Folk med dåligt humör på banan!

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 07 maj 2021, 08:49 Jag spelar med rätt mycket olika människor och alla har sina dåliga dagar men det finns en del som konstant drar ned stämningen i bollen pga sitt humör.

Att bli arg på sig själv när man slår ett dåligt slag är inget konstigt och det händer oss alla. Det är hur man agerar efteråt som verkar skilja sig åt.
En del börjar muttra redan på ettan, en del blir tysta, en del blir utåtagerande och slänger klubborna osv.

Det jag inte kan förstå är varför man ens spelar golf om man bara ska gå runt och vara sur och arg?
Okej, om man tävlar på elitnivå och tränar x antal timmar om dagen men spelar man bara på helger, skiter i att träna men ändå förväntar sig spel i toppklass kanske det är dags att tänka om.

Hur gör ni med jobbiga spelkompisar? Slutar ni spela med dem? Säger ni till dem att de får skärpa sig?

Själv uppskattar jag mest att spela med folk som är positiva och låter det egna spelet komma i andra hand.
Jag har upplevt X antal spelare på den sidan av spektrat som tar det för långt och helt förströ stämningen i bollen. Jag har själv gått av rundor där medspelaren beter sig riktigt illa, en av mina bästa vänner spelade jag inte alls med under en period på grund av hur han betedde sig när det gick dåligt. Idag har jag inga konstigheter att säga till någon att jag tycker deras beteende är långt ifrån bra.

Vad det bottnar sig i är alltid i min mening förväntningarna man sätter på sig själv. Som du skriver är det alldeles för många golfare som inte tränar eller spelar mycket men förväntar sig att scorea som en PGA-tourspelare. Genom mitt yrke har jag hamnat i diskussionen många gånger och det kan gå ganska djupt, många spelare hänger upp hela sin personlighet på sina resultat. Dvs. att om du inte är bra på golfbanan innebär det att du är en dålig vän, förälder, kollega. Ja du fattar grejen.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jag tycker iofs inte att jag blir ”arg” eller utåtagerande. Men analyserar lätt sönder mitt eget spel och kan i andras ögon vara helt irrationell har jag märkt.
Ett exempel är ett hål med för mig okända medspelare där jag började med att lägga en drive 230 mitt i fw, men jag var missnöjd. Jag fick glada tillrop men var lite muttrig och försökte dölja mitt missnöje.
Inspelet slutade i ett taskigt läge i ruffen bredvid green. Övriga verkade ”lida” med mig, men jag var supernöjd.

För mig handlar det inte om resultat, utan prestation. En kraftig fade är en halv slice, även om den råkar landa mitt i mackan. ”Mitt” slag, som jag har på rangen och som jag vill ha, är en draw. Slaget de lovordade var i mina ögon en helt misslyckad sving, oavsett resultat. Inspelet däremot var perfekt i längd, vilket har varit ett problem en period med kortare järn. Så att få det rätt och skruva bollen 3-5m är ett riktigt bra slag i mina ögon. Att bollen sen kickade och hamnade i ett skitläge kan jag inte påverka, och blir således inte ledsen över.

Ofta tror jag andra har svårt att skilja på prestation och resultat, och då kan se det som att jag som höghandikappare ställer orimliga krav på mig själv. När det enda jag egentligen ”kräver” är att den del av tekniken jag tränat på sista tiden ska vara ok.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Gnällt på 1:an har man väl själv gjort ett antal gånger, senast idag (lördag) när man börjar med en dubbel och har 2 slag på hela rundan, nu löste sig den rundan eftersom jag spela resten av hålen på par.

Men så länge man bara gnäller på sig själv och i övrigt inte är otrevlig eller sur på någon annan så bryr jag mig inte.
En av spelkompisarna har lite högre hcp än oss övriga och han kan gå och gnälla en hel runda för att det blir bogeys och inte par som övriga, men när vi sen summerar så har han ändå mest poäng, där försöker jag bara skratta och flika in en kommentar då och då om att han är inte bättre och har extraslag att ta av.

Skulle någon gå och vara allmänt sur och otrevlig hade jag sagt till att dom får ge sig eller hoppa av.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mycket bra input!

Just det här som nämndes med att golf är en social sport tror jag många som är lite för tävlingsinriktade glömmer bort.
Vill man prestera på topp varje runda, eller rättar sagt tror att man kan prestera på topp varje runda, så är det nog bättre att ägna sig åt tävlingar. Där är det ingen som förväntar sig att man ska vara supertrevlig hela tiden. Går man däremot ut med kompisarna är det läge att tagga ner och ta det för vad det är: 4-5 timmar med det man älskar (golf) och trevliga vänner.

Har två kompisar jag spelar mycket med som har 1-2 i hcp och de säger ofta efter dåliga slag: "Men vad fan spelar det för roll om 100 år?".
Aldrig någon som går och muttrar utan det blir som mest någon svordom och sen är det glömt efter 10 sekunder.
Önskar att fler var så.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har varit väldigt hård mot mig själv men i takt med sämre fysik (skador) och sånt så har jag omvärderat golfen lite.
Egentligen är jag en gnällspik och i lag med likasinnade går det otroligt bra. Stämningen är på topp trots allt. Svordomar kommer men glåporden haglar de också... det är värdsligt.

När man spelar med oliksinnade så kan DE få problem. Där ligger hela poängen ... det är deras problem och inte mitt. Folk störs av allt och säger man ”bra slag” på fel ställe, så kan det ge oöverstigliga problem.

TS och de flesta i tråden verkar anse att det är fel att vara utåtagerande. Det är en feg analys. Att ta åt sig och påverkas av andra är det stora ”felet” ... och det vet alla egentligen.

Med det sagt, jag är socialt tränad så om jag spelar tävling med utomstående så lägger jag band på mig själv. Vissa personer har så svårt att relatera till saker utanför sin egen lilla låda och i kränktsjukans tidsålder går ingen säker.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 13 maj 2021, 19:16 Jag har varit väldigt hård mot mig själv men i takt med sämre fysik (skador) och sånt så har jag omvärderat golfen lite.
Egentligen är jag en gnällspik och i lag med likasinnade går det otroligt bra. Stämningen är på topp trots allt. Svordomar kommer men glåporden haglar de också... det är värdsligt.

När man spelar med oliksinnade så kan DE få problem. Där ligger hela poängen ... det är deras problem och inte mitt. Folk störs av allt och säger man ”bra slag” på fel ställe, så kan det ge oöverstigliga problem.

TS och de flesta i tråden verkar anse att det är fel att vara utåtagerande. Det är en feg analys. Att ta åt sig och påverkas av andra är det stora ”felet” ... och det vet alla egentligen.

Med det sagt, jag är socialt tränad så om jag spelar tävling med utomstående så lägger jag band på mig själv. Vissa personer har så svårt att relatera till saker utanför sin egen lilla låda och i kränktsjukans tidsålder går ingen säker.

Egon
Det handlar inte om att man blir kränkt, det handlar om att det som skulle bli en trevlig runda blir något helt annat för att en eller flera personer inte kan lägga band på sina barnsliga känslor. Att kunna uppföra sig i sociala sammanhang handlar om mognad och är man kvar på en 11-årings nivå är det bättre att gå ut och spela själva eller med likasinnade.

För mig är utåtagerande ett resultat av att man inte mår så bra och inte kan kontrollera sina känslor. Sånt finns det hjälp för.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev: []Det handlar inte om att man blir kränkt, det handlar om att det som skulle bli en trevlig runda blir något helt annat för att en eller flera personer inte kan lägga band på sina barnsliga känslor. Att kunna uppföra sig i sociala sammanhang handlar om mognad och är man kvar på en 11-årings nivå är det bättre att gå ut och spela själva eller med likasinnade.

För mig är utåtagerande ett resultat av att man inte mår så bra och inte kan kontrollera sina känslor. Sånt finns det hjälp för.
Här kan jag hålla med, även om jag personligen tycker det är ganska underhållande med folk som briserar.

Det finns en annan sida av det större perspektivet dock, och det är att låta var och en spela sitt spel. För mig är det att vara självkritisk och ställa höga krav. För A är det att kasta klubbor och för B är det att skratta och gå vidare, nöjd med att fåglarna kvittrar.

Jag kan hålla med ovanstående som menade att problemet ligger hos den som låter sig påverkas. Jag har spelat med folk som verkar bli sura för att jag inte blir nöjd med ett slag som enligt mina mått är dåligt. En toppad j7 som rullar upp på green är fortfarande ett skitslag, även om det blev GIR. Då slår jag hellre en draw som missar green men hade ren bollträff. Särskilt tydligt är det på alla rundor med ”gubbsvingseliten”. Att 180m drive är bra för dem betyder inte att jag ska vara nöjd med det.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 14 maj 2021, 09:08Här kan jag hålla med, även om jag personligen tycker det är ganska underhållande med folk som briserar.

Det finns en annan sida av det större perspektivet dock, och det är att låta var och en spela sitt spel. För mig är det att vara självkritisk och ställa höga krav. För A är det att kasta klubbor och för B är det att skratta och gå vidare, nöjd med att fåglarna kvittrar.

Jag kan hålla med ovanstående som menade att problemet ligger hos den som låter sig påverkas. Jag har spelat med folk som verkar bli sura för att jag inte blir nöjd med ett slag som enligt mina mått är dåligt. En toppad j7 som rullar upp på green är fortfarande ett skitslag, även om det blev GIR. Då slår jag hellre en draw som missar green men hade ren bollträff. Särskilt tydligt är det på alla rundor med ”gubbsvingseliten”. Att 180m drive är bra för dem betyder inte att jag ska vara nöjd med det.
Känner man ett behov av att kasta klubbor pga sitt eget tillkortakommande (att man slår dålig slag beror bara på en själv) tycker jag att man antingen ska träna mer, sänka sina krav eller helt enkelt sluta spela golf.

Ditt exempel kan jag dock hålla med om men där kan man ju garva istället och säga att det var ett grymt resultat med tanke på hur uselt slaget var :)
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
Ditt exempel kan jag dock hålla med om men där kan man ju garva istället och säga att det var ett grymt resultat med tanke på hur uselt slaget var :)

Jo, men blir så jäkla ledsen på mig själv (snarare än arg) när jag failar svingspåret med drivern t.ex. Jag står på rangen och med launch monitor och slår 2-3° inifrån med 3-5° AoA och har 240 carry. Sen slår jag låga fades eller elaka slicear på banan. Om en sån råkar bli 230 mitt i fw så är det mer tur än skicklighet, och JAG vet det. Hellre då en lång draw som blev för mkt av det goda och missar vänster.

Ärligt talat blir jag snarare irriterad av att få ”komplimanger” för skitslag. Man förväntas säga ”tack, ja den blev bra”, men inombords vill jag knäcka klubban mot en tall och gå hem.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 14 maj 2021, 08:38
Egon skrev: 13 maj 2021, 19:16 Jag har varit väldigt hård mot mig själv men i takt med sämre fysik (skador) och sånt så har jag omvärderat golfen lite.
Egentligen är jag en gnällspik och i lag med likasinnade går det otroligt bra. Stämningen är på topp trots allt. Svordomar kommer men glåporden haglar de också... det är värdsligt.

När man spelar med oliksinnade så kan DE få problem. Där ligger hela poängen ... det är deras problem och inte mitt. Folk störs av allt och säger man ”bra slag” på fel ställe, så kan det ge oöverstigliga problem.

TS och de flesta i tråden verkar anse att det är fel att vara utåtagerande. Det är en feg analys. Att ta åt sig och påverkas av andra är det stora ”felet” ... och det vet alla egentligen.

Med det sagt, jag är socialt tränad så om jag spelar tävling med utomstående så lägger jag band på mig själv. Vissa personer har så svårt att relatera till saker utanför sin egen lilla låda och i kränktsjukans tidsålder går ingen säker.

Egon
Det handlar inte om att man blir kränkt, det handlar om att det som skulle bli en trevlig runda blir något helt annat för att en eller flera personer inte kan lägga band på sina barnsliga känslor. Att kunna uppföra sig i sociala sammanhang handlar om mognad och är man kvar på en 11-årings nivå är det bättre att gå ut och spela själva eller med likasinnade.

För mig är utåtagerande ett resultat av att man inte mår så bra och inte kan kontrollera sina känslor. Sånt finns det hjälp för.
Då har vi nog landat i exakt det jag menade med mitt inlägg. Projicerande.

Man kan slå en klubba i backen, skrika f-n eller snörpa ihop munnen och fejka ett smile.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra men om du vill göra det till ett problem avs. mognad så bör du kanske titta på din ”mentala ålder”.

Människor blir högljudda och utåtagerande ibland. Det är naturligt.
När Mamma o pappa bråkar så är det inte aut. ditt fel.

Egon
Skriv svar