Decade Golf

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sitter och lyssnar på No Putts Given-podden som har med grundaren av DECADE Golf Steve Fawcett.
Lyssna på avsnittet här:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/n ... 0531624736

Decade är ett synsätt att spela golf på som går ut på att använda statistik för att ta rätt beslut.
Om du har en viss spridning från 150 meter så ska du ta beslutet efter din spridning för att maxa din score istället för att gå på fin känsla för spelet.

Steve menar kortfattat att man ska ösa på från tee, vara konservativt aggressiv in mot green och sedan vara en jävel på lag putting.

Och om du som amatör vill börja med att mäta ditt spel säger han att antal misstag per runda är ett bra ställe att börja på istället för att mäta din driverlängd och exakta avstånd till pinnen efter inspel.

Det är väldigt matematiskt och statistiskt inriktat men mycket intressant.

Jag har ju tagit lektioner med Järrel på Kungsängen senaste året och han praktiserar det här sedan en tid tillbaka och det har hjälpt mig med spelstrategi måste jag säga.

Någon annan som har erfarenhet av decade eller kanske till och med använt appen?

”Closer is always better”


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag laddade hem appen för några veckor sedan och kolla på de första videosarna. Låter vettigt i grunden och flera framgångsrika spelare använder konceptet.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

JohanAdministratör skrev:Sitter och lyssnar på No Putts Given-podden som har med grundaren av DECADE Golf Steve Fawcett.
Lyssna på avsnittet här:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/n ... 0531624736

Decade är ett synsätt att spela golf på som går ut på att använda statistik för att ta rätt beslut.
Om du har en viss spridning från 150 meter så ska du ta beslutet efter din spridning för att maxa din score istället för att gå på fin känsla för spelet.

Steve menar kortfattat att man ska ösa på från tee, vara konservativt aggressiv in mot green och sedan vara en jävel på lag putting.

Och om du som amatör vill börja med att mäta ditt spel säger han att antal misstag per runda är ett bra ställe att börja på istället för att mäta din driverlängd och exakta avstånd till pinnen efter inspel.

Det är väldigt matematiskt och statistiskt inriktat men mycket intressant.

Jag har ju tagit lektioner med Järrel på Kungsängen senaste året och han praktiserar det här sedan en tid tillbaka och det har hjälpt mig med spelstrategi måste jag säga.

Någon annan som har erfarenhet av decade eller kanske till och med använt appen?

”Closer is always better”


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Väldigt intressant! Håller just nu på att läsa Every Shot Counts så tycker detta verkar helt klockrent. För mig så låter detta ungefär som en utveckling av det som Mark Brodie gör i kapitel 8. Ska definitivt kolla in det här närmare.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Använder du DECADE själv? I vilken omfattning i så fall?

Har nu kollat de fria videorna i appen och tycker det är helt klockrent. Kommer skaffa abonnemang och sätta mig in i detta mer. Tänker att det kan förr eller senare inkorporeras i min träning. Men när väl tiden kommer för mig att faktisk spela golf kommer jag definitivt försöka göra det utifrån Decades strategi.
Skriv svar