Utvecklingens faser, tid & intensitet...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Igår småpratade jag lite med en herre på rangen som jag stött på några gånger. Han frågade hur det gick, och jag kände att jag ville svara med en suck. (Han vet sedan tidigare att jag har tränat under vintern och varit rätt motiverad att bli bättre)

Jag fick en insikt genom svaret: "Jag har höjt högstanivån enormt mycket, men lägstanivån är lika usel som förra våren"!

Jag har ökat längd, höjt svinghastigheten 10-15%, fått bättre bollträff osv. Jag har också lärt mig slå högt/lågt, draw/fade etc på beställning med de flesta klubbor. (Distanswedgear är ett work in progress).

Problemet är att jag alldeles för ofta slår riktiga jäkla skitslag. Toppar bollen så att den pluggas i blöt jord, slicear järn OB, hookar j7 40 meter vänster osv.

Alldeles för ofta spelar jag birdie/eagle från tee, men får lägga på minst 2 pliktslag så att scoren blir hög ändå.

--------------------

Jag har spelat 3 år, men lagt rätt mkt tid på träning. Jag har atletisk bakgrund, men inte från boll/racketsport.

Felen jag kan göra är att helt plötsligt inte svinga igenom och därför "fastna bakom bollen" med en elak hook som resultat. Eller göra baksvingen med för lite uppvridning med slice som resultat (mindre vanligt). Vad topparna i grunden beror på är jag faktiskt lite osäker på, jag gissar att jag spänner mig lite i vändningen och kastar klubban lite i kombination med att kroppen flyttar framåt snarare än "vrider upp".
--------------------
Hur inbiten jag än känner mig så undrar jag ibland om jag borde skita i det här med golf. Pros och duktiga golfare har flera gånger antagit att jag spelar runt singel, utifrån vad de ser på rangen. Sen går jag ut och skjuter 105... :/ Inte sällan med typ 12 plikt på en runda.

Ska jag bara fortsätta träna och spela och hoppas på bättring? Eller finns det någon fast track till att bli mer konsekvent?

Jag upplever att jag oftare failar rätt enkla basic-slag, men sätter trollerislag som att slicea runt skogshörn, floppa en bunker eller puncha en 5a in i vinden. Men det hjälper inte att kunna slå en 5a 180m fade till green (draw är mitt normala slag) om jag ändå tappat 2 slag på vägen dit.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Kanske ingen hjälp alls, men testa spela annorlunda en runda. Har du 200 mot green. Spela två 100 meters slag.

Vad har du för HCP i dagsläget? Behöver du nå green på banans GIR? Eller har du slag till godo?

Får lite känslan av att du kanske vill för mycket ibland? Istället för att lugna ner o spela smart o ta att man kanske går gå på ”sitt” par och inte banans par.

Vet hur man är själv de gångerna man står o vill för mycket, de kan fallera snabbt. Utan jag resonerar lite annorlunda denna säsong. Den ska mot de målet. Sen om jag ligger i bunker/ kort / lång / ruff osv de bryr jag mig inte om för målet var o nå ditåt. Inte limma flaggan Bild jag har mina slag för att jag inte kan sätta GIR på 18 hål Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

McRuff skrev: 21 maj 2021, 10:35 Jag upplever att jag oftare failar rätt enkla basic-slag, men sätter trollerislag som att slicea runt skogshörn, floppa en bunker eller puncha en 5a in i vinden. Men det hjälper inte att kunna slå en 5a 180m fade till green (draw är mitt normala slag) om jag ändå tappat 2 slag på vägen dit.
Då det helt klart mentalt. Kan du slå dessa slag har du kapaciteten. Skillnaden när du gör dessa slag är kanske att du fokuserar mer på hur slaget ska vara och du visualiserar bollflykten. Står du mitt på fairway kanske du fokuserar mer på svingen och spänner dig med förväntningar.

Förra helgen spelade jag som absolut bäst när det regnade. Låg på par efter fyra hål när det regnade, sedan slutade det regna och bogeys kom på rad. Tror mycket att förväntningar som ställer till det för oss. Därför kan det ibland gå riktigt dåligt om jag har ett extra bra range-pass innan rundan.

Jag vet inte hur man kommer från dessa blockeringar, jag kämpar fortfarande med dessa problem.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Jag har precis börjat läsa Every Shot Must Have A Purpose, som handlar om Pia Nilssons Vision54.

Den handlar om att det sitter mentalt.

Ett väldigt tydligt exempel handlade om Jack Nicklaus:
Han hade gjort ett riktigt dåligt varv. Efter rundan gick han till rangen, ställde upp sig för ett slag och tittade på bollen i några minuter.
Därefter plockar han upp bollen och säger till sin caddie ”I’ve got it”, utan att ha slagit ett enda slag. Dagen efter gick han ut och sköt 65 slag för att vinna tävlingen.

Jag har inte varit ute på banan ännu, efter att ha läst boken. Men jag är övertygad om att den kommer att hjälpa mig!
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Niklas skrev: 21 maj 2021, 12:55
Då det helt klart mentalt. Kan du slå dessa slag har du kapaciteten. Skillnaden när du gör dessa slag är kanske att du fokuserar mer på hur slaget ska vara och du visualiserar bollflykten. Står du mitt på fairway kanske du fokuserar mer på svingen och spänner dig med förväntningar.

Förra helgen spelade jag som absolut bäst när det regnade. Låg på par efter fyra hål när det regnade, sedan slutade det regna och bogeys kom på rad. Tror mycket att förväntningar som ställer till det för oss. Därför kan det ibland gå riktigt dåligt om jag har ett extra bra range-pass innan rundan.

Jag vet inte hur man kommer från dessa blockeringar, jag kämpar fortfarande med dessa problem.
Ja, jag vet inte. Jag har försökt hitta känslan för vad jag "gjorde" när det går bra vs dåligt, men inte greppat det.

Slog ut hybriden idag (hålet svänger lite genom en trädkorridor så man ska vara förjäkla trygg för att slå längre än 170-190 m på utslaget), toppar och kommer typ 70 m. Får såklart alldeles för mkt kvar till flagg och måste dessutom slå en fade för att ha "fri väg" för det (slår rätt kraftig draw med hybriden om något normalt). Försöker slappna av och sopa på med lite utifrån-in spår och slår en nästan perfekt fade som hamnar i greenbunkern vilket ger 205+ meter. Sen är jag rätt trygg i bunkrar (övat mkt Bild ) så får en enkel enputt och räddar par.

Men jag tycker ju inte att jag gjorde något annat från tee så jag fattar verkligen inte. Nu är problemet att jag toppar den rejält, riktig 52hcp topp alltså. Andra perioder är problemet att jag hookar 60m.
Senast redigerad av McRuff den 21 maj 2021, 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

jonathanfroberg skrev: 21 maj 2021, 15:58 Jag har precis börjat läsa Every Shot Must Have A Purpose, som handlar om Pia Nilssons Vision54.

Den handlar om att det sitter mentalt.

Ett väldigt tydligt exempel handlade om Jack Nicklaus:
Han hade gjort ett riktigt dåligt varv. Efter rundan gick han till rangen, ställde upp sig för ett slag och tittade på bollen i några minuter.
Därefter plockar han upp bollen och säger till sin caddie ”I’ve got it”, utan att ha slagit ett enda slag. Dagen efter gick han ut och sköt 65 slag för att vinna tävlingen.

Jag har inte varit ute på banan ännu, efter att ha läst boken. Men jag är övertygad om att den kommer att hjälpa mig!
Jag kan nästan känna igen det där. Ett par såna problem (som att jag spänner mig i vändningen) har jag hittat metoder för. Kortar baksvingen rejält (händerna till revbenshöjd bara) men med full handledssättning. Då "hittar" jag releasen och kan göra baksvingen längre men behålla releasen. När jag gör den drillen med ett par provsvingar brukar bollträffen bli bra, men jag kan istället glömma att slå igenom och hooka istället. Men det är nästan ok, jag har åtminstone rättat till ett fel. Där får jag ta en sak i taget och vara nöjd med framstegen även om resultatet tom blir ännu sämre.

Kanske borde läsa den.. Om det faktiskt går att tillämpa (om jag kan ta det till mig) det också.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev: 21 maj 2021, 11:44 Kanske ingen hjälp alls, men testa spela annorlunda en runda. Har du 200 mot green. Spela två 100 meters slag.
Nja, krasst så ger det mig 2 chanser att fucka upp vilket är en riskökning med 100% ;)

Jag har slag, men att slå kortare gör ju bara att marginalerna för dåliga slag försvinner helt så jag köper inte riktigt de argumenten. Jag behöver min marginal för att få ihop 36 poäng haha..

Det är liksom inte svårare att slå en j5 180m än en wedge 55m. Duffar jag 5an blir den kort, hookar jag blir den sned. Men duffar jag wedgen hamnar bollen i vatten och toppar jag så hamnar den i skogen. Jag ser liksom inte fördelen med att "ge bort" slag.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 21 maj 2021, 10:35 Igår småpratade jag lite med en herre på rangen som jag stött på några gånger. Han frågade hur det gick, och jag kände att jag ville svara med en suck. (Han vet sedan tidigare att jag har tränat under vintern och varit rätt motiverad att bli bättre)

Jag fick en insikt genom svaret: "Jag har höjt högstanivån enormt mycket, men lägstanivån är lika usel som förra våren"!

Jag har ökat längd, höjt svinghastigheten 10-15%, fått bättre bollträff osv. Jag har också lärt mig slå högt/lågt, draw/fade etc på beställning med de flesta klubbor. (Distanswedgear är ett work in progress).

Problemet är att jag alldeles för ofta slår riktiga jäkla skitslag. Toppar bollen så att den pluggas i blöt jord, slicear järn OB, hookar j7 40 meter vänster osv.

Alldeles för ofta spelar jag birdie/eagle från tee, men får lägga på minst 2 pliktslag så att scoren blir hög ändå.

--------------------

Jag har spelat 3 år, men lagt rätt mkt tid på träning. Jag har atletisk bakgrund, men inte från boll/racketsport.

Felen jag kan göra är att helt plötsligt inte svinga igenom och därför "fastna bakom bollen" med en elak hook som resultat. Eller göra baksvingen med för lite uppvridning med slice som resultat (mindre vanligt). Vad topparna i grunden beror på är jag faktiskt lite osäker på, jag gissar att jag spänner mig lite i vändningen och kastar klubban lite i kombination med att kroppen flyttar framåt snarare än "vrider upp".
--------------------
Hur inbiten jag än känner mig så undrar jag ibland om jag borde skita i det här med golf. Pros och duktiga golfare har flera gånger antagit att jag spelar runt singel, utifrån vad de ser på rangen. Sen går jag ut och skjuter 105... :/ Inte sällan med typ 12 plikt på en runda.

Ska jag bara fortsätta träna och spela och hoppas på bättring? Eller finns det någon fast track till att bli mer konsekvent?

Jag upplever att jag oftare failar rätt enkla basic-slag, men sätter trollerislag som att slicea runt skogshörn, floppa en bunker eller puncha en 5a in i vinden. Men det hjälper inte att kunna slå en 5a 180m fade till green (draw är mitt normala slag) om jag ändå tappat 2 slag på vägen dit.
Ett golfslag är egentligen en ganska komplex rörelse där timing är A och O, det kan ta sin tid att få ihop detta och bli konsekvent när man gör det.
Eftersom du verkar kunna slagen rent tekniskt så tror jag det är en fråga om tid innan proppen går ur och allt plötsligt stämmer.

Det som fick proppen att gå ur för min del när jag började med golf var egentligen en skada, bröt nyckelbenet.
När jag sedan kom tillbaka så tog man i som vanligt på 1:a tee, vilket gjorde så sju in i he***te ont, den rundan gick jag sedan och spelade med lite mer än halvslag där jag gick upp 2 klubbor på alla distanser (j5 istället för j7 mot green osv.)
Hade ett hcp runt 25 men spelade rundan runt 10 - 12 över par och fick nästan 50 poäng :)

Ögonöppnaren var att om jag inte tog i för kung och fosterland på alla slagen så gick dom helt plötsligt mycket rakare och jag hamnade inte i så mycket trubbel.

Så testa att gå en runda där du hela tiden tar 1 - 2 klubbor mer på avståndet och bara svingar lugnt, kanske funkar för dig också.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MacAllan skrev: 21 maj 2021, 17:07
Ett golfslag är egentligen en ganska komplex rörelse där timing är A och O, det kan ta sin tid att få ihop detta och bli konsekvent när man gör det.
Eftersom du verkar kunna slagen rent tekniskt så tror jag det är en fråga om tid innan proppen går ur och allt plötsligt stämmer.

Ögonöppnaren var att om jag inte tog i för kung och fosterland på alla slagen så gick dom helt plötsligt mycket rakare och jag hamnade inte i så mycket trubbel.

Så testa att gå en runda där du hela tiden tar 1 - 2 klubbor mer på avståndet och bara svingar lugnt, kanske funkar för dig också.

Ja, kanske ska testa. Inte att slå med halvfart för det är helt sjukt svårt haha. Hade lektion inne i vintras och var så stolt/kaxig över att jag slog 5an nästan 190 carry med CHS runt 100. Fick i uppgift att slå 175 med draw - check, 165 med fade - check. Sen 140 hur jag ville.. det var supersvårt. När längden blev rätt var det ändå snett osv. det blir liksom ingen riktig sving.

Jag har ibland skippat fullsving och spelat med min "halvsving" där jag stannar händerna i revbenshöjd, men det löser ju inga långsiktiga problem, väl?

Ögonöppnaren för mig (som iofs inte hjälpt haha) var att stå inne med sim. Det blev så tydligt att "ta i" bara resulterar i inte bara sämre bollträff, men också lägre fart i klubban.

Det jag lider av är liksom inte tekniskt, utan sporadisk total mental härdsmälta.

Men kanske ska spela några fler rundor med bara järn för att få lite mängdträning på banan också. Med ett bra utslag blir det sällan så många järn, och med hybriden som transportklubba än färre.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: Lång text
Detta är enkelt men en fälla så många golfare - och framförallt medlemmar här - fastnar i. Du gör det alldeles för svårt.

Om du inte kan skjuta stabilt under 75 så har du inget att göra med att försöka slå en draw eller fade. Du ska ha ett stockshot eller din sving och lära dig spela med det. Om du väljer en annan väg gör du det galet komplext.

Som junis spelade jag närmare scratch med ett standardslag som var en 25meters rephook. Jag har en pappa som spelar under 12 i HCP trots att han svingar över 20 grader utifrån. Resultat handlar om att få bollen i hål på så få slag som möjligt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar