Golfhund

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

FreF skrev:På ngt sätt får jag ändå ihop Herr Egons tankar. Även om jag inte är enig i själva framförandet av dem.

Jag förmodar att den ngt sträva tonen kommer ur att det är som att svära i kyrkan när man ifrågasätter lämpligheten att ta med en hund på golfbanan när den insikten inte verkar finnas hos TS.

För mig är det väldigt långt ifrån självklart att en hund får följa med ut, kommer det ngn inbokad i den bollen jag går med en hund, så säger jag alltid nej. Jag uppskattar inte en hund i bollen, så är det och så kommer det att bli.

Hundar är fantastiska djur men jag anser inte att golfbanan är rätt plats för dem.

Men för att komma ur den diskussionen med alla tänder kvar så kommer jag fortsätta skylla på allergi. Så har man löst problemet.

Så är det absolut. Dock är det upp till klubben att sätta regler, och är det ok att ha hund med sig så är det så. Mycket svårare är det inte. Skulle tillräckligt många tycka att det var en tillräckligt viktig fråga så skulle de skriva motioner och gå på årsmötet för att rösta. Att tycka något annat är att argumentera för att det enligt svensk lag (eller åtminstone Golfförbundet) ska reglera rätten att ha hund med sig.

Kliver du ur en boll så tycker jag däremot mycket väl att du bör vara tydlig med varför. Hur ska hundägarna annars få insikt i vad andra tycker? Att knyta näven i fickan må vara svensk sed, men knappast en av de bättre.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 22 jul 2021, 14:39
FreF skrev:På ngt sätt får jag ändå ihop Herr Egons tankar. Även om jag inte är enig i själva framförandet av dem.

Jag förmodar att den ngt sträva tonen kommer ur att det är som att svära i kyrkan när man ifrågasätter lämpligheten att ta med en hund på golfbanan när den insikten inte verkar finnas hos TS.

För mig är det väldigt långt ifrån självklart att en hund får följa med ut, kommer det ngn inbokad i den bollen jag går med en hund, så säger jag alltid nej. Jag uppskattar inte en hund i bollen, så är det och så kommer det att bli.

Hundar är fantastiska djur men jag anser inte att golfbanan är rätt plats för dem.

Men för att komma ur den diskussionen med alla tänder kvar så kommer jag fortsätta skylla på allergi. Så har man löst problemet.

Så är det absolut. Dock är det upp till klubben att sätta regler, och är det ok att ha hund med sig så är det så. Mycket svårare är det inte. Skulle tillräckligt många tycka att det var en tillräckligt viktig fråga så skulle de skriva motioner och gå på årsmötet för att rösta. Att tycka något annat är att argumentera för att det enligt svensk lag (eller åtminstone Golfförbundet) ska reglera rätten att ha hund med sig.

Kliver du ur en boll så tycker jag däremot mycket väl att du bör vara tydlig med varför. Hur ska hundägarna annars få insikt i vad andra tycker? Att knyta näven i fickan må vara svensk sed, men knappast en av de bättre.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Bra inlägg.

Det enda jag kan tycka är fel i det är det där med ”rätten”. Många klubbar trycker på samsyn från medspelare och de flesta ”jag vill ha hunden med mig” brukar faktiskt fråga om det är ok.
Gott så, kan tyckas och eftersom jag är nice irl så.gillar jag hellre läget än att bråka om något jag tycker är dumt och spelförstörande.

Tillbaks till det där med ”rätten”.
Folk utnyttjar det mesta nuförtiden och eftersom friluftsliv och utflugna barn är synonymt med en liten gullegris-hund så är det inte konstigt att icke hängivna golfare vill ta med sig hunden.
Jag skriver ”icke hängivna” eftersom det symboliserar synen på deras golf.
Det är inget som helst problem om någon går med i bollen som åskådare och har en hund med sig (förutsatt att de frågat).

Jag går inte till kennelklubben och slår golfbollar.
Lite extremt men en hundägares barn kan ju vara golfare och de borde ju få följa med dit och vara lika golfiga som en hund är hundig på golfbanan. ;)

Btw.
Det sista är ett skämt och kräver inget gensvar.
Det är bara ett litet inspel om att en persons verklighet är helt främmande för någon annan.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 22 jul 2021, 14:39 Så är det absolut. Dock är det upp till klubben att sätta regler, och är det ok att ha hund med sig så är det så. Mycket svårare är det inte. Skulle tillräckligt många tycka att det var en tillräckligt viktig fråga så skulle de skriva motioner och gå på årsmötet för att rösta. Att tycka något annat är att argumentera för att det enligt svensk lag (eller åtminstone Golfförbundet) ska reglera rätten att ha hund med sig.

Kliver du ur en boll så tycker jag däremot mycket väl att du bör vara tydlig med varför. Hur ska hundägarna annars få insikt i vad andra tycker? Att knyta näven i fickan må vara svensk sed, men knappast en av de bättre.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag gillar hundar, och har som grundprincip inga problem med om det kommer någon jag spelar med som har en hund med sig. Grundförutsättningen måste ju då såklart vara att den inte stör eller ställer till det. Om ägaren anser att så är fallet fine!

Men om det är två par inbokade i samma boll, ett hundägarpar och ett annat par, och det är ok att ta med sig hund på banan, hur agerar man om paret utan hund inte tycker att det är ok, kanske pga allergi, rädsla eller vad det nu än kan vara, hur agerar man då, vem får stå åt sidan?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev:
Jag gillar hundar, och har som grundprincip inga problem med om det kommer någon jag spelar med som har en hund med sig. Grundförutsättningen måste ju då såklart vara att den inte stör eller ställer till det. Om ägaren anser att så är fallet fine!

Men om det är två par inbokade i samma boll, ett hundägarpar och ett annat par, och det är ok att ta med sig hund på banan, hur agerar man om paret utan hund inte tycker att det är ok, kanske pga allergi, rädsla eller vad det nu än kan vara, hur agerar man då, vem får stå åt sidan?
Det finns nog inget svar som alla kan enas om.
För mig är det enkelt… Det finns ingen rätt att ha med en utomstående på en golfrunda OM det innebär ett omak för övr. i bollen.

Med det sagt, lite återigen, så har jag en kompis vars hund är såå snäll på golfbanan att det inte märks alls att han är med.
Nu är jag som du, dvs. Jag gillar hundar, och min kompis är oerhört seriös ang. spelet så hunden tar inget från det. Andra ”jag vill ha med hunden” är precis tvärtom. Det tar tid och uppmärksamhet vilket stör hela bollen och dess tempo.

Jag lovar att min kompis skriver under på att hundar generellt sett inte hör hemma på en golfbana.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Jag som är allergisk mot pälsdjur gillar inte hundar på golfbanan….
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 23 jul 2021, 22:48 Det finns nog inget svar som alla kan enas om.
För mig är det enkelt… Det finns ingen rätt att ha med en utomstående på en golfrunda OM det innebär ett omak för övr. i bollen.
Jag känner som dig här, att om en är obekväm med hund eller allergisk eller av vilken anledning man nu än har, ja då får hunden stanna hemma.
Personligen bryr jag mig inte, så länge den inte påverkar golfandet. Men det är ju inte en gång som man under uppvärmningen hör en skällande hund och ber till gudarna att det inte ska vara någon i vår boll...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBild Love it! Håll uppe tråden Bild
IMG_20210607_122531.jpg
IMG_20210607_122531.jpg (148.34 KiB) Visad 2526 gånger
Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

McRuff skrev:
Egon skrev:
Kul för dig.
Intelligens är inte för alla.

Egon
Jag har både högskolepoäng och karriär nog för att inte känna mig det minsta hotad Egon. Din brist på självinsikt är värd en Darwin Award.

Igen, humor!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Berätta gärna mer om dina högskolepoäng, hjälper dom dig att breaka par?

Jesus.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Dobrik skrev:
McRuff skrev:
Egon skrev:
Kul för dig.
Intelligens är inte för alla.

Egon
Jag har både högskolepoäng och karriär nog för att inte känna mig det minsta hotad Egon. Din brist på självinsikt är värd en Darwin Award.

Igen, humor!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Berätta gärna mer om dina högskolepoäng, hjälper dom dig att breaka par?

Jesus.

I exakt samma utsträckning som Egons ”intelligens”, ja.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

McRuff skrev: 27 jul 2021, 21:07
Dobrik skrev:
McRuff skrev:
Jag har både högskolepoäng och karriär nog för att inte känna mig det minsta hotad Egon. Din brist på självinsikt är värd en Darwin Award.

Igen, humor!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Berätta gärna mer om dina högskolepoäng, hjälper dom dig att breaka par?

Jesus.

I exakt samma utsträckning som Egons ”intelligens”, ja.
Så jag pojkar. Stoppa tillbaka bollarna i byxan nu 😎
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar