Comeback efter 19 år?

Här snackar vi allmänt om golf...
mårten.wallin
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 aug 2021, 14:57

Hejsan, har inte spelat på 19 år men har funderat på en liten comeback. Bor nära Edenhofs GK utanför Uppsala och de har en pay and play som jag tänkte frekventera framöver.

Dock slog det mig en massa saker när jag var där igår på rangen osv. Jag hade jeans, gamla joggingskor och bag+ utrustning från 1995-2000. Kände mig lite out of place. :lol: Däremot satt takterna faktiskt i bättre än jag trodde. Hade hcp 6 när det begav sig och var en rejält hängiven golfare under framförallt 90-talet. Ska bli riktigt spännande att komma ut på banan och se om det känns lika bra där. Antagligen inte men...

Så, har sett en del golfare från vägen mot Enköping. Nu verkar man skjuta vagnen framför sig. När jag spelade drog man den efter sig eller hade bärbag. Är bärbag passé förresten?

Vad har hänt på boll- och utrustningssidan? Är mina stolta Lynx Parallax från 1995 som Ernie Els och Fred Couples spelade med ok fortfarande? Att driver och spoon är utdaterade förstår jag dock. :) Har absolut inga ekonomiska problem att köpa nytt järnset men vore roligt att nostalgiska skäl. Men om de är mycket sämre än dagens klubbor så är det ju så.

Btw, finns inte mina drömklubbor från 90-talet kvar? Mizuno TP-9? Kanske inte de jag ska börja med men jag planerar att återställa min bollträff tillräckligt för att kunna spela med dem. :)

Jag slutade spela då jag inte längre hade tid att upprätthålla min forna spelstandard. Jobbade i veckorna och så inledde jag ett distansförhållande 2002 som tog all tid på helgerna. Sen kom flytt, barn, villa... Fyller snart 45 år nu och inser helt plötsligt att det kanske är dags att börja spela igen om det ska bli nåt. När jag var ung tänkte jag alltid att golfen skulle följa mig genom livet men så har det inte riktigt blivit. Spenderar dessutom stor del av sommaren i Åhus där banan tydligen är riktigt högt rankad. Har promenerat i området många ggr men det har aldrig varit aktuellt med spel.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

mårten.wallin skrev: 17 aug 2021, 15:20Jag hade jeans, gamla joggingskor och bag+ utrustning från 1995-2000. Kände mig lite out of place. :lol:
Kände du dig out of place på rangen? Där tycker jag att man kan se de mest oväntade kreationerna på utstyrsel om man ska prata "ogolfigt"...

Men välkommen tillbaka!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
mårten.wallin
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 aug 2021, 14:57

långryggen skrev:
mårten.wallin skrev: 17 aug 2021, 15:20Jag hade jeans, gamla joggingskor och bag+ utrustning från 1995-2000. Kände mig lite out of place. Bild
Kände du dig out of place på rangen? Där tycker jag att man kan se de mest oväntade kreationerna på utstyrsel om man ska prata "ogolfigt"...

Men välkommen tillbaka!
Äh. Tyckte mest det var roligt. Var alltid noga med klädsel, riktiga golfskor osv förr. Kände mig nästan "under cover" nu.

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mårten.wallin skrev: 17 aug 2021, 15:20
Vad har hänt på boll- och utrustningssidan? Är mina stolta Lynx Parallax från 1995 som Ernie Els och Fred Couples spelade med ok fortfarande? Att driver och spoon är utdaterade förstår jag dock. :) Har absolut inga ekonomiska problem att köpa nytt järnset men vore roligt att nostalgiska skäl. Men om de är mycket sämre än dagens klubbor så är det ju så.

Btw, finns inte mina drömklubbor från 90-talet kvar? Mizuno TP-9? Kanske inte de jag ska börja med men jag planerar att återställa min bollträff tillräckligt för att kunna spela med dem. :)
Det har hänt enormt mycket… en evolution som sållat bort de värsta missarna och förfinat det som var bra.

Tp-9 (*drägel*) är tyvärr ute ur bilden.
Lynx som märke är i det sammanhanget i ett stadie där kameran inte ens är uppfunnen. ;)
De funkar men… not so much.

Köpa nytt är kul och för dig är det nödvändigt om du tänker dig fortsatt golf under några år. Det kom en regeländring avs. groves sent 2009 som trädde i kraft redan 2010 för tillverkare, 2014 för proffs och aviserats träda i kraft 2024 för oss övr.

Jag tycker du ska välja en ekonomisk linje och köpa beg. som tillverkats efter 2010. Det finns även järn från tid. år som är godkända … men det får du leta efter på USGA’s hemsida isf.

Egon
Skriv svar