Folk med dåligt humör på banan!

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 14 maj 2021, 09:50Jo, men blir så jäkla ledsen på mig själv (snarare än arg) när jag failar svingspåret med drivern t.ex. Jag står på rangen och med launch monitor och slår 2-3° inifrån med 3-5° AoA och har 240 carry. Sen slår jag låga fades eller elaka slicear på banan. Om en sån råkar bli 230 mitt i fw så är det mer tur än skicklighet, och JAG vet det. Hellre då en lång draw som blev för mkt av det goda och missar vänster.

Ärligt talat blir jag snarare irriterad av att få ”komplimanger” för skitslag. Man förväntas säga ”tack, ja den blev bra”, men inombords vill jag knäcka klubban mot en tall och gå hem.
Jag är i precis samma situation och det gäller säkert en majoritet av golfarna. Vi känner oss som scratchspelare på rangen och som +20 när vi kommer ut på banan :lol:

Den absolut bästa spelare jag spelat med tillhör Sverige-eliten och jag har inga problem med att säga "bra slag", "snyggt", "wow" osv när vi spelar. Han kanske inte tycker att slaget var bra men han tackar alltid och är otroligt ödmjuk. Han vet ju att ett dåligt slag från hans sida är ett väldigt bra slag för oss vanliga golfare.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 14 maj 2021, 09:51Då har vi nog landat i exakt det jag menade med mitt inlägg. Projicerande.

Man kan slå en klubba i backen, skrika f-n eller snörpa ihop munnen och fejka ett smile.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra men om du vill göra det till ett problem avs. mognad så bör du kanske titta på din ”mentala ålder”.

Människor blir högljudda och utåtagerande ibland. Det är naturligt.
När Mamma o pappa bråkar så är det inte aut. ditt fel.

Egon
För mig är utåtagerande på banan i många fall direkt pinsamt och en brist på självinsikt. Man har nästan lust att säga: "Varför blir du så arg? Du är ju inte bättre än så där".
Men eftersom jag är en vuxen och empatisk människa säger jag inte det.

Att jämföra med familjen haltar lite då det är svårt att välja den. Däremot kan man välja vem man spela golf med och jag har aktivt börjat välja bort de som förstör för mig med sina aggressionsproblem.
Mikaelanstad
Inlägg: 424
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sandstream skrev:
Egon skrev: 14 maj 2021, 09:51Då har vi nog landat i exakt det jag menade med mitt inlägg. Projicerande.

Man kan slå en klubba i backen, skrika f-n eller snörpa ihop munnen och fejka ett smile.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra men om du vill göra det till ett problem avs. mognad så bör du kanske titta på din ”mentala ålder”.

Människor blir högljudda och utåtagerande ibland. Det är naturligt.
När Mamma o pappa bråkar så är det inte aut. ditt fel.

Egon
För mig är utåtagerande på banan i många fall direkt pinsamt och en brist på självinsikt. Man har nästan lust att säga: "Varför blir du så arg? Du är ju inte bättre än så där".
Men eftersom jag är en vuxen och empatisk människa säger jag inte det.

Att jämföra med familjen haltar lite då det är svårt att välja den. Däremot kan man välja vem man spela golf med och jag har aktivt börjat välja bort de som förstör för mig med sina aggressionsproblem.
Vi resonerar väldigt likt i detta läge o håller med dig i det du skrivit!

Vi alla ställer olika krav på oss när vi spelar, även jag. Men skulle aldrig falla mig in o bete mig illa på banan tillsammans med vänner eller övriga medarbetare. Utan blir jag arg håller jag det inom mig, går lite för mig själv sen glömmer vi det o går vidare. Sen tar jag det på ranchen o tränar på just det som blev fel.

Förstår inte de roliga o gå o vara arg, tjura eller vad som i 1-2-3-4 timmar. Jag är ute o spelar för att träffa vänner, umgås o förhoppningsvis någon dag i framtiden kunna spela på ett lågt HCP. Men jag inser att jag är inte där och att skitslag kommer komma. Det visar mitt HCP BildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 14 maj 2021, 10:01
Egon skrev: 14 maj 2021, 09:51Då har vi nog landat i exakt det jag menade med mitt inlägg. Projicerande.

Man kan slå en klubba i backen, skrika f-n eller snörpa ihop munnen och fejka ett smile.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra men om du vill göra det till ett problem avs. mognad så bör du kanske titta på din ”mentala ålder”.

Människor blir högljudda och utåtagerande ibland. Det är naturligt.
När Mamma o pappa bråkar så är det inte aut. ditt fel.

Egon
För mig är utåtagerande på banan i många fall direkt pinsamt och en brist på självinsikt. Man har nästan lust att säga: "Varför blir du så arg? Du är ju inte bättre än så där".
Men eftersom jag är en vuxen och empatisk människa säger jag inte det.

Att jämföra med familjen haltar lite då det är svårt att välja den. Däremot kan man välja vem man spela golf med och jag har aktivt börjat välja bort de som förstör för mig med sina aggressionsproblem.
Jag känner att jag vill hålla med dig men tycker nog ända att det till syvende och sist är ditt problem om de går dig på nerverna.

Allt har naturligtvis en gräns och om något fult ord eller en dunkad klubba i marken är bristningsgränsen ... så håller jag fast vid det jag skrivit tidigare.

Jag tycker, personligen, att det finns många andra saker som är viktigare avs. uppförande. Folk som inte kan uppehålla sig på en icke-störande plats, när andra ska slå, borde plockas av banan.
Det är min mentala spärr. Jag blir skogstokig på folk som ska stå bakom på tee eller i förlängda puttlinjen på green.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 16 maj 2021, 16:51Jag känner att jag vill hålla med dig men tycker nog ända att det till syvende och sist är ditt problem om de går dig på nerverna.

Allt har naturligtvis en gräns och om något fult ord eller en dunkad klubba i marken är bristningsgränsen ... så håller jag fast vid det jag skrivit tidigare.

Jag tycker, personligen, att det finns många andra saker som är viktigare avs. uppförande. Folk som inte kan uppehålla sig på en icke-störande plats, när andra ska slå, borde plockas av banan.
Det är min mentala spärr. Jag blir skogstokig på folk som ska stå bakom på tee eller i förlängda puttlinjen på green.

Egon
En svordom eller en klubba som dunkas i marken någon gång per runda är det nog ingen som har problem med.
Det är de ständiga känsloyttringarna av negativ karaktär som förstör för alla andra.

Folk får stå precis var de vill för min del så länge de inte är i vägen. Att stå rakt bakom på tee gör i princip alla jag spelar med och främst för att hjälpa till med att se vart bollen går.
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 17 maj 2021, 07:44.

Folk får stå precis var de vill för min del så länge de inte är i vägen. Att stå rakt bakom på tee gör i princip alla jag spelar med och främst för att hjälpa till med att se vart bollen går.
Jag kan förstå tanken men det hjälps inte.

Jag erkänner att jag, med ett dominant högeröga och bra vidvinkelsyn, reagerar lite för mycket på det som händer i synfältet.
Det hjälper om folk vet att de ”ska” stå 45* till höger (om min mållinje) så att en ev. rörelse inte registreras och så att de har full uppsikt över bollbanan.

Btw.
Om någon har synpunkter på ”45*” så testa själva.
Vi ser inte så mycket i periferin uppåt/nedåt men desto mer åt sidorna.

Egon
KonsultTT
Inlägg: 45
Blev medlem: 11 okt 2020, 09:30

Egon skrev: 17 maj 2021, 20:29
Sandstream skrev: 17 maj 2021, 07:44.

Folk får stå precis var de vill för min del så länge de inte är i vägen. Att stå rakt bakom på tee gör i princip alla jag spelar med och främst för att hjälpa till med att se vart bollen går.
Jag kan förstå tanken men det hjälps inte.

