Korta par 4-hål

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Egentligen ingen diskussion. De är skitroliga att spela, om den som spelar hålet har kapacitet att nå green eller i närheten. Dessutom ska hålet inte vara så riskbart att de flesta misslyckas o måste plikta slag. Ändå måste det finnas något som gör det utmanande. Helst ska det finnas minst två alternativa spelsätt. Men vad finns det för problem? Jo, om det är fullt på banan skapar dessa hål nästan alltid kö, då vi golfare alltid överskattar vår förmåga. Eller är det bara att lägga hålet så sent i routing som möjligt, för minska risken.

Hur tänker ni. Är det lönt att göra om ett hål på hemmabanan till nåbart par 4 eller gör klubben sig själv en otjänst. Kanske ni har exempel på bra nåbara par 4. För egen del minns jag hål 18 på Öresunds gk, som ett trevligt kort par 4, om jag inte blandar ihop hålen.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Järn7 skrev: 02 okt 2021, 19:07 Egentligen ingen diskussion. De är skitroliga att spela, om den som spelar hålet har kapacitet att nå green eller i närheten. Dessutom ska hålet inte vara så riskbart att de flesta misslyckas o måste plikta slag. Ändå måste det finnas något som gör det utmanande. Helst ska det finnas minst två alternativa spelsätt. Men vad finns det för problem? Jo, om det är fullt på banan skapar dessa hål nästan alltid kö, då vi golfare alltid överskattar vår förmåga. Eller är det bara att lägga hålet så sent i routing som möjligt, för minska risken.

Hur tänker ni. Är det lönt att göra om ett hål på hemmabanan till nåbart par 4 eller gör klubben sig själv en otjänst. Kanske ni har exempel på bra nåbara par 4. För egen del minns jag hål 18 på Öresunds gk, som ett trevligt kort par 4, om jag inte blandar ihop hålen.
På Söderby GK finns det 3 st par 4:or där man kan nå green skulle jag säga. men det är förenligt med en del risktagande såklart.

Hål 2, 12 och 15. Alla nåbara med driver eller Trä 3:a.

Hål 2: Ca 190 meter till vattnet från gul tee. Jag slår oftast järn 6 eller 7 beroende på vinden. Går man för det med driver eller en stark trä 3:a så kan man missa till vänster och ändå ha ett bra läge för en chip in på green.

Hål 12: Ett ganska förlåtande hål om man missar med drivern från tee. Slår oftast ut med järn 5. Men har gått för det ett antal gånger i år. Måste carra ca 245-150 meter över ett bunkerbälte med 3 st stora och djupare bunkrar.

Hål 15: Ca 180 meter enkelt utslag rakt ut innan kraftig dogleg höger. Ska man gå för det så behöver man slå en riktigt hög fade över skogen med en driver eller trä 3:a. Ca 220 meter behöver man slå för att nå green. Själv slår jag ut en järn 5 rakt ut på fairway.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Arninge
Hål 6 - med medvind eller en riktigt bra drive. Risky dock (260 till framkant men rejält drop)

Täby
Hål 13 - med rätt vind. Svår green, men att ligga en liten chip bort är realistiskt. Mkt skit runt green så egentligen är det bättre att vara lite kort. Men att skära träden och ligga inom 20 m är en fin känsla.

Hål 15 - Kräver sin man men jag har sett det göras. En drawad 280-metersdrive som rullade in på green. Jag skulle inte ens tänka på att försöka själv. Inte värt det för Tiger ens skulle jag tro.

Vallentuna
Hål 1 - Skär man rätt över vattnet och slår fade så är det inte alls så långt som man tro när man läser banguiden
Hål 18 - Rakt över bunkern, en bra studs och upp på green. Givet att man går för det varje gång då det finns gott om plats att vara både kort och sned där.

Hofors
Hål 5 - med drygt 240 carry får man rejäl kick framåt när hårt i marken och att rulla in på green är högst möjligt. Bombs away!




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Alla banor ska ha en kort par fyra tycker jag. Blir mer variation så. Den mest extrema (minnesvärda) jag spelat är Brollsta GK hål 9. Den är bara kort om man slår 200 meter carry över en sjö. Den vanliga rutten är iofs inte så kort. Tyvärr är den "vanliga" vägen inte bra designad där den kräver carry iaf 150 meter till fairway som lutar något extremt, så lika bra att sikta på green från tee oavsett form.

Mer traditionellt kort par fyra tycker jag Kungsängen Kings hål 6 är riktigt bra. 250 meter eller något till green, men det är smalt med vatten längs hela högersidan och tallar till vänster. Dessutom klurigt greenområde. Här har jag aldrig försökt även om det vore nåbart för mig i medvind. Just på grund av det där med väntan.

Arlandastad Nya Bana har flera korta par fyror som är enkelt för många att nå tror jag, men bara en som jag tycker är riktigt bra. Hål 6 som möter 230 meter uppför eller något till framkant. Men hela greenen är omgiven av bunkrar och greenen är väldigt ondulerad och jobbig. Här tittar jag på var flaggan står när jag står på tee. Då har man lyckats med designen av ett kort par fyra tycker jag.

Men de hålen kommer bäst till sin rätt i matchspel tycker jag som ett tillägg.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det finns inget tråkigare än banor med idel 360m par4.

Personligen spelar det ingen roll om ett par4 är kort eller långt men det får aldrig vara så att man inte kan välja väg ber. på kapacitet.
Likväl som det inte bör ha ett carry-måste som sniffar på Max för höghcp., så bör det inte heller ha en bäck el.l vid green. Gärna bunkrar och en smal passage in mot green men inte förlust av boll.

Jag gillar 280-300m hål med en generös landningsyta på 120-60m och in. Ett infernaliskt greenområde på det och alla kan dra nytta/kämpa på sitt sätt.

Det fina med golf är att om man som hacker är långtslående så är det, i sig, ett risk and reward-moment. Kortslående har däremot oftast noll risk och mer reward på ett lagom kort inspel.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 04 okt 2021, 19:04
Jag gillar 280-300m hål med en generös landningsyta på 120-60m och in. Ett infernaliskt greenområde på det och alla kan dra nytta/kämpa på sitt sätt.

Egon
Intressant. Det är ju fortfarande kort men inte nåbart för de flesta. De är nog bäst för då slipper man väntan på tee med folk som överskattar sin förmåga, men birdiechans ändå om man har koll på sitt wedgespel. Ett par sådana hål på en bana är inte fel.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev: 05 okt 2021, 11:39
Egon skrev: 04 okt 2021, 19:04
Jag gillar 280-300m hål med en generös landningsyta på 120-60m och in. Ett infernaliskt greenområde på det och alla kan dra nytta/kämpa på sitt sätt.

Egon
Intressant. Det är ju fortfarande kort men inte nåbart för de flesta. De är nog bäst för då slipper man väntan på tee med folk som överskattar sin förmåga, men birdiechans ändå om man har koll på sitt wedgespel. Ett par sådana hål på en bana är inte fel.
Beror ju på om det är fairwayvägen eller rakt mot hål avståndet avser.
Hål 12 på Söderby är 310m enligt scorekortet. men det krävs bara ca 270-280m totalt för att nå green om man slår direkt mot green. Behövs en carry på 245-255m för att gå över bunkerbältet.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 05 okt 2021, 11:39
Egon skrev: 04 okt 2021, 19:04
Jag gillar 280-300m hål med en generös landningsyta på 120-60m och in. Ett infernaliskt greenområde på det och alla kan dra nytta/kämpa på sitt sätt.

Egon
Intressant. Det är ju fortfarande kort men inte nåbart för de flesta. De är nog bäst för då slipper man väntan på tee med folk som överskattar sin förmåga, men birdiechans ändå om man har koll på sitt wedgespel. Ett par sådana hål på en bana är inte fel.
Det är inte nåbart för mig heller men kort nog för att ge fler val från tee utan att slopen drar på tok för många slag.

Hellre nåt långt par4 blandat med normala och sen lite korta par4. Personligen har jag inga problem om det smalnar till i samma utsträckning som det blir kortare.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 05 okt 2021, 19:19
Niklas skrev: 05 okt 2021, 11:39
Egon skrev: 04 okt 2021, 19:04
Jag gillar 280-300m hål med en generös landningsyta på 120-60m och in. Ett infernaliskt greenområde på det och alla kan dra nytta/kämpa på sitt sätt.

Egon
Intressant. Det är ju fortfarande kort men inte nåbart för de flesta. De är nog bäst för då slipper man väntan på tee med folk som överskattar sin förmåga, men birdiechans ändå om man har koll på sitt wedgespel. Ett par sådana hål på en bana är inte fel.
Det är inte nåbart för mig heller men kort nog för att ge fler val från tee utan att slopen drar på tok för många slag.

Hellre nåt långt par4 blandat med normala och sen lite korta par4. Personligen har jag inga problem om det smalnar till i samma utsträckning som det blir kortare.

Egon
Kom på ett bra exempel på vad du beskriver, Bro Bålsta hål 5: https://www.caddee.se/klubb/bro-balsta- ... -balsta-18 Ni får bläddra fram själv, orkar inte lägga den tid det tar för att få bilder att fungera.

Nu syns ju inte lutningar på banguiden vilket egentligen gör hela greenområdet. Det är nämligen så att om man träffar en halvmeter höger om mitten av green rullar den ner i bunkern till höger. Samtidigt, missar man green till vänster har man en chipp från ruff i nedförsbacke till greenen som då lutar kraftigt från. Så man hamnar ändå i bunkern till höger men med ett slag extra. Väldigt svårt att träffa även för någon som slår 270 meter. En träfemma för mig hamnar förhoppningsvis i det breda delen av fairway, men varje gång jag står inför det wedge-slaget vet jag att inte ens par är självklart.

Om Bro-Bålsta ändå vågade ha riktigt snabba greener skulle man lätt få en Augusta-känsla där med krav på extrem precision med järnen. Synd att de inte vågar/medlemmar inte vill ha det så. I år var det iaf bättre än förra året, och en gång spelade jag dagen efter de haft någon juniortävling och banan kom verkligen till sin rätt med mycket snabbare greener än vanligt. Blev nog dubbel på hål fem... Träffade green men lite för långt till höger så rullade av, sedan ett bunkerslag som egentligen var bra men för mycket spinn och ner i bunkern igen...
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Nåbara par 4or är superkul, även om det trots detta är få som når, och med en sådan precision att man träffar greenen.
Sen finns det bättre och sämre, och ett som är synd att det är så infernalist svårt är vidbynäs norra hål 13.
Bild
Det är inte riktigt så i verkligheten, man ser inte så mkt av det på högersidan som man tror av guiden och för att kunna sätta upp den på green så behöver man en hög fade med bra spinn, typ... Jag skulle påstå att det är ytterst få som klarar av att nå upp på ett för att slå en boll som rullar upp är en omöjlighet då diket stoppar allt lågt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar