Golfhund

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Robert 1990 skrev: 11 jul 2021, 20:01
Egon skrev:
Robert 1990 skrev: 07 jul 2021, 10:59 Tack för din värdefulla input...

Sent from my EB2103 using Svensktgolfforum mobile app
Tänk om tänk rätt!
Det är ingen j-a rättighet att ta med sig byrackan överallt. Det slås jag över när att ”din avsikt” verkar vara untouchable.

Att skaffa hund och inte kunna sörja för en god miljö är väl inte lika untouchable?

Golfbanan är inte en perfekt miljö för en hund. Ergo… Ta den ”värdefulla input” du fått.

Edit/
Din överskrift ”Golfhund” är inte ett ord.
Om något så borde det vara en hint!?

Egon
Tack för din input Egon!
Då du kallar hundar för byrackor så förstår jag din inställning till hundar...

Förvånad över att personer som har noll intresse av att tillföra nått konstruktivt ska uttrycka sig. Varför inte bara hålla käften om man ändå bara ska gnälla??
Jag frågade inte om åsikter angående hundar på golfbanor utan träning.

Håll dig till ditt eget harvande och återkom om du har nått vettigt att tillägga!
Vi kommer aldrig spela i samma boll så du kan va lugn.

Jag vet att golfhund inte är ett riktigt ord. Tyckte det var en kul rubrik..


Sent from my EB2103 using Svensktgolfforum mobile app
Lite glimt i ögat syns inte på ett forum…
Jag gillar hundar … men det är mattar och hussar som är problemet. Det är dem (du) som pådyvlar andra en utomstående part som i princip kan vara hur gullig som helst utan att det hjälper upp situationen.
På golfbanan försöker man spela golf. Det är ingen rastplats för hundar eller en lekplats för barn.

Jag har kompisar som har hund och en del har dem på golfbanan. Inget upplevt problem alls.
Husse är naturligtvis preockuperad ibland och behöver vattna hunden lite… men annars tär det inte på humöret i bollen. Husse vet att hunden har det bättre någon annanstans och att det inte alltid passar sällskapet. Thats it.

Det jag tillför din tråd skulle kunna vara att du ska träna hunden på att vara på hunddagis när du spelar golf. Var det något sånt du är ute efter?
Ämnar du ta med dig hunden i affären, på fest eller på ett bröllop?

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 11 jul 2021, 21:42 Jag gillar golfhundar iaf…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag gillar hundar.
… och jag vet att jag svär i kyrkan när jag tycker att hundar inte hör hemma överallt. Det är väl närmast spöstraff att tycka något om Matte och husses lilla bebis!?
Om det underförstådda inte går fram så anser jag självklart att hunden är utom fel här.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Robert 1990 skrev:Hej.
Detta är mitt första inlägg. Jag kommer i augusti att köpa hund. Jag har för avsikt att i framtiden ha med mig den under vissa golfrundor. Är det någon som har tips på hur man vänjer/ tränar hunden inför en runda (förutom generell lydnad såklart) ??

Tänker att man kanske börjar med puttmatta och sedan utgå därifrån till wedgetränging osv.

Sent from my EB2103 using Svensktgolfforum mobile app

Ignorera Egon, han är otrevlig i varenda tråd där det är möjligt.

Gällande lingvistik så är ”golfhund” absolut ett ord, eftersom svenskan som ett av få språk i världen tillåter just sammansatta ord. Vårt jmf med engelskan fattiga ordförråd är därmed mer missuppfattat än fattigt.

Gällande hunden - kul!

1. Se till att vara noggrann med att inte överanstränga med för långa promenader. Även 9 hål är alldeles för mycket för en valp och för många raser gränsfall för en unghund.

2. Träna MYCKET lydnad. Kontaktövningar och inkallning med provokation.

3.1 Träna spår/sök. Jag gick en runda med ett par som skickade ut hunden att hitta deras boll i ruffen/skogen. 100% hitrate. Det räcker med den doft du lämnar när du tar i bollen för att hunden ska hitta den om den inte ligger under vatten.

3.2 Det ger också att hunden får jobba under rundan vilket gör det roligare för den vilket ger massa annat positivt också.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Personligen vill jag aldrig se en hund på golfbanan då dom själva inte valt att vara där.

Blir en spelare träffad av en boll så har dom själva valt att vara där samt troligen kunnat skydda sig hyfsat vid ett fore, hunden.. not so much.

Låt den va hemma, snälla.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 13 jul 2021, 13:39
Ignorera Egon, han är otrevlig i varenda tråd där det är möjligt.
Inte med vilje.
Däremot är jag tillräckligt skärpt för att inse att folk som int begrip blir putta när de får mothugg.
Det är ditt/ert problem om ni tar det så.
Sanningen är inte alltid lätt att ta in.

Åsikter brukar jag försöka hålla mig ifrån. Det är alltså ingen åsikt att en hund inte bör vara med på golfbanan. Att den sen ”kan och får” vara det är en annan sak.
Vi får ha med oss:
Gitarr
Skiftnyckel
Undulat
Barnvagn
Ryggsäck
Motorolja
Kanin
Kamin

Var drar vi gränsen?
Jag kan tycka att den dras vid golf och de som är inblandade i spelet. Utomstående eller ogolfiga saker bör hållas hemma.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev:

Däremot är jag tillräckligt skärpt…


Åsikter brukar jag försöka hålla mig ifrån…


Det är alltså ingen åsikt att en hund inte bör vara med på golfbanan. Att den sen ”kan och får” vara det är en annan sak…



Jag kan tycka…

Det här är humor.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

På ngt sätt får jag ändå ihop Herr Egons tankar. Även om jag inte är enig i själva framförandet av dem.

Jag förmodar att den ngt sträva tonen kommer ur att det är som att svära i kyrkan när man ifrågasätter lämpligheten att ta med en hund på golfbanan när den insikten inte verkar finnas hos TS.

För mig är det väldigt långt ifrån självklart att en hund får följa med ut, kommer det ngn inbokad i den bollen jag går med en hund, så säger jag alltid nej. Jag uppskattar inte en hund i bollen, så är det och så kommer det att bli.

Hundar är fantastiska djur men jag anser inte att golfbanan är rätt plats för dem.

Men för att komma ur den diskussionen med alla tänder kvar så kommer jag fortsätta skylla på allergi. Så har man löst problemet.

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

FreF skrev: 21 jul 2021, 08:16 På ngt sätt får jag ändå ihop Herr Egons tankar. Även om jag inte är enig i själva framförandet av dem.

Jag förmodar att den ngt sträva tonen kommer ur att det är som att svära i kyrkan när man ifrågasätter lämpligheten att ta med en hund på golfbanan när den insikten inte verkar finnas hos TS.

För mig är det väldigt långt ifrån självklart att en hund får följa med ut, kommer det ngn inbokad i den bollen jag går med en hund, så säger jag alltid nej. Jag uppskattar inte en hund i bollen, så är det och så kommer det att bli.

Hundar är fantastiska djur men jag anser inte att golfbanan är rätt plats för dem.

Men för att komma ur den diskussionen med alla tänder kvar så kommer jag fortsätta skylla på allergi. Så har man löst problemet.
Bra skrivet.

Don’t get me started om allergi.
Jag har inte det så illa att jag behöver bära med mig en adrenalinspruta … men inte långt ifrån. Har bara fått anafylaktisk chock en enda gång. Då hästar är min värsta mardröm så fattar inte jag hur man kan tillåta sig själv gå in i en affär med nedlusade hästkläder utan att tänka på andra.

Hundar, som jag själv gillar jättemycket, finns det massor av folk som har problem med. Så länge jag inte kliar mig i ögonen är jag fine.
Dottern däremot blir livrädd av minsta chihuahua.
- men den är så snäll.., hjälper inte henne ett skvatt.

Nej, sällskapsdjur är djur och även om vi ömmar, älskar och bryr oss om dem så är de med på våra villkor. Jag ställer inte upp på att matte och husse ställer villkoren för alla andra.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 20 jul 2021, 21:50
Egon skrev:

Däremot är jag tillräckligt skärpt…


Åsikter brukar jag försöka hålla mig ifrån…


Det är alltså ingen åsikt att en hund inte bör vara med på golfbanan. Att den sen ”kan och får” vara det är en annan sak…



Jag kan tycka…

Det här är humor.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kul för dig.
Intelligens är inte för alla.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev:
Kul för dig.
Intelligens är inte för alla.

Egon
Jag har både högskolepoäng och karriär nog för att inte känna mig det minsta hotad Egon. Din brist på självinsikt är värd en Darwin Award.

Igen, humor!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar