig en spridning på _%?

Med en bättre koll på sin spridning bör man kunna träffa fler greener. Om flaggan står 5 meter in på green från 100 meter så är det precis på PGA Tourens snitt att deras medelslag från 100 meter ska vara på green från framkant räknat. Jag borde kanske istället mentalt sikta på en flagga som är 5 meter bakom den riktiga flaggan för att ta höjd för 20% spridning, och på så vis ha större chans att hamna nära.

Hur har du tänkt kring det här?
Är det allmänt känt eller är det något som behövs lyftas mer?



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Tycker 10% regeln är bra att sträva efter.

Höjer du toleransen så kommer även tillåtelsen för misstag öka.
Men står flaggan tight med något hinder nära så bör cirkeln flyttas litegrann så man tar bort hindret ur spel.

Men det är som sagt vad man borde, när man väl står där så satsar man ändå.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bra att du tog upp den här punkten Johan, som svar på dina frågor så säger min erfarenhet att 90% av golfare inte tänker på detta sätt och där har de en stor anledning till varför scoren inte blir bättre och/eller varför man blir arg /besviken på sig själv när man spelar. Jag har precis som Coach Järrel detta som en viktig punkt i många av min lektioner idag för att försöka få golfare att förstå.

Jag tror att Arccos och ShotScope har släppt lite olika data om detta gällande olika HCP-nivåer jag undrar om jag kan hitta den datan igen.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det här är varför jag använder klocka istället för kikare. För mig är det mer intressant med framkant, bakkant och mitt av green än exakt avstånd till flaggan för jag siktar aldrig (medvetet) på flaggan och vet att jag inte är bättre än att sikta mitt på green även med hundra meter kvar. Brukar resultera i hyfsad mängd greenträffar och många puttar.

Frågan är väl vid vilket avstånd ska jag sikta mot flaggan istället för mitten av green.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 17 mar 2021, 04:27 Det här är en diskussion som jag tycker får för lite uppmärksamhet och därmed gör våra förväntningar helt absurda.

IMG_0309.JPG

Om du står med en 100 meter kvar, hur nära hålet förväntar du dig att slå den bollen?

Jag fick upp den här tanken när jag kollade på Cmores sändning och PGA Tour visade ett snitt på ett par 3 hål. De hade plottat ut var hela startfältets bollar slutat från utslaget och vad det resulterat i för score. Just det slaget var cirka 200m och snittet var en bra bit över 20m från hålet.

IMG_0310.JPG

På min senaste lektion använde vi en tumregel att PGA Tour-spelarna, alltså de bästa i världen snittar en spridning på 10% av avståndet.

Är slaget 100 meter så sätter de bollen inom en diameter av i snitt 10 meter från hålet vilket betyder en radie av 5 meter ifrån hålet åt något håll. Bollen kan alltså lika gärna hamna 5 meter höger om pinnen som 5 meter vänster vilket alltså summeras till 10 meter spridning.

Nu till min egen skeva bild. Jag har inte vetat om den här datan och därmed byggt upp en mycket högre förväntning på mitt eget spel än vad jag borde ha.

Om jag legat i fairway med 100 meter kvar har jag förväntat mig en hyfsad birdiechans och att bollen ska vara sådär 5 meter och inåt från pinnen. MEN det är ju helt skevt att tro har jag nu insett! Det är ju vad PGA Touren snittar.

Nu till min fråga: Som 5-HCP:are som lirar 50 varv per säsong och tränar alldeles för lite borde jag snarare förvänta mig en spridning på _%?

Med en bättre koll på sin spridning bör man kunna träffa fler greener. Om flaggan står 5 meter in på green från 100 meter så är det precis på PGA Tourens snitt att deras medelslag från 100 meter ska vara på green från framkant räknat. Jag borde kanske istället mentalt sikta på en flagga som är 5 meter bakom den riktiga flaggan för att ta höjd för 20% spridning, och på så vis ha större chans att hamna nära.

Hur har du tänkt kring det här?
Är det allmänt känt eller är det något som behövs lyftas mer?



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Lustigt att du nämnder 10% regeln. För ett tag sen så småpratade jag lite med en av klubbens pro:s när han satt och tittade på när jag tränade på mitt korta spel från 115 meter. Jag var irriterad på att jag inte placera bollen nära flagg. Då jag alltid jagar flaggor. Då nämde han nämnde han att han körde efter en 5% regel för varje 100 meter. Siffran kunde naturligtvis ändras beroende på golfarens skicklighet. 5% på 100 meter betyder då att jag fick missa 5 meter vänster, höger, kort, lång. Han sa att jag kommer spela sämre om jag fokuserar på att jaga flaggor istället för at träffa greener. Det fastnade i huvudet och är något jag kommer lägga mycket fokus på i år. Han hade även en idé till tävling som han gärna ville genomföra. En tävling där det inte fanns några flaggor på green. Han var intresserad var spelarna då hade siktat när dom inte hade hade flaggan att sikta på. Mitt snabba svar var green så klart.

Följer även Adam Young Golf som har en likande strategi och brukar ställa frågor som "Var skulle du slå bollen om flaggan var placerad bakom bunkern osv. Det får en att tänka till lite extra. Han brukar posta en del intressanta saker.
Tittar man på golfen på tv så missar proffsen rätt mycket ändå och inte alls ligger så nära hål på inspelen som man kan tro.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Att flaggan är central för en golfare är ju inte konstigt men dessa 5 eller 10% tänk handlar mer om var bollen är tänkt att hamna och inget annat.
Det blir bara fel när frågeställningen angrips på detta sätt med ickefrågor och snusförnuftiga påståenden.
Det handlar om precision och vilken man kan förvänta sig som t.ex vid Johan’s hcp5.

Först och främst gillar jag när man jämför med proffsen. De spelar betydligt svårare banor så deras resultat anpassas och ger ett ganska bra värde att påföra vår golf.

Det första jag tänker på är var trappar vi av från den linjära precisionen vs proffsen?
Nånstans blir det och rent krasst kommer vi inte ens kunna räkna precision från avstånd där proffsen fortfarande presterar. Vad betyder då detta? Jo, om vi är långt ifrån dem i en ände så borde vi kunna vara betydligt närmare i andra änden.

För att lägga ut det utan krusiduller...
Det finns inga skäl att inte kunna putta lika bra som ett proffs. Chip/pitch och korta inspel borde man kunna bli nääästan lika bra på (återigen vi spelar olika banor). Långa inspel ... nää.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag har också använt mig av 10% regeln men på ett lite annat sätt. Istället för inom en radie av 10 meter från flaggan från 100 meter så tänker jag 10 meter åt alla håll = 20 meters spridning.

Funderar på att köpa en ShotScope V3 till i år och därmed kunna få bättre statistik på inspelen men även för att kunna jämföra med spelar i min hcp-klass.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Kom på att det faktiskt finns ett tillfälle när jag kanske har orealistiska förväntningar på min egna inspel, och det är när jag spelar en korthålsbana som Bromma. Där räknar jag med att träffa green när att många av hålen är 125 meter och allt annat är genomuselt. Problemet är att greenerna är så pass små så även en miss skulle kvala in inom 10% regeln utan problem.

Men att ta reda på sin spridning med varje klubba är ju inte så svårt, den funktionen finns i toptracer så man kan ju checka av det då och då och anpassa sin strategi. Säg till exempel att ens spridning med wedgar är 10% då vet man när man ska gå för flagga.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 17 mar 2021, 14:11 Jag har också använt mig av 10% regeln men på ett lite annat sätt. Istället för inom en radie av 10 meter från flaggan från 100 meter så tänker jag 10 meter åt alla håll = 20 meters spridning.

Funderar på att köpa en ShotScope V3 till i år och därmed kunna få bättre statistik på inspelen men även för att kunna jämföra med spelar i min hcp-klass.
Det är så jag använder 5% regeln. 5 meter miss åt alla håll med utgång från flaggan på korta inspel från 100 meter.
Lite så jag uppfattade klubbpron jag pratade med.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Är det nu jag ska sticka ut hakan och säga att det äv väldigt sällan jag har flaggan i mitten av min landningszon? Jag brukar visualisera mig en zon som drar mer år något håll, så tex om flaggan står i ett motlut och höger > vänster lut så lägger jag en större del av min zon på höger sida och kanske något förskjuten kort eller lång beroende på om jag kommer in med en spinning wedge eller ett längre slag.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar