alltid kö

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Det är en liten avstickare från tråden om korta par 4:or.

Det finns ju vissa hål som ALLTID skapar kö, eller som alltid är en propp.
Varför blir det så, och kan man göra något för att lösa situationen?

Jag ger ett första exempel.
Det är Rikstens hål 14.
Varför det alltid blir kö kan man faktiskt undra över, för det är inte så svårt, det är inte för smalt, det är långt till vatten etc.
Det enda är egentligen att sikten inte är bra, utan man väntar för länge kanske, men krasst om hålet var rakt gissar jag att det inte skulle skapa någon direkt kö.
Bild
Jag kan nog inte dra mig till minnes att det någongång inte blir väntan här faktiskt. Jag har tom varit tredjeboll i kön för att äntra tee...
Senast redigerad av långryggen den 08 okt 2021, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

långryggen skrev:Det är en liten avstickare från tråden om korta par 4:or.

Det finns ju vissa hål som ALLTID skapar kö, eller som alltid är en propp.
Varför blir det så, och kan man göra något för att lösa situationen?

Jag ger ett första exempel.
Det är Rikstens hål 14.
Varför det alltid blir kö kan man faktiskt undra över, för det är inte så svårt, det är inte för smalt, det är långt till vatten etc.
Det enda är egentligen att sikten inte är bra, utan man väntar för länge kanske, men krasst om hålet var rakt gissar jag att det inte skulle skapa någon direkt kö.
Bild
Jag kan nog inte dra mig till minnes att det någongång blir väntan här faktiskt. Jag har tom varit tredjeboll i kön för att äntra tee...

Vi har ett hål på hemmabanan. Dogleg vänster kort par 4. Efter ca 180m så faller allt ner mot green. Och man kan inte se om folk står i backen ner. Här bildas det tyvärr kö då och då. Man vill ju gärna dit där bollen tas ned för backen.

Man får stå och vänta på att det ringer i klockan som visat att dem är klara på green
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

IMG_4069.JPG
IMG_4069.JPG (253.42 KiB) Visad 3725 gånger
Bilden kom visst inte med


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hål 10 på nästan alla banor. Kan flyta på hur bra som helst första nio, sedan plötsligt är det två bollar framför en på tee 10. Jag är förbannat trött på den skiten. Allvarligt.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 08 okt 2021, 06:32 Hål 10 på nästan alla banor. Kan flyta på hur bra som helst första nio, sedan plötsligt är det två bollar framför en på tee 10. Jag är förbannat trött på den skiten. Allvarligt.
Jag har länge hittat ursäkter för detta men no more!
Förstå mig rätt. Obl. fikapaus är helt ok och det finns marginal lite varstans för nån minut till om man skött sig på banan och spelfältet inte är uppfuckat redan i bokningen.

Att släppa vid fikat är ok. Problemet är bara att man aldrig kan kompensera en tappad rygg. Det är där felet begås och inte vid själva fikapausen.

Egon
Dollan
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jan 2021, 23:35

Niklas skrev: 08 okt 2021, 06:32 Hål 10 på nästan alla banor. Kan flyta på hur bra som helst första nio, sedan plötsligt är det två bollar framför en på tee 10. Jag är förbannat trött på den skiten. Allvarligt.
Kan det vara problemet med att alla tider är bokade och att folk då smiter ut på 10:an?
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Dollan skrev: 17 okt 2021, 10:13
Niklas skrev: 08 okt 2021, 06:32 Hål 10 på nästan alla banor. Kan flyta på hur bra som helst första nio, sedan plötsligt är det två bollar framför en på tee 10. Jag är förbannat trött på den skiten. Allvarligt.
Kan det vara problemet med att alla tider är bokade och att folk då smiter ut på 10:an?
Ibland misstänker jag att folk är så fräcka. Igår hade vi en två-boll framför oss som när de kom till tian helt plötsligt hade en boll på tians tee som de inte hade behövt vänta på tidigare. De blev nog ganska irriterade för de gick sen av efter elva hål. Tur för oss, men tråkigt för dem som avslutade i förtid. Vi har gjort samma sak när sådant har hänt.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 17 okt 2021, 15:56
Dollan skrev: 17 okt 2021, 10:13
Niklas skrev: 08 okt 2021, 06:32 Hål 10 på nästan alla banor. Kan flyta på hur bra som helst första nio, sedan plötsligt är det två bollar framför en på tee 10. Jag är förbannat trött på den skiten. Allvarligt.
Kan det vara problemet med att alla tider är bokade och att folk då smiter ut på 10:an?
Ibland misstänker jag att folk är så fräcka. Igår hade vi en två-boll framför oss som när de kom till tian helt plötsligt hade en boll på tians tee som de inte hade behövt vänta på tidigare. De blev nog ganska irriterade för de gick sen av efter elva hål. Tur för oss, men tråkigt för dem som avslutade i förtid. Vi har gjort samma sak när sådant har hänt.
Fräcka?
Det är väl fullt realistiskt att inte få boka 9hålsgolf på en 18hålsslinga om klubben vill ha någon form av kontinuitet på spelet och ev. GF!?

En bra och välskött bana har full koll på det tempo de ger spelfältet (läs, vilka storlekar på bollar de släpper ut) och sen har de koll på om/att de kan släppa ut folk på sista 9:o som bara vill spela ”en halv rond”.

Bollränna och starter/marshal vid 10 och allt är löst.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tycker de har löst det bra på Brollstas första hål (gamla 10:an) med grejerna man vrider på.
Klockor är en bra tanke men alla som spelat golf mer än ett par rundor vet att vissa glömmer att använda dem.
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Väcker denna tråd.

Min hemmaklubb Örebro city golf and country Gustavsvik banan hål 10. Alltid kö på det hålet
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar