Wedgear och klubbval...

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MaxP skrev: 10 jun 2021, 06:47
McRuff skrev: 09 jun 2021, 10:51

Finns det några uppenbara fördelar med att slå en 60° 80 meter istället för att slå en lugn 52° eller smeka in en pw?
Det finns bara uppenbara fördelar med att slå det slag du gillar och kan kontrollera. Oavsett vad det slaget är. Det klubbgolfaren generellt behöver bli bättre på däremot är att förstå när du ska välja vilket slag när det gäller närspelet.
Jag skrev ett inlägg igår som tydligen försvann ut i cyberspace.

Sensmoralen var att en wedge inte är något annat än en kortare järnklubba. Utgångspunkten är att slå dem likadant och inte krångla till det. Om sen en 52 går 110/100/90m spelar ingen roll. En 56 går då kortare och en 60 än lite kortare.
Om man sen lärt sig slå en j9 nedgreppat kan man slå en wedge likadant. Då får man än mer avstånd att lägga in i spelplanen.

Håll INTE på att variera tempo och kraft. Det är inte för oss vanliga golfare.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
Det finns bara uppenbara fördelar med att slå det slag du gillar och kan kontrollera. Oavsett vad det slaget är. Det klubbgolfaren generellt behöver bli bättre på däremot är att förstå när du ska välja vilket slag när det gäller närspelet.
Såklart.

Kanske det jag reagerat på, det jag blivit itutad (och lärt av erfarenhet) är att slå med så lite loft som möjligt när jag är nära green. Mest för att minska konsekvenserna av de ofrånkomliga missarna.

Är det tjock ruff, bunkrar osv så får man ju säga att det inte är möjligt. Känns bara som att klubbgolfarna så ofta kör stenhårt på sina fasta längder (”jag slår 60° 65 meter”) istället för att slå en lugn gap och låta den rulla ut lite eller t.o.m. chippa ett mellanjärn.

På träning så har jag börjat få till känslan för att få riktigt mkt spinn, men det känns att det är långt kvar innan det är ett slag jag kan spela med.

Sen, rätt eller fel, men jag kan slå loben ur ruff och medvetet försöka träffa ”för högt” på bladet för att köpa lite marginal. Rejäl spinn känner jag inte att jag får ändå ur ruff och med den taktiken ger ”missen” en mer hanterbar variation.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Med det sagt...

Var och tränade lite. Idag var resultatet betydligt bättre (första gången någonsin tror jag) med mer loft.

90meter
Pw satt hyfsat bra
9an var antingen lång eller kort, den enda som blev bra i längd var sned Bild
52° slog jag aldrig, ville fokusera på slag jag faktiskt kan använda och inte ”framtidsträna” idag

70m
52° träffar jag green med, men svårt att få stopp
56° stannade så 1/5 backade tillbaka till nedslagsmärket

50m
56° träffar green men de flesta ligger i bakkant eller fringen
60° stannar där de landar. (Tendens till pull dock vilket inte riktigt stämde med känslan).


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar