Utvecklingens faser, tid & intensitet...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 27 maj 2021, 09:58
Sandstream skrev:Jag tror att du i grund och botten ställer ALLDELES för höga krav på dig själv.
Nja, i det önskar jag bara att jag hade max 1-2 slag per runda som blev så illa att det pluggade bollen där jag stod, trycktes 45° snett etc.

Men egentligen är det inte ens resultat jag ledsnar på, utan att jag GÖR så fel. Marginalerna är små och ett litet fel kan ge hemska resultat, samtidigt som stora fel kan ge ok resultat om man har stolpe in. Jag vill få bort mina enorma fel, att resultaten borde följa som en konsekvens av det är en positiv bieffekt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Här svara du egentligen själv på stora delar av problemet, dvs som Sandstream säger ALLDELES frö höga krav på sig själv.
ALLA golfare gör dåliga slag under en runda, kan man inte acceptera detta ställer man till problem för sig själv, många dåliga slag kommer när man vill för mycket ute på banan eftersom golf är mycket mentalt också.
Som en känd golfprofil en gång sa (kommer inte ihåg vem) " Alla fairways är 12 cm breda, dvs avståndet mellan öronen"

Hur får man då bort det?
Enkla svaret är att det får man inte utan man måste acceptera det, det man däremot kan träna på är att dom dåliga slagen skall bli så bra som möjligt.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MacAllan skrev:
Här svara du egentligen själv på stora delar av problemet, dvs som Sandstream säger ALLDELES frö höga krav på sig själv.
ALLA golfare gör dåliga slag under en runda, kan man inte acceptera detta ställer man till problem för sig själv, många dåliga slag kommer när man vill för mycket ute på banan eftersom golf är mycket mentalt också.
Som en känd golfprofil en gång sa (kommer inte ihåg vem) " Alla fairways är 12 cm breda, dvs avståndet mellan öronen"

Hur får man då bort det?
Enkla svaret är att det får man inte utan man måste acceptera det, det man däremot kan träna på är att dom dåliga slagen skall bli så bra som möjligt.

Exakt så.

Och ”vill för mkt” visar sig i att jag spänner mig, tar i och kastar eller nyper åt mig klubban i svingen. Och jag gör det så illa att det bara kraschar totalt, det är liksom ingen ”sving” kvar, det är som ett yxslag.

Att slå för mycket draw/fade och missa green några meter eller duffa lite och bli lite kort är iofs också värt en suck. Men där är jag definitivt ”inte bättre än så”.
Så de där riktiga skitslagen som jag gnäller om är de som faktiskt känns som att jag ÄR bättre än så (eller ja, bevisligen inte då Bild).

Hann med 1,5 hink på rangen nu innan fredagsmyset. Rätt kass haha. Spände mig nog lite hela tiden och enda slagen som kändes riktigt bra var tro det eller ej med drivern.

Men men.. Ska ta mer tid att träna och inte bara gå rundor hela tiden.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 28 maj 2021, 19:14
MacAllan skrev:
Här svara du egentligen själv på stora delar av problemet, dvs som Sandstream säger ALLDELES frö höga krav på sig själv.
ALLA golfare gör dåliga slag under en runda, kan man inte acceptera detta ställer man till problem för sig själv, många dåliga slag kommer när man vill för mycket ute på banan eftersom golf är mycket mentalt också.
Som en känd golfprofil en gång sa (kommer inte ihåg vem) " Alla fairways är 12 cm breda, dvs avståndet mellan öronen"

Hur får man då bort det?
Enkla svaret är att det får man inte utan man måste acceptera det, det man däremot kan träna på är att dom dåliga slagen skall bli så bra som möjligt.

Exakt så.

Och ”vill för mkt” visar sig i att jag spänner mig, tar i och kastar eller nyper åt mig klubban i svingen. Och jag gör det så illa att det bara kraschar totalt, det är liksom ingen ”sving” kvar, det är som ett yxslag.

Att slå för mycket draw/fade och missa green några meter eller duffa lite och bli lite kort är iofs också värt en suck. Men där är jag definitivt ”inte bättre än så”.
Så de där riktiga skitslagen som jag gnäller om är de som faktiskt känns som att jag ÄR bättre än så (eller ja, bevisligen inte då Bild).

Hann med 1,5 hink på rangen nu innan fredagsmyset. Rätt kass haha. Spände mig nog lite hela tiden och enda slagen som kändes riktigt bra var tro det eller ej med drivern.

Men men.. Ska ta mer tid att träna och inte bara gå rundor hela tiden.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nu skall man ju inte döma en spelare efter dom sämsta slagen, för då är vi alla riktigt usla ;)

En annan sak är hur man tänker efter ett riktigt dåligt slag, det brukar ju sällan löna sig att försöka reparera misstaget genom att försöka sig på ett ultra svårt slag, slutar oftast i ännu ett misstag.
Så försök slappna av och tillåt dig göra misstag, det är ju det man har extra slagen från sitt hcp till.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

McRuff va ligger ditt hcp på?

Det du skriver påminner om min frus golfkompis.

Han kan verkligen spela drömgolf i flera hål. Sen slår han ett riktigt dåligt slag och efter det så är allt som bortblåst. Han ligger på ~24 i hcp
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sohlberg skrev:McRuff va ligger ditt hcp på?

Det du skriver påminner om min frus golfkompis.

Han kan verkligen spela drömgolf i flera hål. Sen slår han ett riktigt dåligt slag och efter det så är allt som bortblåst. Han ligger på ~24 i hcp
Pendlar rätt mkt, så svarar ”däromkring”.

Studsade upp rejält nyligen för att jag puttade ut en 45poängsrunda.

Tränade lite igår, kändes sådär faktiskt. Ska spela imorgon så har inga vidare förväntningar på det. Försöka vara lite tidig och ge mig en stund att hitta känslan innan utslag.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 29 maj 2021, 20:00
Sohlberg skrev:McRuff va ligger ditt hcp på?

Det du skriver påminner om min frus golfkompis.

Han kan verkligen spela drömgolf i flera hål. Sen slår han ett riktigt dåligt slag och efter det så är allt som bortblåst. Han ligger på ~24 i hcp
Pendlar rätt mkt, så svarar ”däromkring”.

Studsade upp rejält nyligen för att jag puttade ut en 45poängsrunda.

Tränade lite igår, kändes sådär faktiskt. Ska spela imorgon så har inga vidare förväntningar på det. Försöka vara lite tidig och ge mig en stund att hitta känslan innan utslag.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ok, då vet vi var du ligger.
Inget fel i att man spelar som en singelhcp några slag och en nybörjare på andra.
Tagga ner och ta det lugnt. Om stabilitet är din grej så kommer det. Tro inte att du kan rejta ditt spel efter dina bästa slag.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev:
McRuff skrev: 29 maj 2021, 20:00
Sohlberg skrev:McRuff va ligger ditt hcp på?

Det du skriver påminner om min frus golfkompis.

Han kan verkligen spela drömgolf i flera hål. Sen slår han ett riktigt dåligt slag och efter det så är allt som bortblåst. Han ligger på ~24 i hcp
Pendlar rätt mkt, så svarar ”däromkring”.

Studsade upp rejält nyligen för att jag puttade ut en 45poängsrunda.

Tränade lite igår, kändes sådär faktiskt. Ska spela imorgon så har inga vidare förväntningar på det. Försöka vara lite tidig och ge mig en stund att hitta känslan innan utslag.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ok, då vet vi var du ligger.
Inget fel i att man spelar som en singelhcp några slag och en nybörjare på andra.
Tagga ner och ta det lugnt. Om stabilitet är din grej så kommer det. Tro inte att du kan rejta ditt spel efter dina bästa slag.

Egon

Så är det.

Gick 18 idag och hade sämsta resultatet på länge. Men bortsett en slicead driver hade jag nog inte ett enda så kasst slag som är orsaken till tråden. Betydligt fler ”dåliga” än vanligt dock. Men ”jämn låg nivå” iaf Bild. Spelade iofs väldigt bra de första hålen, började känna att värmen tog efter några hål, så får skylla på det.

Men även om svingen känns lite avig i sin helhet nu och saker är lite off hela tiden så uteblev de totala sammanbrotten iaf.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 27 maj 2021, 22:19 Typexempel på min frustration. Och ett bra exempel där det för mig solklart är värt att försöka sig på trollerislag (om det är görbart givet universum osv).

Samma hål. Två lika kassa utslag. En grym save, en mindre grym.

(Och det är alltså utslagen som stör mig här, och då är de ändå 80 meter längre i rätt riktning än de slag jag egentligen gnällt om)

IMG_7857.JPG


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Fast med såna utslag måste man kunna förvänta sig att tappa slag.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev:
McRuff skrev: 27 maj 2021, 22:19 Typexempel på min frustration. Och ett bra exempel där det för mig solklart är värt att försöka sig på trollerislag (om det är görbart givet universum osv).

Samma hål. Två lika kassa utslag. En grym save, en mindre grym.

(Och det är alltså utslagen som stör mig här, och då är de ändå 80 meter längre i rätt riktning än de slag jag egentligen gnällt om)

IMG_7857.JPG


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Fast med såna utslag måste man kunna förvänta sig att tappa slag.

Såklart.

Min utmaning är att jag alldeles för ofta missar de här ”enkla” slagen där bollen bara ska fram. 40m bred fw och allt mellan 180-230 meter är ett bra läge för inspel på hålet jag klippte in. Hur fan blir det där min hjärna bestämmer sig för att gå i lock down? Bild

Par5or samma sak. Med 200-250 kvar till hål är det sällan lönt att ens försöka träffa green. Så försöker välja klubba för att ha så mkt felmarginal som möjligt. Renderar för ofta i katastrofslag som antingen går out eller liksom i exemplena ovan blir topp och studsar fram 1-80 meter istället för de planerade 170-200 etc.

Ska reklamera min hjärna.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jag håller med det folket skriver här inne, du sätter för mycket press på ditt egna resultat. Om du har säg 25 i HCP har du nästan dubbelslag på alla hålen. Spela där efter och ta små kliv frammåt.

Kanske låter otrevlig/elak men får känslan att du tror/vill så singel HCP omgående. O ja du verkar ha längder i dina slag. Har en vän som skickar sin driver 260m enkelt Carry. Men lik förbaskat är jag närmare flagg på nästan varje hål även fast jag bara slår 210 Carry med Drivern.

Jag planerar alla slagen innan. Räknar ut trygga avstånd o spelar efter mitt HCP. Gör jag banas par där jag har slag är det bara en bonus.

Utan att känna dig men ända se likheter med några man spelar med så är deras stora ”misstag” eller hur man ska uttrycka sig att vilja för mycket. O då börjar hjärnan kompensera för just det och de lilla gör att det skiter sig totalt. Det tog mig hela första året som golfare och årets första 20 rundor att inse att jag måste sluta satsa, vilja, o allt vad man kallar det. Utan lugna ner hela mig o få kroppen att bli lugn. Helt plötsligt började jag slå längre med alla klubborna utan att jag ändra nått förutom mitt egna tänk! Jag slappnade av Bild

Kan vara helt ute o cykla angående dig. Känner dig inte. Men hoppas du tar det jag skriver rätt


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar