Utvecklingens faser, tid & intensitet...

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 21 maj 2021, 10:35 --------------------
Hur inbiten jag än känner mig så undrar jag ibland om jag borde skita i det här med golf. Pros och duktiga golfare har flera gånger antagit att jag spelar runt singel, utifrån vad de ser på rangen. Sen går jag ut och skjuter 105... :/ Inte sällan med typ 12 plikt på en runda.

Ska jag bara fortsätta träna och spela och hoppas på bättring? Eller finns det någon fast track till att bli mer konsekvent?
Tycker du att golf är kul?
Isåfall har du svaret på om du ska skita i golfen eller inte.
Jag utgår från att du tycker att det är kul, då gäller det att på något sätt vara objektiv mot sig själv.
Kan man acceptera att göra 105 med en till synes bra sving, eller vill du verkligen bli bättre?
Jag tolkar det till det senare?

Det blir tyvärr så tråkigt som kanske väntat svar, försök att hitta en tränare som du kan gå till några gånger, det behöver inte vara överdrivet många, men som kan ge dig verktyg i din egna träning för att komma tillrätta med 105orna. När du har verkygen, då är det att träna som gäller, att verkligen sätta vissa detaljer kan vara just det som får dig att ta dig till nästa nivå, och sen nästa. Det är inte heller småsaker som behöver justeras av någon som kan så sätter du det.

Att man får många plikt handlar ju ofta om course management.
Kan man nå över vattnet, är outen/diket i spel med den klubban osv, vad händer om jag inte träffar optimalt, för jag antar att det inte rör sig så mkt om att du spelar på fel boll eller gör något annat konstigt?

Lycka till!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev:
McRuff skrev: 21 maj 2021, 10:35 --------------------
Hur inbiten jag än känner mig så undrar jag ibland om jag borde skita i det här med golf. Pros och duktiga golfare har flera gånger antagit att jag spelar runt singel, utifrån vad de ser på rangen. Sen går jag ut och skjuter 105... :/ Inte sällan med typ 12 plikt på en runda.

Ska jag bara fortsätta träna och spela och hoppas på bättring? Eller finns det någon fast track till att bli mer konsekvent?
Tycker du att golf är kul?
Isåfall har du svaret på om du ska skita i golfen eller inte.
Jag utgår från att du tycker att det är kul, då gäller det att på något sätt vara objektiv mot sig själv.
Kan man acceptera att göra 105 med en till synes bra sving, eller vill du verkligen bli bättre?
Jag tolkar det till det senare?

Det blir tyvärr så tråkigt som kanske väntat svar, försök att hitta en tränare som du kan gå till några gånger, det behöver inte vara överdrivet många, men som kan ge dig verktyg i din egna träning för att komma tillrätta med 105orna. När du har verkygen, då är det att träna som gäller, att verkligen sätta vissa detaljer kan vara just det som får dig att ta dig till nästa nivå, och sen nästa. Det är inte heller småsaker som behöver justeras av någon som kan så sätter du det.

Att man får många plikt handlar ju ofta om course management.
Kan man nå över vattnet, är outen/diket i spel med den klubban osv, vad händer om jag inte träffar optimalt, för jag antar att det inte rör sig så mkt om att du spelar på fel boll eller gör något annat konstigt?

Lycka till!
Tack..

Jag insåg det ifjol efter att ha hackat lite förstrött första tiden av min ”karriär”. Tagit ett gäng lektioner osv.

Lite det som är ledsamt nu. Det är riktigt bra när det är bra, men fortfarande så katastrofalt när det är dåligt.

Plikten är ärligt talat mkt driver, och det är lite medvetet då jag måste få träna på banan också. Men fenomenet är lite genomgående att jag liksom glömmer allt helt plötsligt och slår en 7a OB fast jag skulle vara smart och lägga upp istället för att gå för det med hybriden osv.

En tidig vårrunda hade jag haft en period där jag satte typ 99% chippar (inte i hål alltså, men för enkel enputt). Sen helt plötsligt från hål 4 så chippar jag fram och tillbaka över green 3 ggr tills jag skiter i det, streckar och går vidare. Samma sak två hål till.. Sen satte jag varenda chip resten av rundan.

Som att hjärnan stänger av några hål för omstart och sen slås på igen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 26 maj 2021, 16:05
Tack..

Jag insåg det ifjol efter att ha hackat lite förstrött första tiden av min ”karriär”. Tagit ett gäng lektioner osv.

Lite det som är ledsamt nu. Det är riktigt bra när det är bra, men fortfarande så katastrofalt när det är dåligt.

Plikten är ärligt talat mkt driver, och det är lite medvetet då jag måste få träna på banan också. Men fenomenet är lite genomgående att jag liksom glömmer allt helt plötsligt och slår en 7a OB fast jag skulle vara smart och lägga upp istället för att gå för det med hybriden osv.

En tidig vårrunda hade jag haft en period där jag satte typ 99% chippar (inte i hål alltså, men för enkel enputt). Sen helt plötsligt från hål 4 så chippar jag fram och tillbaka över green 3 ggr tills jag skiter i det, streckar och går vidare. Samma sak två hål till.. Sen satte jag varenda chip resten av rundan.

Som att hjärnan stänger av några hål för omstart och sen slås på igen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det du beskriver tror jag att alla som hållt på med vår sport upplevt någon gång under "karriären".

Jag har nu snart lirat i 25 år, och för kanske 3 år sen kunde jag inte chippa alls. Det var duffar och toppar om vartannat och med handen på hjärtat var jag glad om jag ens fick upp bollen på green. Att sikta på en flagga var inte ens att tänka på.
Jag ställde frågan till en duktig spelare, vad hade du gjort? Han sa "jag hade gått tillbaka till gå"
Med det menade han att han skulle tänka på den enklaste möjliga rörelsen och börja där, så jag började puttchippa med tån på klubban. Och sagt och gjort, jag vet inte hur många chippar jag slagit mot övningsgreenen på det sättet tills jag kände att det här funkar. Efter det kunde jag utveckla mig med små steg i taget, men så fort jag kände mig osäker, tillbaka till puttchipparna. Nu de senaste åren har jag kommit över det och är hygglig på att chippa utan att säga att jag är bra för det smyger sig fortfarande in skitchippar, men jag känner mig sällan osäker, men OM jag gör det, tillbaka till det som känns säkrare.

Keep it simple, ha inte för många tankar i huvudet på samma gång. Var det Egon som skrev något i stil med att oavsett om det var många faktorer som spelade in så var det en stor sak som fick honom att leverera klubban bra till bollen.
Jag har två saker som jag tjatar om för mig själv:
1. Titta på bollen!
2. slå igenom, slå hela slaget.
Lyckas jag med dom så har jag vunnit mycket.
Inga positioner på toppen, ingen koll på hur klubbhuvudet är på vägen upp eller hur det är mot målet, det är sånt som får ge sig, för tittar jag inte på bollen och slår hela slaget så spelar det andra ingen roll ändå.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev: 26 maj 2021, 17:54 Det du beskriver tror jag att alla som hållt på med vår sport upplevt någon gång under "karriären".

Jag har nu snart lirat i 25 år, och för kanske 3 år sen kunde jag inte chippa alls. Det var duffar och toppar om vartannat och med handen på hjärtat var jag glad om jag ens fick upp bollen på green. Att sikta på en flagga var inte ens att tänka på.
Jag ställde frågan till en duktig spelare, vad hade du gjort? Han sa "jag hade gått tillbaka till gå"
Med det menade han att han skulle tänka på den enklaste möjliga rörelsen och börja där, så jag började puttchippa med tån på klubban. Och sagt och gjort, jag vet inte hur många chippar jag slagit mot övningsgreenen på det sättet tills jag kände att det här funkar. Efter det kunde jag utveckla mig med små steg i taget, men så fort jag kände mig osäker, tillbaka till puttchipparna. Nu de senaste åren har jag kommit över det och är hygglig på att chippa utan att säga att jag är bra för det smyger sig fortfarande in skitchippar, men jag känner mig sällan osäker, men OM jag gör det, tillbaka till det som känns säkrare.

Keep it simple, ha inte för många tankar i huvudet på samma gång. Var det Egon som skrev något i stil med att oavsett om det var många faktorer som spelade in så var det en stor sak som fick honom att leverera klubban bra till bollen.
Jag har två saker som jag tjatar om för mig själv:
1. Titta på bollen!
2. slå igenom, slå hela slaget.
Lyckas jag med dom så har jag vunnit mycket.
Inga positioner på toppen, ingen koll på hur klubbhuvudet är på vägen upp eller hur det är mot målet, det är sånt som får ge sig, för tittar jag inte på bollen och slår hela slaget så spelar det andra ingen roll ändå.
Tack...

Den här diskussionen, och alla reflektioner som kommit därav, har fått mig att fundera på en sak. Jag undrar om jag ibland bara helt enkelt är lat, otålig och slarvig.

Jag har ingen statistik på det, så får gå lite på känslan. Men jag tror helt seriöst att jag sumpar fler slag (inte score, utan antal katastrofslag) på transportslag/upplägg där jag egentligen bara behöver träffa en 40m bred fairway än när jag bestämmer mig för att slå en rejäl fade runt ett hörn för att inspelet blev maskat eller något annat "tydligt". (Om jag sedan tjänat ännu mer på att knacka fram två slag istället för att försöka slicea in en 6a är en annan diskussion om course management).

Men det är hyfsat ofta jag tabbar utslaget på en par4a, för att få ett superknixigt inspel, men ändå räddar upp det med ett riktigt bra slag som skruvar åt rätt håll osv. Är jag undermedvetet så dum att jag slarvar bara för att det känns "enkelt" månne? Tänker att "den ska bara framåt" och tar i för mkt "fel" och schabblar bort allt pga det..

Med inspel är jag oftare rädd att slå för långt (vilket jag ofta gör också) så då blir ju allt mer kontrollerat (bortsett hooken, det var det där med att slå HELA slaget och svinga igenom) och saker verkar falla på plats betydligt bättre. Då tänker jag till på vind, hur greenen ser ut, var bunker/vatten finns och exakt var jag vill landa bollen. Självklart landar jag den inte 1m in på green bara för att det är planen, ibland blir den kort och ibland lång, men godkänt inom felmarginalen.

Har inte tid att träna innan nästa runda, och det hällregnar ju ändå. Men ska försöka avsätta mer tid för att faktiskt träna också. Mest lagt den tiden på wedgear/puttning under våren.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tänk tvärt om på Tee? Ska bara träffa bollen. Hur långt den går är skit samma sålänge den är i spel?

Jag slutade tänka på Tee. Ja går upp, tar sikte sen slår. Vännerna brukar kommentera mig då de knappt ens tagit upp en klubba innan ja slagit ut.

Ja kan inte stå o tänka på Tee, då kan de sluta i katastrof. Linjerar upp bollen mot vänster fairway kant o sen slår till bollen.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 26 maj 2021, 14:52
Egon skrev: 26 maj 2021, 14:23
En sving består av variabler.
Ju färre desto bättre ur upprepnings hänseende.

På en sving med många variabler kan du svinga som en gud men det räcker att du glömt klippa tånageln på höger lilltå för att du ska missa bollen.
Förstå mig rätt här,
Det är inget fel med en filosofi avs. hinge, take away, vikt förskjutning etc. men det är fullkomligt omöjligt att hålla sånt här i huvudet och att utföra det exakt gång på gång.

Mig:
Det spelar ingen roll om jag drar klubban utåt, rakt eller bakåt. Jag kan hålla handleden stel eller böja den extremt. Jag kan lyfta vänster, höger eller båda hälar.
Om jag däremot inte drar igenom slaget med min Axel och låter den röra sig genom träffen så träffar jag inte bollen. Gör jag det här rätt behöver jag inte bry mig om nåt mer. Vikten flyttar sig aut. releasen kommer och händerna hamnar där de ska vid bollträff.

Egon
Det köper jag. Men jag ser det nog inte som en förklaring eller lösning till problemet.

Om vi bortser ifrån uppställning, bladriktning osv (justera grepp i uppställning) och fokuserar på rörelsen så har jag tre punkter (tror jag):

1. Var går baksvingen? Höga händer (lite uppvridning i kroppen) = utifrån/in vs låga händer med mer rotation = inifrån/ut. Här behöver jag bestämma mig innan för vad jag ska göra för annars kan det bli lite hur som helst.

Här tackar jag launch monitor för att ha fått ganska bra koll på utfallet. Jag har i perioder (inte i år) tampats rejält med både slice och hook. Resultat av att försöka rätta till det ena felet ändå tills jag försöker svinga MER utifrån trots att det redan är för mkt. Åtskilliga timmar vid skärmen har smalnat av variationerna och gjort mig betydligt snabbare på att uppfatta "dagsformen" och korrigera rätt fel. Långt ifrån perfekt såklart, men jag börjar känna att jag har verktygen även om det är mkt jobb kvar.

2. Hold, hold, hooooooooooooold...

Låta armen falla innan jag "trycker igenom". Motsatsen blir att "kasta klubban". De flesta katastrofslag beror på det här, då blir det i bästa fall en pullhook, i sämsta fall toppar jag bollen med undersidan av klubban.

Det är här det kraschar. Jag VET att jag ledigt slår min 7a runt 150 om jag "bara gör det". Tar jag en kortare baksving (L to L) så är det ungefär 10 meter kortare. Så vad fan händer i huvudet på en när jag helt plötsligt slår som om bollen är kärnavfall som behöver ner så långt det bara är möjligt ner i jorden för att undvika massdöd???


3. Svinga igenom och slå HELA slaget. Ibland tenderar jag att avsluta framför mig och "fastna bakom bollen" vilket ger en elak hook. Det här är egentligen inte trådens huvudfokus, för det är relativt lätt åtgärdat, jag ska bara sluta vara dum i huvudet. Nä, men det händer inte lika oprovocerat och jag har bättre koll på hur jag ta mig an det problemet.
Igen så ringer alla klockor som kan ringa.
Vem f-n kan överleva en rond eller ens ett enda slag om man analyserar så som du gör. Lägg ner!

Min kompis, som jag beskrev tidigare, får ursäkta (om han läser härinne). Han har ADHD och det är fullkomligt kaos i hans hjärna. Han tänker på allt (inkl. höger lilltås nagel) på samma gång och det blir kattskit mestadels men hyggligt bra ibland. Det intressanta för mig är att han kan rullchippa en j7 från 30-70m med en helvetes bra precision. Där och då är det aldrig kaos i hjärnan.

Golf handlar inte om att veta varenda vinkel hit och dit, eller hur man kan fixa saker, utan om att få en golfboll att gå framåt med hygglig träffsäkerhet.
Hur illa det än ser ut så vinner man alltid på att kunna göra det med en viss repeterbarhet.

Om man, som du, referar till en massa tekniska saker utan att greppa hela bilden, så blir det kattskit av det hela.
Börja om. Ta en klubba och slå till bollen. Brist på kontroll är bättre än att försöka kontrollera saker man inte kan kontrollera.
Vem bryr sig om bladet är si eller så?
Det du ser i Trackman verkar inte hjälpa dig på banan. Släpp din inbillade kontroll och bara följ med klubbans färd mot bollen.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag tror att du i grund och botten ställer ALLDELES för höga krav på dig själv. Du verkar ha väldigt svårt att acceptera att skitslagen finns där och ALLTID kommer att finnas där.

När du börjar träna 6-8 timmar om dagen och träffar din tränare x antal gånger i veckan kan du börja ställa krav på dig själv om att alla slag ska vara inom en viss marginal. Då är du på proffsnivå och de slår sällan riktigt usla slag.

Har som jag tidigare nämnt kompisar med alla möjliga typer av hcp och de slår allt ifrån fantastiska slag till så usla slag att man undrar om det är första gången de är ute och spelar. Undantaget är en kille som är proffs och hans "dåliga" slag är missar ett antal meter i sid- eller djupled. Men han gör som sagt inget annat än att träna och tävla, det är hans jobb!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff - Ju mer du skriver desto tydligare blir det. Sandstream och Egon är inne och touchar på det. Du gör det alldeles för svårt. Eller som jag också hade kunnat beskriva det - du förväntar dig att lösa ett mentalt problem med teknik. Så för att utveckla det tillbaka till din grundfråga - du behöver träna på vad som gör det möjligt för dig att prestera bättre på banan. Inget annat. Det är inte teknik däremot.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:Jag tror att du i grund och botten ställer ALLDELES för höga krav på dig själv.
Nja, i det önskar jag bara att jag hade max 1-2 slag per runda som blev så illa att det pluggade bollen där jag stod, trycktes 45° snett etc.

Men egentligen är det inte ens resultat jag ledsnar på, utan att jag GÖR så fel. Marginalerna är små och ett litet fel kan ge hemska resultat, samtidigt som stora fel kan ge ok resultat om man har stolpe in. Jag vill få bort mina enorma fel, att resultaten borde följa som en konsekvens av det är en positiv bieffekt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev: ...du förväntar dig att lösa ett mentalt problem med teknik.

- du behöver träna på vad som gör det möjligt för dig att prestera bättre på banan.

Absolut.

Hur? Vad?

Kan jag vara något på spåren i att ta alla slag ”på allvar”? (Det känns skumt att det inte är de tighta, svåra slagen jag missar mest på)
Är det att gå tillbaka till rangen och slå 100 bollar för att hitta vad som skapar skitslagen?

Vad ska jag ta med mig till nästa träning/runda? Eller är det bara spellektion som gäller?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar