Puttning och slump…

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Lurar lite på det här med puttning och sannolikheter..

Jag har aldrig varit usel på puttar. Men i år har träning gett resultat och jag kommer oftast hyfsat nära hål oavsett avstånd för att sänka på två åtminstone (puttar ofta från utanför green också vilket ger lite elak statistik).

Senaste veckorna känns det att träning och mkt spel gett resultat och även om jag missar så har det blivit närmre och närmre. De senaste rundorna har jag börjat sänka fler långa puttar och igår formtoppade jag med 9 enputtar varav ett gäng riktigt långa, och 29 totalt.

Supernöjd med det. Frågan är.. Borde jag räkna med att lägga på 5 puttar framgent och se det här som en anomali, eller är det faktiskt rimligt att förvänta sig att behålla en sådan stabilitet?

Järn och träklubbor för mig går verkligen i vågor och har alltid gjort. Puttningen däremot har varit på en rätt jämn nivå med svagt positiv trend ända sedan gröntkort-kursen.

(Mao, en runda med episkt järnspel VET jag kan vara en tillfällighet, samma med drivern etc).

Också spelat tre olika banor sista tiden och har puttat starkare och starkare rätt stadigt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

puttar ofta från utanför green också vilket ger lite elak statistik
Puttar utanför green räknas som ett vanligt golfslag, inte som en putt. Bara puttar på green räknas.
Om jag kollar statistiken i GameBook så snittar jag just nu 29 puttar/runda.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 26 jul 2021, 11:18
puttar ofta från utanför green också vilket ger lite elak statistik
Puttar utanför green räknas som ett vanligt golfslag, inte som en putt. Bara puttar på green räknas.
Så är det och därför vet vi inte om McRuff har 29 äkta puttar eller inte.

Om man däremot tänker praktiskt och jämför med GiR så är 29 både bra och dåligt.

Jag gör så här:
Jag räknar ”nästan-GiR” dvs. har jag en putt från fringen så är det en ”GiR” och således ska putten in i statistiken.
Har jag sen runt 9-10 ”GiR” så bör jag ha runt 30 puttar.

På detta sätt så hittar jag vad som felat mest och det är sällan puttningen. Räknar jag äkta puttar är jag ofta strax över 20 och då ser man aldrig om puttningen varit medioker eller ej.

Jag har gått på par med 18 och 35 puttar. Låter lite konstlat men jag har alltså gått på par utan en enda GiR och även med hela 17 GiR.
Det är då man fattar att statistik är något oerhört svårt att relatera till en score. ;)

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Förstår er båda..

Kör Arccos caddee och tror (men vet inte) att den räknar puttar från kanten också. Det kanske ni har svar på?

Min känsla är baserad på två subjektiva bedömningar. Hur nära kommer jag med långa puttar? Hur ofta missar jag korta puttar?

Att enputta efter en bra chip är ju ingen konst, men att enputta 7 meter med mkt bryt är värt Bild 🥂.. Igår var det också 2-3 bollar som i princip hängde på kanten efter första putten, det tar jag som ”lika bra” som om den suttit när det är svåra puttar. 2cm miss eller att sänka från 7-8 meter blir ju snarare en fråga om statistik även om man heter Tiger Woods.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Om vi skippar siffrorna.. Upplever ni att ni är mer jämna i puttning än övriga spelet? För det är min erfarenhet. Jag hoppas lite på att få vara glad över att jag ”blivit bättre”, och inte bara hade några jäkligt bra dagar Bild.

Att sänka typ 5/7 sjumetersputtar kanske är för mkt begärt, men känslan av att läsa rätt och göra vad jag planerat vore skön att få behålla. I mitt huvud är det betydligt lättare att putta än att svinga, inte alls lika komplex rörelse och inte så mkt som kan gå fel.

Facit har jag ju inte förrän om 20-30 rundor åtminstone så det här är lite fiske efter att kunna kalibrera förväntningar.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

McRuff skrev: 26 jul 2021, 11:59 Om vi skippar siffrorna.. Upplever ni att ni är mer jämna i puttning än övriga spelet? För det är min erfarenhet. Jag hoppas lite på att få vara glad över att jag ”blivit bättre”, och inte bara hade några jäkligt bra dagar Bild.

Att sänka typ 5/7 sjumetersputtar kanske är för mkt begärt, men känslan av att läsa rätt och göra vad jag planerat vore skön att få behålla. I mitt huvud är det betydligt lättare att putta än att svinga, inte alls lika komplex rörelse och inte så mkt som kan gå fel.

Facit har jag ju inte förrän om 20-30 rundor åtminstone så det här är lite fiske efter att kunna kalibrera förväntningar.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tycker väl att puttningen är det som är jämnast i mitt spel just nu.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

svingit skrev: 26 jul 2021, 11:18 Puttar utanför green räknas som ett vanligt golfslag, inte som en putt. Bara puttar på green räknas.
Om jag kollar statistiken i GameBook så snittar jag just nu 29 puttar/runda.
Så är det, rent statistiskt. I mitt eget sätt att se på min golf så tänker jag att om en boll är såpass nära green och på en sådan plats att det inte kommer att påverka om jag puttar, då räknar jag den som en putt. Typ ligger den på fringen 2 dm utanför green, då är det en putt, i min bok.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 26 jul 2021, 11:59 Om vi skippar siffrorna.. Upplever ni att ni är mer jämna i puttning än övriga spelet? För det är min erfarenhet. Jag hoppas lite på att få vara glad över att jag ”blivit bättre”, och inte bara hade några jäkligt bra dagar Bild.

Att sänka typ 5/7 sjumetersputtar kanske är för mkt begärt, men känslan av att läsa rätt och göra vad jag planerat vore skön att få behålla. I mitt huvud är det betydligt lättare att putta än att svinga, inte alls lika komplex rörelse och inte så mkt som kan gå fel.

Facit har jag ju inte förrän om 20-30 rundor åtminstone så det här är lite fiske efter att kunna kalibrera förväntningar.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Svar nej, jag kan putta 31 puttar lika gärna som att jag gör 38... En av de mer frustrerande delarna i spelet men även en del som jag gillar att träna.
Dessutom så har jag blivit stabilare (ja ni läser rätt) och känslan är att det kommer att släppa snart. Ett problem med puttningen är de missade kortare puttarna, av rent slarv och okoncentration. Så otroligt irriterande...

Framförallt när jag vet att skillnaden med att putta 35 mot 31 ger ett så stort utslag på scoren...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev:
McRuff skrev: 26 jul 2021, 11:59 Om vi skippar siffrorna.. Upplever ni att ni är mer jämna i puttning än övriga spelet? För det är min erfarenhet. Jag hoppas lite på att få vara glad över att jag ”blivit bättre”, och inte bara hade några jäkligt bra dagar Bild.

Att sänka typ 5/7 sjumetersputtar kanske är för mkt begärt, men känslan av att läsa rätt och göra vad jag planerat vore skön att få behålla. I mitt huvud är det betydligt lättare att putta än att svinga, inte alls lika komplex rörelse och inte så mkt som kan gå fel.

Facit har jag ju inte förrän om 20-30 rundor åtminstone så det här är lite fiske efter att kunna kalibrera förväntningar.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Svar nej, jag kan putta 31 puttar lika gärna som att jag gör 38... En av de mer frustrerande delarna i spelet men även en del som jag gillar att träna.
Dessutom så har jag blivit stabilare (ja ni läser rätt) och känslan är att det kommer att släppa snart. Ett problem med puttningen är de missade kortare puttarna, av rent slarv och okoncentration. Så otroligt irriterande...

Framförallt när jag vet att skillnaden med att putta 35 mot 31 ger ett så stort utslag på scoren...

Här gav Egon en god poäng ovan. Missar man alla greener, men ger sig själv hyfsat enkla chippar så är det ingen konst att ha få puttar. Är första putten däremot 6-8 meter i snitt så blir det en helt annan femma. Jag lägger därför inte för mkt vikt vid ”antal” puttar, utan försöker minnas känslan.

Sen ger Arccos Caddee nedbruten score räknat som ”shots gained” för spelets olika delar. Ska man lita på det borde jag alltid lägga mig i bunkern eller ägna mig åt minigolf istället.

Har enligt Arccos ”del-hcp” enligt (ungefär):

Driving 28-30+
Transportslag 26
Inspel 18-25 (varierar)
Närspel 12-15 (varierar)
Chipping 10-13
Putting 11
Bunker +2

Blivit märkligt bekväm i bunkrar om jag inte behöver slå längre än ca 15 meter, då blir det svårt med kontrollen. Fått öva mkt med tanke på mina kassa järn haha..




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Nu har jag haft ett gäng rundor där drivern efter många bortslagna bollar faktiskt börjar stabilisera sig och kännas bättre. Det kostar nu kanske lika mkt som det ger, men den ”kostar” mig nog inte slag längre iaf. Men man blir inte bättre om man inte övar.

Den ökade längden (hyfsat stabilt runt 250 med enstaka slag upp mot 280) har ju också minskat felmarginalen då fairway krymper snabbt med längden. Men får jag fortsätta nöta och hitta mer stabilitet så finns det ju klara vinster med att kunna slå en 8a mot green som andraslag på kortare p5or vilket hänt några ggr.

Problemet är att jag nästan tagit längre järn ur spel, då jag oftast har max pw/9 kvar även på längre p4or. Så nu får jag inte träna med dem vilket såklart gör att jag tappar förmågan. Gick ett varv igår med bara järn för att få öva och det gav rätt snabbt resultat faktiskt. Ska se till att göra det med jämna mellanrum.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar