Utvecklingens faser, tid & intensitet...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 27 maj 2021, 09:58 Nja, i det önskar jag bara att jag hade max 1-2 slag per runda som blev så illa att det pluggade bollen där jag stod, trycktes 45° snett etc.

Men egentligen är det inte ens resultat jag ledsnar på, utan att jag GÖR så fel. Marginalerna är små och ett litet fel kan ge hemska resultat, samtidigt som stora fel kan ge ok resultat om man har stolpe in. Jag vill få bort mina enorma fel, att resultaten borde följa som en konsekvens av det är en positiv bieffekt.
Som du själv nämner är marginalerna små och det är precis därför du även ser proffs slå en socket ibland, toppa en wedge över green, slice bollen OBB osv.

Har du grundtekniken så är min gissning att 99% sitter i huvudet. Så är det för mig.
Senast redigerad av Sandstream den 28 maj 2021, 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 26 maj 2021, 18:14 Men det är hyfsat ofta jag tabbar utslaget på en par4a, för att få ett superknixigt inspel, men ändå räddar upp det med ett riktigt bra slag som skruvar åt rätt håll osv. Är jag undermedvetet så dum att jag slarvar bara för att det känns "enkelt" månne? Tänker att "den ska bara framåt" och tar i för mkt "fel" och schabblar bort allt pga det..
inte otroligt, för om jag tolkar dig rätt så spelar du bättre under press, typ inget att förlora. Man ska inte förvänta sig att lägga upp den på green från ett knixigt läge. Men det är större chans att lyckas på ett utslag rent statistiskt än att träffa green från ett dåligt läge.
Lite mer fokus utan att för den sakens skull krångla till det med massa tankar, försök att hitta till känslan från det kniviga läget, överför det till tee så kanske du inte slänger bort massa slag i "onödan". Lite mer nu jävlar känsla redan från tee liksom.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev:
McRuff skrev: 26 maj 2021, 18:14 Men det är hyfsat ofta jag tabbar utslaget på en par4a, för att få ett superknixigt inspel, men ändå räddar upp det med ett riktigt bra slag som skruvar åt rätt håll osv. Är jag undermedvetet så dum att jag slarvar bara för att det känns "enkelt" månne? Tänker att "den ska bara framåt" och tar i för mkt "fel" och schabblar bort allt pga det..
inte otroligt, för om jag tolkar dig rätt så spelar du bättre under press, typ inget att förlora. Man ska inte förvänta sig att lägga upp den på green från ett knixigt läge. Men det är större chans att lyckas på ett utslag rent statistiskt än att träffa green från ett dåligt läge.
Lite mer fokus utan att för den sakens skull krångla till det med massa tankar, försök att hitta till känslan från det kniviga läget, överför det till tee så kanske du inte slänger bort massa slag i "onödan". Lite mer nu jävlar känsla redan från tee liksom.

Lite så ja..

Sen sätter jag den såklart sällan på green om jag måste slicea en 5a runt en skogsdunge. Men om jag träffar bollen rent, får ut ungefär rätt längd och den skruvar åt det håll jag tänkt så är jag mer än nöjd. Motsvarande avvikelse på ett utslag/transportslag hade varit på fw..

Jag har som sagt reflekterat en del de här dagarna. Och ska börja ta lite stats på skitslagen. Sista tiden har det varit hybriden som spökat mest, innan det mindre problem med pw-9. Tränat mer med korta järn osv, vilket säkert har påverkat svingen med långa klubbor (givet utfallet negativt).

Sen är ju vissa saker i huvudet på ett sjukt sätt. Jag har slaget 8an fantastiskt (två korta par3 på hemmabanan som slagits med 8an nu), missade inte en green med den på 5 rundor och i princip alltid med tänkt bollbana osv. Däremot var 4/5 slag med 7an avsevärt sämre med få riktigt bra slag. Så stor bör inte skillnaden vara att det är tekniken som fundamentalt brister för en 7a men är kanon för en 8a haha.. #Hjärnspöken

Ska åka till rangen imorgon och göra mitt ”test” och se vad det ger. Sist tappade jag bort protokollet så minns bara att jag trodde att det blev rätt bra.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev:[qu
Lite mer fokus utan att för den sakens skull krångla till det med massa tankar, försök att hitta till känslan från det kniviga läget, överför det till tee så kanske du inte slänger bort massa slag i "onödan". Lite mer nu jävlar känsla redan från tee liksom.
Typexempel på min frustration. Och ett bra exempel där det för mig solklart är värt att försöka sig på trollerislag (om det är görbart givet universum osv).

Samma hål. Två lika kassa utslag. En grym save, en mindre grym.

(Och det är alltså utslagen som stör mig här, och då är de ändå 80 meter längre i rätt riktning än de slag jag egentligen gnällt om)
IMG_7857.JPG
IMG_7857.JPG (243.16 KiB) Visad 2407 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 27 maj 2021, 22:19 Typexempel på min frustration. Och ett bra exempel där det för mig solklart är värt att försöka sig på trollerislag (om det är görbart givet universum osv).
Det går alltid att hitta något exempel på varje runda, men i golf handlar det om vad som oftast fungerar. Säg att du slagit 10 bollar från samma läge i detta exempel. Vilket av lägena hade haft bäst snittscore?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 27 maj 2021, 10:07
Absolut.

Hur? Vad?

Kan jag vara något på spåren i att ta alla slag ”på allvar”? (Det känns skumt att det inte är de tighta, svåra slagen jag missar mest på)
Är det att gå tillbaka till rangen och slå 100 bollar för att hitta vad som skapar skitslagen?

Vad ska jag ta med mig till nästa träning/runda? Eller är det bara spellektion som gäller?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Du behöver träna mer som du spelar. Du behöver inte slå fler bollar, du behöver slå fler slag med kvalité och målfokus. Gå igenom din process inför varje slag, hitta sikte, besluta dig för känslor och så vidare. Därtill byter du mål och klubba varje gång. När du börjar leverera även i de förutsättningarna på rangen börjar vi snacka.
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

Jag känner igen mig i TS problem.

Jag håller på att ändra min sving och försöker programera in en ny känsla i kroppen, det är väldigt svårt att behålla samma känsla och fokus under en hel runda.
Senaste rundan började bra med tre par, bra bollträtt, bra rotation osv. på fjärde korthålets tee står jag och tänker på alla sockets jag slog upp på greenen till höger förra säsongen så jag låter dem (på greenen till höger) putta ut och gå av innan jag slår upp bollen på green till höger! inte socket men en skitsving med undermedvetna kompensationer för en socket.
Nästkommande hål spelades med hook då jag försökte "svinga fritt" (dvs svänga in klubban bakom kroppen, resa mig upp och flippa händerna).
Sen kom jag på--- ja just... "Matthew Wolff" och rotationen och bollträffen är tillbaka..


Svingen är mao för dålig för att hantera de spänningar som uppkommer vid tvivel eller bristande fokus.
Små variationer i uppställning och baksving ger helt olika möjligheter för korrekt sving och helt olika känsla i kroppen.


Problemet är att få intellektet och kroppen att förstå.
Jag har tex hört "håll armarna framför kroppen" i 20 år utan att ha förstått, men tack till Athletic Motion för att ni har förklarat, nu skall bara kroppen förstå och inte gå tillbaka till invanda mönster.
Bara för att man sett en instruktionsvideo 20 gånger behöver det inte betyda att man förstått.

Jag har tagit lektioner av typ 5 olika tränare och man kan träna på grepp och stans i evigheter om man inte förstår hur en sving skall utföras, var motorn sitter och att den känla man har kan vara helt fel
"Feel vs Reel", ska testa den nya pron på klubben och se om han är kompatibel med det sju youtubecoacherna jag tittar på.... (stackarn... vet inte om jag är bästa eller sämsta typen av elev)

TS:
Försök att komma på vilken känsla / svingtanke / ide du har på de dåliga resp bra slagen, vad får det att bli fel, det finns garanterat ett mönster.

Ett annat tips är att flytta framtill kortare tee (jaja du är en ung stark man som slår långt osv..., men ändå...).
En kortare tee kan få dig att behöva fokusera mer från tee för att inte slå för långt, du kan inte gå på slentrian utan du måste fokusera, dessutom blir banan kortare/lättare vilket minskar felmarginal.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Lohengreen skrev:Jag känner igen mig i TS problem.

"Feel vs Reel", ska testa den nya pron på klubben och se om han är kompatibel med det sju youtubecoacherna jag tittar på.... (stackarn... vet inte om jag är bästa eller sämsta typen av elev)

TS:
Försök att komma på vilken känsla / svingtanke / ide du har på de dåliga resp bra slagen, vad får det att bli fel, det finns garanterat ett mönster.
Skönt att det är någon Bild
Som hyfsat ny är det värt noll och ingenting när någon som spelat i 25 år säger ”slå till den bara, tänk inte så mycket”.

Jag är gammal fighter. Ska jag slå en vänsterkrok så ”tänker” inte jag att jag ska kliva ut med vänsterfoten för att hämta kraft. Är poängen att slå hårt så kliver jag ut 25cm, är poängen att luras lite så kliver jag förmodligen inte ut alls. Jag ”bara gör det”, för jag har gjort det tiotusentals repetioner under en jäkla massa år. Så kan man inte göra utan erfarenhet.


Jag gör massa fel i varje sving som skulle kunna förbättras. Men syftet med tråden var att hitta ut ur mönstret där jag inte kommer för mkt utifrån för att svingen började lite från fel vändläge. Utan där jag totalfloppar för att jag ”hugger” bollen och totalt tappar allt som kan liknas vid en golfsving.

”Bra” för mig är det även om jag missar green osv. Frågan är på vilket sätt.
——-

Som en som också tittat en hel del på youtube undrar jag lite hur du tar det till dig? Jag har några jag ser frekvent också, men jag försöker se det mer som underhållning är lärande. Olika tränare har olika ingångsvinklar, och att blanda när man dessutom har en pro irl känns som att det riskerar att skapa mer förvirring än något annat. (För mig)
Max videos t.ex är superbra för reflektion, och jag har stulit en hel del drillar osv som är svåra att hitta på själv när man står och tränar. Men hur rätt han än har så har nog iaf jag svårt att ta till mig allt på rätt sätt. Under en lektion kan man fråga, testa och kontrollera. På tuben så får man gå vidare med en fri tolkning.

Det skulle vara kul att köra en lektion med Max någon gång. Just för att se hur olika han och min pro egentligen ser på saker. Ibland skiljer det sig från vad jag fått lära mig är rätt (nu får jag lära mig att det finns många rätt så det är lite hårt sagt). Men frågan är då om jag bara tolkar klippen fel eller om det finns en fundamental skillnad.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Jag tycker du ska ta en titt på den här videon.

https://youtu.be/U4NJjpWQqLM
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

jonathanfroberg skrev:Jag tycker du ska ta en titt på den här videon.

https://youtu.be/U4NJjpWQqLM

Ärligt talat så tycker jag nog att wedgear är lite undantagna då de flesta är överens om hur svårt det är. Han verkade dessutom ha en usel dag, väldigt tidigt på säsongen.

Men ja, duktiga spelarna får också totalsläpp ibland. Frågan där är, gjorde han något fundamentalt tekniskt fel eller hade han bara kass känsla?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar