Utvecklingens faser, tid & intensitet...

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikaelanstad skrev: 31 maj 2021, 13:39 Jag håller med det folket skriver här inne, du sätter för mycket press på ditt egna resultat. Om du har säg 25 i HCP har du nästan dubbelslag på alla hålen. Spela där efter och ta små kliv frammåt.

Kanske låter otrevlig/elak men får känslan att du tror/vill så singel HCP omgående. O ja du verkar ha längder i dina slag. Har en vän som skickar sin driver 260m enkelt Carry. Men lik förbaskat är jag närmare flagg på nästan varje hål även fast jag bara slår 210 Carry med Drivern.

Jag planerar alla slagen innan. Räknar ut trygga avstånd o spelar efter mitt HCP. Gör jag banas par där jag har slag är det bara en bonus.

Utan att känna dig men ända se likheter med några man spelar med så är deras stora ”misstag” eller hur man ska uttrycka sig att vilja för mycket. O då börjar hjärnan kompensera för just det och de lilla gör att det skiter sig totalt. Det tog mig hela första året som golfare och årets första 20 rundor att inse att jag måste sluta satsa, vilja, o allt vad man kallar det. Utan lugna ner hela mig o få kroppen att bli lugn. Helt plötsligt började jag slå längre med alla klubborna utan att jag ändra nått förutom mitt egna tänk! Jag slappnade av Bild

Kan vara helt ute o cykla angående dig. Känner dig inte. Men hoppas du tar det jag skriver rätt
Så mycket kloka ord i dessa rader. Bara för att man teoretiskt kan slå bollen 230 meter in mot en green innebär det inte att du borde....
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev:Jag håller med det folket skriver här inne, du sätter för mycket press på ditt egna resultat. Om du har säg 25 i HCP har du nästan dubbelslag på alla hålen. Spela där efter och ta små kliv frammåt.

Kanske låter otrevlig/elak men får känslan att du tror/vill så singel HCP omgående. O ja du verkar ha längder i dina slag. Har en vän som skickar sin driver 260m enkelt Carry. Men lik förbaskat är jag närmare flagg på nästan varje hål även fast jag bara slår 210 Carry med Drivern.

Jag planerar alla slagen innan. Räknar ut trygga avstånd o spelar efter mitt HCP. Gör jag banas par där jag har slag är det bara en bonus.

Utan att känna dig men ända se likheter med några man spelar med så är deras stora ”misstag” eller hur man ska uttrycka sig att vilja för mycket. O då börjar hjärnan kompensera för just det och de lilla gör att det skiter sig totalt. Det tog mig hela första året som golfare och årets första 20 rundor att inse att jag måste sluta satsa, vilja, o allt vad man kallar det. Utan lugna ner hela mig o få kroppen att bli lugn. Helt plötsligt började jag slå längre med alla klubborna utan att jag ändra nått förutom mitt egna tänk! Jag slappnade av Bild

Kan vara helt ute o cykla angående dig. Känner dig inte. Men hoppas du tar det jag skriver rätt


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Absolut. Problemet är inte insikten utan genomförandet.

Det var genom att hitta (och stundom tappa bort) det som jag flyttade min j5 från 150-160 carry till 175-180. Starkt är inte fort! (Samma sak med 🥊)

Många rundor gör jag det också alldeles utmärkt och känner att det är sådär smörigt mjukt, men med klipp i svingen där det räknas. Sen faller allt och jag drar som om klubban tejpats fast i taket. Då blir allt pangkaka.

Nu har jag tappat grunden lite och ska back to basics på rangen för att hitta hem igen. Men även när järnen varit som bäst så smyger det in med ojämna mellanrum. Jag spänner mig, ”tar i” och slaget blir katastrof.


Som jag skrivit så är det nästan oftare på de ”smarta” slagen jag gör det. När jag bestämmer mig för att ”gå för det” och försöka mig på trollerislag så har det faktiskt sällan blivit så dåligt (sen kan resultatet blir skit, men det är ju för att marginalerna med sådana slag oftast är mkt mindre).


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Kolla in denna video:
https://youtu.be/lmiRigiLmDk
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Mycket av det du skriver i tråden vill jag kalla ganska normalt för någon med ditt hcp, det är en del i utvecklingen så att säga.
Fortsätter du jobba på med träning och spel så kommer det att släppa en vacker dag, om det blir i år, nästa år eller anna tidpunkt är dock svårt att sia om.
Vill du ner i hcp så utnyttja dina extraslag och ha som målsättning att gå ett par slag bättre på varje runda, sätter du målet till att gå på hälften av slagen du får så blir det oftast bara skit.

Alla har vi faser att gå igenom, själv spelar jag lite som en kratta just nu men vet att det kommer bli bättre.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Såklart.

Min utmaning är att jag alldeles för ofta missar de här ”enkla” slagen där bollen bara ska fram. 40m bred fw och allt mellan 180-230 meter är ett bra läge för inspel på hålet jag klippte in. Hur fan blir det där min hjärna bestämmer sig för att gå i lock down? Bild

Par5or samma sak. Med 200-250 kvar till hål är det sällan lönt att ens försöka träffa green. Så försöker välja klubba för att ha så mkt felmarginal som möjligt. Renderar för ofta i katastrofslag som antingen går out eller liksom i exemplena ovan blir topp och studsar fram 1-80 meter istället för de planerade 170-200 etc.

Ska reklamera min hjärna.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
[/quote]



Har man över 180 meter för inspel så tycker inte jag att det är bra läge för inspel. Är ett väldigt svårt slag. Tänk att green inte är speciellt stor.

Hur ofta träffar du green från tex 150 m?

Jag som spelar på ~14.6 har inte speciellt många greenträffar över 150 meter! Men har jag ~150 meter kvar så går jag för att träffa green, men har jag ca 180 och mer så spelar jag väldigt ofta fram mig och använder mina extra slag!

Man måste vara smart för att bli en bra golfare.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sohlberg skrev:Såklart.

Min utmaning är att jag alldeles för ofta missar de här ”enkla” slagen där bollen bara ska fram. 40m bred fw och allt mellan 180-230 meter är ett bra läge för inspel på hålet jag klippte in. Hur fan blir det där min hjärna bestämmer sig för att gå i lock down? Bild

Par5or samma sak. Med 200-250 kvar till hål är det sällan lönt att ens försöka träffa green. Så försöker välja klubba för att ha så mkt felmarginal som möjligt. Renderar för ofta i katastrofslag som antingen går out eller liksom i exemplena ovan blir topp och studsar fram 1-80 meter istället för de planerade 170-200 etc.

Ska reklamera min hjärna.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum


Har man över 180 meter för inspel så tycker inte jag att det är bra läge för inspel. Är ett väldigt svårt slag. Tänk att green inte är speciellt stor.

Hur ofta träffar du green från tex 150 m?

Jag som spelar på ~14.6 har inte speciellt många greenträffar över 150 meter! Men har jag ~150 meter kvar så går jag för att träffa green, men har jag ca 180 och mer så spelar jag väldigt ofta fram mig och använder mina extra slag!

Man måste vara smart för att bli en bra golfare.[/quote]

Fast jag skrev ju att jag inte går för green om det är så långt.

Frågan är hur hålet ser ut. Är det fritt runt green så slår jag gärna fram. Om det blir kort eller snett gör ju inget, det blir samma resultat som en perfekt j7. Och ibland träffar även en blind höna och jag sätter 190-metersinspel rätt på green.

De slagen borde ju ses som rätt riskfria. Och det är just där som katastrofen knackar på.


Räknar vi carry (beror ju på hur hårt det är i marken om det studsar och rullar etc) så är 150 en j7 för mig. Den har jag tappat lite under våren och har problem både med längd och riktning. Jag har tränat på att få fram skaftet lite mer, vilket gett lite inkonsekvens som gör att det kan bli både 140 och 160m även om träffen känns ren.

140m däremot är en 8a, och den har varit kompis. Där har jag rätt bra statistik. Gått ett gäng rundor med par i snitt på 3orna tack vare den.

Men igen. Det handlar inte om att missa green med en j6. Det handlar om att vara 30m utanför OB eller toppa så hårt att bollen pluggas där jag står. Det är en fråga om resultat, utan att jag totalt tappar svingen och känslan/balansen i allt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Som jag skrivit jag tror det handlar om att du vill för mycket. Senaste inlägget skrev du just detta fast i andra ord. Du slår mer än gärna de där 190m slaget eftersom platsen finns.

Mitt tips är faktiskt spela en runda safe. Spela mot ditt HCP. Lägg fram dig osv. Se vilka poäng du går 18 hål när du spelar utan att slå dessa 180-190m slag Bild

Troligtvis släpper vissa saker i huvudet då det är bara en layup och den ska bara lägga sig så nästa klubba blir en kortare och enklare klubba in mot green.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev: 01 jun 2021, 11:03 Som jag skrivit jag tror det handlar om att du vill för mycket. Senaste inlägget skrev du just detta fast i andra ord. Du slår mer än gärna de där 190m slaget eftersom platsen finns.

Mitt tips är faktiskt spela en runda safe. Spela mot ditt HCP. Lägg fram dig osv. Se vilka poäng du går 18 hål när du spelar utan att slå dessa 180-190m slag Bild

Troligtvis släpper vissa saker i huvudet då det är bara en layup och den ska bara lägga sig så nästa klubba blir en kortare och enklare klubba in mot green.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nu har det gått en tid, jag testade att spela med j7 som längsta klubba - Katastrof.

Jag tog däremot lite time out och ställde mig på rangen tre dagar i rad och började få ordning på svingen. 38 pinnar igår trots riktigt katastrofal puttning (hade iofs 34 puttar, men missade enkla korta puttar alldeles för stort och lyckades tom få dubbel på vad som var en god birdiechans (man kan alltid fyrputta).

Och igen, 190 meter när det är 40 meter fritt höger/vänster och inget farligt om man blir kort - Hur är det en onödig risk?


Nästa fråga. Om du har en klubba som är instabil, slänger du den då eller hur blir den någonsin bättre om du inte tränar med den?
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Uselt förvaltat Bild
IMG_7908.JPG
IMG_7908.JPG (230.12 KiB) Visad 2314 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:
Mikaelanstad skrev: 01 jun 2021, 11:03 Som jag skrivit jag tror det handlar om att du vill för mycket. Senaste inlägget skrev du just detta fast i andra ord. Du slår mer än gärna de där 190m slaget eftersom platsen finns.

Mitt tips är faktiskt spela en runda safe. Spela mot ditt HCP. Lägg fram dig osv. Se vilka poäng du går 18 hål när du spelar utan att slå dessa 180-190m slag Bild

Troligtvis släpper vissa saker i huvudet då det är bara en layup och den ska bara lägga sig så nästa klubba blir en kortare och enklare klubba in mot green.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nu har det gått en tid, jag testade att spela med j7 som längsta klubba - Katastrof.

Jag tog däremot lite time out och ställde mig på rangen tre dagar i rad och började få ordning på svingen. 38 pinnar igår trots riktigt katastrofal puttning (hade iofs 34 puttar, men missade enkla korta puttar alldeles för stort och lyckades tom få dubbel på vad som var en god birdiechans (man kan alltid fyrputta).

Och igen, 190 meter när det är 40 meter fritt höger/vänster och inget farligt om man blir kort - Hur är det en onödig risk?


Nästa fråga. Om du har en klubba som är instabil, slänger du den då eller hur blir den någonsin bättre om du inte tränar med den?

Har jag en klubba för rundan som inte fungerar på ranchen innan runda så använder jag den endast när jag har råd o missa det slaget Bild Tex Min J5 har varit bänkad ett antal rundor men tränar den på ranchen. Och enstaka fall på rundan om det är just den längden som krävs. Jag försöker att inte sätta mig i de lägena där den klubban behövs utan spelar de få hålen annorlunda då Bild

Går ibland ut sent på kvällen o tränar de klubborna på banan oxå.

Jag tänker lite tvärt om mot dig. Absolut ingen fara o slå de slaget. Jag gör det med ibland om jag känner att de mesta fungerat innan de slaget. Hemmabanan är hål 5 ett sådant där du måste transportera andraslaget 180-230m beroende på utslag. Men misslyckas slaget så blir det något negativt i huvudet. Iaf hos mig. Dvs jag tar hellre ett säkert kort och får med mig något positivt än chansa o slå ett skitslag och känna frustration att jag misslyckades Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar