Folk med dåligt humör på banan!

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag spelar med rätt mycket olika människor och alla har sina dåliga dagar men det finns en del som konstant drar ned stämningen i bollen pga sitt humör.

Att bli arg på sig själv när man slår ett dåligt slag är inget konstigt och det händer oss alla. Det är hur man agerar efteråt som verkar skilja sig åt.
En del börjar muttra redan på ettan, en del blir tysta, en del blir utåtagerande och slänger klubborna osv.

Det jag inte kan förstå är varför man ens spelar golf om man bara ska gå runt och vara sur och arg?
Okej, om man tävlar på elitnivå och tränar x antal timmar om dagen men spelar man bara på helger, skiter i att träna men ändå förväntar sig spel i toppklass kanske det är dags att tänka om.

Hur gör ni med jobbiga spelkompisar? Slutar ni spela med dem? Säger ni till dem att de får skärpa sig?

Själv uppskattar jag mest att spela med folk som är positiva och låter det egna spelet komma i andra hand.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 07 maj 2021, 08:49 Jag spelar med rätt mycket olika människor och alla har sina dåliga dagar men det finns en del som konstant drar ned stämningen i bollen pga sitt humör.

Att bli arg på sig själv när man slår ett dåligt slag är inget konstigt och det händer oss alla. Det är hur man agerar efteråt som verkar skilja sig åt.
En del börjar muttra redan på ettan, en del blir tysta, en del blir utåtagerande och slänger klubborna osv.

Det jag inte kan förstå är varför man ens spelar golf om man bara ska gå runt och vara sur och arg?
Okej, om man tävlar på elitnivå och tränar x antal timmar om dagen men spelar man bara på helger, skiter i att träna men ändå förväntar sig spel i toppklass kanske det är dags att tänka om.

Hur gör ni med jobbiga spelkompisar? Slutar ni spela med dem? Säger ni till dem att de får skärpa sig?

Själv uppskattar jag mest att spela med folk som är positiva och låter det egna spelet komma i andra hand.
Bokar ofta in mig i bollar och får då spela med olika personer varje gång. Har väl inte stött på någon sån där riktigt sur jävel än. Kastat klubban har man gjort några gånger själv. Men oftast när jag spelar träningsrundor ensam. Det kan tyvärr gå fort nerför efter ett eller ett par dåliga slag. Händer det i början av rundan så kan man skaka av sig det och tänka på att man har 17 hål kvar att spela. Jag bryr mig väldigt lite om en person blir irriterad på sitt spel och surnar till. Hör liksom till spelet på alla nivåer. Visst man kan inte förvänta sig att spela bra om man inte lägger ner lite tid på träning osv. men alla har förväntningar på sitt spel när rundan börjar. Förväntningar som kan sätta press på en ju längre in på rundan man är. Golf är ett mentalt spel.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Inte för att det händer speciellt ofta, men jag försöker oftast uppmuntra, peppa på spelaren, iallafall om det är någon jag känner. Få igång en dialog för att få tillbaka fokus.

Är det någon jag INTE känner försöker jag bara distansera mig från vederbörande, att inte fokusera på honom (alltid honom), jag brukar inte gå in i konflikt, det kommer bara att påverka mig själv och mitt eget spel.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Hade väl lite så igår. 31p efter 14 hål o det började gå dåligt för vännen. Mycket frustration som gick ut på precis allt och tyvärr tappade jag helt pga det. Kunde inte koncentrera mig och börja tycka synd om vännen där spelet raserade totalt. De gjorde det för mig med och gick in på hela 35 pinnar efter 18.

Så jo jag tycker det är jobbigt när människor blir så, det tar på en själv fast man kanske inte visar det utåt. Men det är svårt att koncentrera sig i detta läge

Man försöker ju stötta så gott man kan men när de blir för illa då är de svårt o gå in i en egen bubbla o spela.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ge dem något att äta. Säkert lågt blodsocker många gånger av fallen.

Jag blir på riktigt dåligt humör när bollträffen är helt borta, men då går jag av efter nio eller när det finns möjlighet för det finns ingen anledning att fortsätta eller är kul. Händer kanske en gång varannan månad. Jag menar helt icke-existerande bollträff. Det här gör att jag drar mig för att spela tävlingar eller dyra greenfee-rundor.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 07 maj 2021, 11:56 Ge dem något att äta. Säkert lågt blodsocker många gånger av fallen.

Jag blir på riktigt dåligt humör när bollträffen är helt borta, men då går jag av efter nio eller när det finns möjlighet för det finns ingen anledning att fortsätta eller är kul. Händer kanske en gång varannan månad. Jag menar helt icke-existerande bollträff. Det här gör att jag drar mig för att spela tävlingar eller dyra greenfee-rundor.
Ovanligt många som har lågt socker redan på 1:an då! :lol:

Vänd på det! Om det spelar skit, njut av det faktum att du är ute och spelar golf och inte sitter på något tråkigt jobb.
Tänk att du kan göra HIO på något av korthålen som är kvar.
Ta en hitteboll och dra i väg en drive så hårt du bara orkar.
Skit i antalet slag :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikaelanstad skrev: 07 maj 2021, 10:48 Hade väl lite så igår. 31p efter 14 hål o det började gå dåligt för vännen. Mycket frustration som gick ut på precis allt och tyvärr tappade jag helt pga det. Kunde inte koncentrera mig och börja tycka synd om vännen där spelet raserade totalt. De gjorde det för mig med och gick in på hela 35 pinnar efter 18.
Så jo jag tycker det är jobbigt när människor blir så, det tar på en själv fast man kanske inte visar det utåt. Men det är svårt att koncentrera sig i detta läge
Man försöker ju stötta så gott man kan men när de blir för illa då är de svårt o gå in i en egen bubbla o spela.
Det är just den biten jag stör mig på, att den som blir sur och arg inte tänker på vad det får för effekt på resten av folket i bollen.
Det är jäkligt egoistiskt och de kanske skulle börja med löpning, cykling eller någon annan hjärndöd sport :D
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sandstream skrev:
Mikaelanstad skrev: 07 maj 2021, 10:48 Hade väl lite så igår. 31p efter 14 hål o det började gå dåligt för vännen. Mycket frustration som gick ut på precis allt och tyvärr tappade jag helt pga det. Kunde inte koncentrera mig och börja tycka synd om vännen där spelet raserade totalt. De gjorde det för mig med och gick in på hela 35 pinnar efter 18.
Så jo jag tycker det är jobbigt när människor blir så, det tar på en själv fast man kanske inte visar det utåt. Men det är svårt att koncentrera sig i detta läge
Man försöker ju stötta så gott man kan men när de blir för illa då är de svårt o gå in i en egen bubbla o spela.
Det är just den biten jag stör mig på, att den som blir sur och arg inte tänker på vad det får för effekt på resten av folket i bollen.
Det är jäkligt egoistiskt och de kanske skulle börja med löpning, cykling eller någon annan hjärndöd sport :D
Jo det är riktigt tråkigt när det blir så pass. Och inte alltid dem spelat dåligt i förhållande till sitt HCP. Men när de skiter sig så kan det utryckas ordentligt utåt. Denna gång gick han in på 32p. Men jag var på min bästa runda sen jag började o kände att jag hade kunnat lösa sista hålen. Men har tyvärr riktigt svårt när det blir sådär. Jag kommer av mig totalt


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Alltså golf är ju ett socialt spel och då har man väl ett ansvar att bidra till att det blir en trevlig runda oavsett ens egna resultat!
Därmed inte sagt att det alltid är lätt! Själv tycker jag det är jobbigt att se när det går risigt för någon samtidigt som det går riktigt bra för en själv! Känns nästan som man skall be om ursäkt för att man har en bra dag när den andra har en motigt dag! Kanske inte riktigt så, men ni fattar vad jag menar?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jinx skrev:Alltså golf är ju ett socialt spel och då har man väl ett ansvar att bidra till att det blir en trevlig runda oavsett ens egna resultat!
Därmed inte sagt att det alltid är lätt! Själv tycker jag det är jobbigt att se när det går risigt för någon samtidigt som det går riktigt bra för en själv! Känns nästan som man skall be om ursäkt för att man har en bra dag när den andra har en motigt dag! Kanske inte riktigt så, men ni fattar vad jag menar?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Förstår precis hur du menar faktiskt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar