Spela på Hcp

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Idag är det dax för ännu en runda! Nu har ju rådet att spela mot sitt Hcp givits otaliga gånger och att spela med klubbor man är bekväm med och litar på!
Idag tänkte jag testa och verkligen spela smart eller som jag hittills tyckt fegt Bild
Återkommer ikväll med resultat och framförallt om jag lyckas hålla löftet!
Minst 40p annars kommer jag sluta titta på Mxpgolf!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jinx skrev:Idag är det dax för ännu en runda! Nu har ju rådet att spela mot sitt Hcp givits otaliga gånger och att spela med klubbor man är bekväm med och litar på!
Idag tänkte jag testa och verkligen spela smart eller som jag hittills tyckt fegt Bild
Återkommer ikväll med resultat och framförallt om jag lyckas hålla löftet!
Minst 40p annars kommer jag sluta titta på Mxpgolf!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det kan göra underverk Bild själv söker jag nästan alltid efter trygga avstånd på rundorna Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Höll mig inte riktigt till planen och på de hållen jag inte gjorde det så blev jag straffad direkt!
Andra halvan skärpte jag mig och fick 18p trots ett streckat hål!
Fortfarande så görs det för enkla misstag av rent slarv men det blir sakta bättre!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jinx skrev: 03 jun 2021, 21:07 Höll mig inte riktigt till planen och på de hållen jag inte gjorde det så blev jag straffad direkt!
Andra halvan skärpte jag mig och fick 18p trots ett streckat hål!
Fortfarande så görs det för enkla misstag av rent slarv men det blir sakta bättre!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kan du utveckla? Är safe att lägga undan drivern eller något annat? För mig är det att putta utanför green istället för att chippa med 60°-en.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev: 04 jun 2021, 06:56
Jinx skrev: 03 jun 2021, 21:07 Höll mig inte riktigt till planen och på de hållen jag inte gjorde det så blev jag straffad direkt!
Andra halvan skärpte jag mig och fick 18p trots ett streckat hål!
Fortfarande så görs det för enkla misstag av rent slarv men det blir sakta bättre!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kan du utveckla? Är safe att lägga undan drivern eller något annat? För mig är det att putta utanför green istället för att chippa med 60°-en.

Finns många andra klubbor i bagen som är bättre att chippa med. Själv använder jag 7-PW (Beroende på avstånd) när jag chippar. Då jag gärna vill ha en chip n run mot hål. Missar man chippen med en järnklubba så är chansen större att resultatet ändå blir bättre än med 60* wedgen.

Jag spelar utan driver just nu och spelar Utility 4:an ställd på 21,5* från tee och fairway (2:a slaget på långa hål). Igår han jag spela 14 hål pga sen start och mycket folk på banan. Hade 83,3% FIR och 35,7% GIR.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Niklas skrev:
Jinx skrev: 03 jun 2021, 21:07 Höll mig inte riktigt till planen och på de hållen jag inte gjorde det så blev jag straffad direkt!
Andra halvan skärpte jag mig och fick 18p trots ett streckat hål!
Fortfarande så görs det för enkla misstag av rent slarv men det blir sakta bättre!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kan du utveckla? Är safe att lägga undan drivern eller något annat? För mig är det att putta utanför green istället för att chippa med 60°-en.
60 gradare är väl i princip den svåraste klubban att chippa med, krävs näst in till 100%-ig träff för att det ska bli bra.
Från 80 meter och in använder jag själv antingen 50 eller 56 om inte något speciellt uppstår som gör att jag måste välja annan klubba.
Vill jag av någon anledning ha lite mer rull så bli det pw eller 9.
60 gradaren använder jag i princip endast i bunkern.

Sent from my Galaxy S21 using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MacAllan skrev: 04 jun 2021, 19:30
Niklas skrev:
Jinx skrev: 03 jun 2021, 21:07 Höll mig inte riktigt till planen och på de hållen jag inte gjorde det så blev jag straffad direkt!
Andra halvan skärpte jag mig och fick 18p trots ett streckat hål!
Fortfarande så görs det för enkla misstag av rent slarv men det blir sakta bättre!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kan du utveckla? Är safe att lägga undan drivern eller något annat? För mig är det att putta utanför green istället för att chippa med 60°-en.
60 gradare är väl i princip den svåraste klubban att chippa med, krävs näst in till 100%-ig träff för att det ska bli bra.
Från 80 meter och in använder jag själv antingen 50 eller 56 om inte något speciellt uppstår som gör att jag måste välja annan klubba.
Vill jag av någon anledning ha lite mer rull så bli det pw eller 9.
60 gradaren använder jag i princip endast i bunkern.

Sent from my Galaxy S21 using Svensktgolfforum mobile app
Tyvärr, loftet på klubban, eller klubban i sig, ger inte svårighetsgraden. Min j7 chip är numera en tåad 58*. Förr bemödade jag inte mig med chip’n’run utan slag 58 från bakrefoten med bite.
Idag chippar jag bäst med hybrid :oops:

Summa:
Tekniken kan alla lära sig men praktiskt sett är det j-vligt dumt att generalisera över vad som är ”bäst”.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 04 jun 2021, 10:03
Jag spelar utan driver just nu och spelar Utility 4:an ställd på 21,5* från tee och fairway (2:a slaget på långa hål). Igår han jag spela 14 hål pga sen start och mycket folk på banan. Hade 83,3% FIR och 35,7% GIR.
Jag spelar driver men pga. mobilitetsproblem så blir det ömsom hyggligt men oftast kort.
Ungefär samma siffror som du fast över 18 hål och det finns inte en chans att jag går över par vid GiR.
Det är så j-a frustrerande att GiR ska styra. Förr var jag 100%ig på chip en putt (putt utanför räknas som chip). men numera är det oftare chip 2 putt.

Så... statistik och teori är inte mer än kvalificerade gissningar som sällan faller in.
6 Gir och 86 slag från backtee säger inget om min prestation på eller runt green, från tee eller... u name it. Thats it. Mao. glöm inte att sätta allt i ett realistiskt perspektiv.

Egon
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Egon skrev: 04 jun 2021, 22:00
MacAllan skrev: 04 jun 2021, 19:30
Niklas skrev:
Kan du utveckla? Är safe att lägga undan drivern eller något annat? För mig är det att putta utanför green istället för att chippa med 60°-en.
60 gradare är väl i princip den svåraste klubban att chippa med, krävs näst in till 100%-ig träff för att det ska bli bra.
Från 80 meter och in använder jag själv antingen 50 eller 56 om inte något speciellt uppstår som gör att jag måste välja annan klubba.
Vill jag av någon anledning ha lite mer rull så bli det pw eller 9.
60 gradaren använder jag i princip endast i bunkern.

Sent from my Galaxy S21 using Svensktgolfforum mobile app
Tyvärr, loftet på klubban, eller klubban i sig, ger inte svårighetsgraden. Min j7 chip är numera en tåad 58*. Förr bemödade jag inte mig med chip’n’run utan slag 58 från bakrefoten med bite.
Idag chippar jag bäst med hybrid :oops:

Summa:
Tekniken kan alla lära sig men praktiskt sett är det j-vligt dumt att generalisera över vad som är ”bäst”.

Egon
Jo tyvärr spelar loftet (och även klubban) in eftersom det krävs så lite att det antingen skall bli en topp eller att man får hela klubban under bollen, alla klubbor är inte lika att hantera.
Visst kan man lära sig tekniken, men åter igen så av wedgarna är 60 svårast att lära sig hantera, dock inte omöjlig, det handlar inte bara om att träffa bollen utan att få den rimligt vis när där du vill ha den också.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MacAllan skrev: 05 jun 2021, 00:06 Jo tyvärr spelar loftet (och även klubban) in eftersom det krävs så lite att det antingen skall bli en topp eller att man får hela klubban under bollen, alla klubbor är inte lika att hantera.
Visst kan man lära sig tekniken, men åter igen så av wedgarna är 60 svårast att lära sig hantera, dock inte omöjlig, det handlar inte bara om att träffa bollen utan att få den rimligt vis när där du vill ha den också.
Loftet och klubban förändrar hur du behöver slå bollen för ett visst avstånd. Men det gör inte klubban svårare eller lättare. Kan du slå en 60-gradig-wedge är det en kanonklubba - kan du inte slå den så ska du inte slå den.
Skriv svar