Hur nära kan du förvänta dig att slå inspelet?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 18 mar 2021, 14:36 Är det nu jag ska sticka ut hakan och säga att det äv väldigt sällan jag har flaggan i mitten av min landningszon? Jag brukar visualisera mig en zon som drar mer år något håll, så tex om flaggan står i ett motlut och höger > vänster lut så lägger jag en större del av min zon på höger sida och kanske något förskjuten kort eller lång beroende på om jag kommer in med en spinning wedge eller ett längre slag.
Kan nog bero på att du är betydligt bättre än medelgofaren! :)

Skulle aldrig drömma om att ta hänsyn till greens lutning om den inte består av platåer.
Bara jag träffar den är jag nöjd :D
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sandstream skrev:
joakim.pekkari skrev: 18 mar 2021, 14:36 Är det nu jag ska sticka ut hakan och säga att det äv väldigt sällan jag har flaggan i mitten av min landningszon? Jag brukar visualisera mig en zon som drar mer år något håll, så tex om flaggan står i ett motlut och höger > vänster lut så lägger jag en större del av min zon på höger sida och kanske något förskjuten kort eller lång beroende på om jag kommer in med en spinning wedge eller ett längre slag.
Kan nog bero på att du är betydligt bättre än medelgofaren! :)

Skulle aldrig drömma om att ta hänsyn till greens lutning om den inte består av platåer.
Bara jag träffar den är jag nöjd :D

Haha exakt så tänker jag med. Sålänge den ligger på green är jag skitnöjd Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Är det bara jag som hellre har en kort chip än en lång putt?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:Är det bara jag som hellre har en kort chip än en lång putt?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag tar långputt alla dagar i veckan. För min del har jag mycket bättre kontroll på puttern än chip Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Jag har använt 10% regeln precis som Sandstream, dvs 10% av avståndet åt något håll, men man är väl inte riktigt nöjd förrän man varit inom dom 5% från 100 m och nedåt.

Sen har jag slutat jaga flaggan från 50 m och längre, delar hellre green i 2 delar och siktar då på den del flaggan står, bara att inse att fler slag hamnar ändå inte där man siktar än det antal som gör det om man jagar flaggan.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 18 mar 2021, 18:22 Är det bara jag som hellre har en kort chip än en lång putt?
Du är nog inte ensam men ni är inte så många :D

Jag har problem med chippningen och är mycket bättre på att putta så jag puttar alltid om det går, även utanför green.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 18 mar 2021, 18:22 Är det bara jag som hellre har en kort chip än en lång putt?
Du är nog inte ensam men ni är inte så många :D

Jag har problem med chippningen och är mycket bättre på att putta så jag puttar alltid om det går, även utanför green.
Chippar med 9an om inte bollen måste flyga för långt, något sämre sikte än puttern men inte extremt. Däremot är det mycket lättare att chippa 4m så än att putta 12 meter över en lutande eller ondulerad green för mig.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Gurra_69
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 apr 2019, 07:51

På tal om absurda förväntningar... Har tidigare gjort Tre HIO ute på tre olika banor. Nu i vinter var det månadstävlingar på Ullna Indoor, par 3:or från olika berömda banor. Frågan är om det är lättare göra HIO på virtual golf, än ute i verkligheten? Gjorde 3 HIO på 85, 99 resp 122m, tar med mig känslan ut i sommar, då träffa green vid olika inspel mentalt känns mycket lättare nu🏌🏿‍♂️Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Gurra_69 skrev: 19 mar 2021, 10:06 På tal om absurda förväntningar... Har tidigare gjort Tre HIO ute på tre olika banor. Nu i vinter var det månadstävlingar på Ullna Indoor, par 3:or från olika berömda banor. Frågan är om det är lättare göra HIO på virtual golf, än ute i verkligheten? Gjorde 3 HIO på 85, 99 resp 122m, tar med mig känslan ut i sommar, då träffa green vid olika inspel mentalt känns mycket lättare nu🏌🏿‍♂️Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Diskussionen var med i Tee Party. Kan man kalla en simulator HIO för en HIO? De bestämde att det får heta "nästan en HIO". Men allvarligt tror jag det inte är enklare så grymt jobbat! Du måste ha väldigt bra koll med wedgarna. Välkommen till forumet!
Hcp: ~12
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

McRuff skrev: 18 mar 2021, 18:22 Är det bara jag som hellre har en kort chip än en lång putt?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag håller med. Långputtar har jag svårt att bestämma hastigheten på. Men givetvis beror det på hur bollen ligger.
Skriv svar