Jag erkänner att jag, med ett dominant högeröga och bra vidvinkelsyn, reagerar lite för mycket på det som händer i synfältet.
Det hjälper om folk vet att de ”ska” stå 45* till höger (om min mållinje) så att en ev. rörelse inte registreras och så att de har full uppsikt över bollbanan.

Btw.
Om någon har synpunkter på ”45*” så testa själva.
Vi ser inte så mycket i periferin uppåt/nedåt men desto mer åt sidorna.

Egon
Vi är nog alla olika.
Jag har gärna någon som står bakom tee och kollar vart min boll tar vägen - speciellt om solen står lågt i slagriktningen.
Däremot klarar jag inte av att någon står några meter bakom mig när jag ska slå ute på banan - klarar inte ens att min egen golfvagn står bakom mig - den måste stå framför mig.
Jag vet - det låter knasigt, men kan inte förklara varför - det är väl psykiskt kanske ? :shock:

/ TT
HCP: 32,7 Klubb: Umeå Sörfors GK
Började spela: 2019
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev: 17 maj 2021, 20:29
Sandstream skrev: 17 maj 2021, 07:44.

Folk får stå precis var de vill för min del så länge de inte är i vägen. Att stå rakt bakom på tee gör i princip alla jag spelar med och främst för att hjälpa till med att se vart bollen går.
Jag kan förstå tanken men det hjälps inte.

Jag erkänner att jag, med ett dominant högeröga och bra vidvinkelsyn, reagerar lite för mycket på det som händer i synfältet.
Det hjälper om folk vet att de ”ska” stå 45* till höger (om min mållinje) så att en ev. rörelse inte registreras och så att de har full uppsikt över bollbanan.

Btw.
Om någon har synpunkter på ”45*” så testa själva.
Vi ser inte så mycket i periferin uppåt/nedåt men desto mer åt sidorna.

Egon
Jag har inte synpunkter på att du kan se personen ifråga i en 45° vinkel. Men jag har aldrig riktigt förstått personer som inte kan slå med någon annan där. Samma med personer som tycker att musik på banan är det värsta som kan hända (i en liten dramatisering).
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
Sandstream skrev: 17 maj 2021, 07:44.

Folk får stå precis var de vill för min del så länge de inte är i vägen. Att stå rakt bakom på tee gör i princip alla jag spelar med och främst för att hjälpa till med att se vart bollen går.
Jag kan förstå tanken men det hjälps inte.

Jag erkänner att jag, med ett dominant högeröga och bra vidvinkelsyn, reagerar lite för mycket på det som händer i synfältet.
Det hjälper om folk vet att de ”ska” stå 45* till höger (om min mållinje) så att en ev. rörelse inte registreras och så att de har full uppsikt över bollbanan.

Btw.
Om någon har synpunkter på ”45*” så testa själva.
Vi ser inte så mycket i periferin uppåt/nedåt men desto mer åt sidorna.

Egon
Roligaste jag läst! Har du svårt att koncentrera dig på din uppgift ?

Hockeymålvakter ser ju btw väldigt bra i periferin nedåt. Huvudfokus ligger inte på pucken förens den lämnar bladet. Innan det ligger det på spelaren och gärna ögon och överkropp samtidigt. Testa själv.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

stevvee skrev:
Egon skrev: Vi ser inte så mycket i periferin uppåt/nedåt men desto mer åt sidorna.

Egon
Roligaste jag läst! Har du svårt att koncentrera dig på din uppgift ?

Hockeymålvakter ser ju btw väldigt bra i periferin nedåt. Huvudfokus ligger inte på pucken förens den lämnar bladet. Innan det ligger det på spelaren och gärna ögon och överkropp samtidigt. Testa själv.
Håller med. Jag är gammal kampsportare (muay thai främst) och det är inte motståndarens ben jag tittar på för att hinna blocka sparkar.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar