Att börja tävla...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jag inser att jag blivit en dedikerad golfare med ambitioner att bli respektabelt bra (vilket är svårt när man slår sitt första slag 36 år gammal).

Jag har också kompisar samt sambo jag spelar med hyfsat frekvent, men ingen av dem är i närheten så engagerade som jag är och har definitivt inga ambitioner om att tävla.

Söker jag bland tävlingar så verkar det i stort finnas två sorters tävlingar; slaggolf för scratchspelare och lagtävlingar (foursome, scramble etc).

Visst kan jag tävla mot scratchgolfare, men det vore rätt meningslöst för alla parter då jag har en hel del kvar att lära innan jag har en chans att komma näst sist. Finns det inga singeltävlingar för poängbogey? De flesta klubbar styr det på veckobasis, men oftast för 60+ osv..

Jag tror tävlande är nära ett måste för att jag ska bli bra snabbt nog. Jag behöver få spela under press på ett annat sätt än vad som blir på kompisrundorna.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Johan_C
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 mar 2021, 17:44

Var bor du någonstans?

Även om det har blivit allt färre singeltävlingar med hcp senaste åren så finns det relativt gott om dom här i Södra Sverige. Slaggolf är generellt sett inte för scratchspelare enbart heller, är spelformen slaggolf så lär det vara med HCP (Slaggolf = Par + 5 på varje hål, du behöver alltså inte håla ut. Slagspel = Alltid håla ut)

När jag bodde och spelade i England var förhållandet precis tvärtom, väldigt få partävlingar. Tävling var singel och det enda sättet att reglera ditt hcp.
WITB 2021

Driver: Mizuno ST200
FW: TM M1 FW5
Järn: Mizuno MP-18/SC-18 PW-I4 + MP FliHi 21
Wedgar: Titleist SM7 52/56 + SM8 60
Putter: Yes! Callie
Bollar: ProV1
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Såklart, tänkte lite fel.

Stockholm, det jag sökt fram är antingen par/lag, 60+ eller proffstävlingar.

Som talanglös medelmåtta med ambitionslösa kompisar blir det svårt att få tillfälle Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:Såklart, tänkte lite fel.

Stockholm, det jag sökt fram är antingen par/lag, 60+ eller proffstävlingar.

Som talanglös medelmåtta med ambitionslösa kompisar blir det svårt att få tillfälle Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Har inte lokala klubben o klubbar runt om tävlingar? Våran klubb har rätt mycket tävlingar o KM. O även grann klubbarna. Men kanske ”större” tävlingar du söker?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev: Har inte lokala klubben o klubbar runt om tävlingar? Våran klubb har rätt mycket tävlingar o KM. O även grann klubbarna. Men kanske ”större” tävlingar du söker?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Njae. 60+ eller det mer seriösa laget där man blir ett sänke om man spelar över hcp5 typ. Och det gör jag nog ett tag till...

KM finns ju, men hoppades på någon form av seriespel med hcp-spel. Inte för att vinna, det stör mig inte att vara sist. Men vill inte vara den enda som fuckar upp flera gånger på en runda när alla andra limmar flaggor som Tiger.

Jag har inga problem med att vara sämst, med att vara hjälplöst sopsämst blir inte bra för någon.

Det kanske kommer mer när säsongen kommit igång, men när jag söker nu är det väldigt skralt. (Eller så vet jag inte vad jag letar efter)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

McRuff skrev: 08 apr 2021, 16:15
Mikaelanstad skrev: Har inte lokala klubben o klubbar runt om tävlingar? Våran klubb har rätt mycket tävlingar o KM. O även grann klubbarna. Men kanske ”större” tävlingar du söker?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Njae. 60+ eller det mer seriösa laget där man blir ett sänke om man spelar över hcp5 typ. Och det gör jag nog ett tag till...

KM finns ju, men hoppades på någon form av seriespel med hcp-spel. Inte för att vinna, det stör mig inte att vara sist. Men vill inte vara den enda som fuckar upp flera gånger på en runda när alla andra limmar flaggor som Tiger.

Jag har inga problem med att vara sämst, med att vara hjälplöst sopsämst blir inte bra för någon.

Det kanske kommer mer när säsongen kommit igång, men när jag söker nu är det väldigt skralt. (Eller så vet jag inte vad jag letar efter)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Just nu kommer du inte hitta mycket eftersom det är tävlingsförbud.

Jag håller med dig. Det är väldigt få poängbogey tävlingar för singelspelare generellt utan det är som du säger mer par-tävlingar. Vilken klubb är du medlem i? Det kan vara ganska olika beroende på klubb med tävlingar också.

Ett tips dock är att spela matchspel mot de vanligtvis spelar med. Det är mycket roligare än att vara med i någon poängbogey-tävling där något med konstigt högt hcp för deras spelstandard alltid vinner. Det som är roligt med matchspel att det spelar ingen roll om man gör bort sig 8 ggr på en runda. Går att vinna ändå och det blir ändå en väldigt massa press och tävlingskänsla mot kompisarna. Helt annan press att sätta puttar. All golf borde egentligen spelas som matchspel. Passar amatörer mycket bättre så ojämna som vi är. Om du vill spela mot andra kanske du kan söka på matchspel i GIT om det finns någon sådan serie?
Hcp: ~12
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Niklas skrev:
McRuff skrev: 08 apr 2021, 16:15
Mikaelanstad skrev: Har inte lokala klubben o klubbar runt om tävlingar? Våran klubb har rätt mycket tävlingar o KM. O även grann klubbarna. Men kanske ”större” tävlingar du söker?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Njae. 60+ eller det mer seriösa laget där man blir ett sänke om man spelar över hcp5 typ. Och det gör jag nog ett tag till...

KM finns ju, men hoppades på någon form av seriespel med hcp-spel. Inte för att vinna, det stör mig inte att vara sist. Men vill inte vara den enda som fuckar upp flera gånger på en runda när alla andra limmar flaggor som Tiger.

Jag har inga problem med att vara sämst, med att vara hjälplöst sopsämst blir inte bra för någon.

Det kanske kommer mer när säsongen kommit igång, men när jag söker nu är det väldigt skralt. (Eller så vet jag inte vad jag letar efter)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Just nu kommer du inte hitta mycket eftersom det är tävlingsförbud.

Jag håller med dig. Det är väldigt få poängbogey tävlingar för singelspelare generellt utan det är som du säger mer par-tävlingar. Vilken klubb är du medlem i? Det kan vara ganska olika beroende på klubb med tävlingar också.

Ett tips dock är att spela matchspel mot de vanligtvis spelar med. Det är mycket roligare än att vara med i någon poängbogey-tävling där något med konstigt högt hcp för deras spelstandard alltid vinner. Det som är roligt med matchspel att det spelar ingen roll om man gör bort sig 8 ggr på en runda. Går att vinna ändå och det blir ändå en väldigt massa press och tävlingskänsla mot kompisarna. Helt annan press att sätta puttar. All golf borde egentligen spelas som matchspel. Passar amatörer mycket bättre så ojämna som vi är. Om du vill spela mot andra kanske du kan söka på matchspel i GIT om det finns någon sådan serie?

Ja, ska kolla på det. Kan nog tänka mig att åka utanför Sthlm också egentligen. Är van att lägga 4 dagars logistik på 2 timmars utövande från andra sporter så golf är supersmidigt och billigt hur jag än jämför haha.

Gällande bogey så är jag nog den där jobbiga nu. Har några kinks kvar att reda ut som kostar mig mycket på en runda. Men bara fått tre rundor i år hittills. Rent tekniskt har jag fått flera som skakar på huvudet när de får veta mitt hcp och tycker det är orealistiskt.

Men som du säger, det är under press det gäller. Jag vet också att jag tränar bättre när jag ser fram emot en tävling. Att träna för att ”spela bättre” är som gå till gymet för att ”må bra”. Helt obegripligt i mina ögon Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar