Saudi series Golf Tour - Pengar vs. moral

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev:
JohanAdministratör skrev: 11 maj 2022, 06:40 Nu kommer PGA Tour och sätter ned foten.

”tour members are not authorized to participate in the Saudi Golf League’s London event under our Regulations," PGA Tour Senior Vice President Tyler Dennis wrote to players in the memo.

Tydligen gick PGA Tour ut med ett uttalande igår att man inte är välkommen tillbaka efter att ha spelat Greg Normans första event i London.

Hårda bud…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hmm, finns det något rättsligt stöd för det? Har man i spelarnas kontrakt att de inte får spela vissa tävlingar eller tourer så finns det, då är det kontraktsbrott. Finns det inget om det i något kontrakt så är det ju PGA touren som fråntar spelarna en sportslig rättighet.
Spelarna på touren spelar ju till sig plats via ranking, och det är ju en sportslig aspekt.

Hur agerar Europatouren?
DP är väl praktiskt taget en förlängning av PGA idag så de lär agera likadant i den mån de kan. Jag är osäker på hur det rättslig ser ut men med tanke på att spelarna varit tvungna att ansöka om dispens tyder det väl på att det finns någon klausul som säger nej.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

MaxP skrev: 11 maj 2022, 15:02 DP är väl praktiskt taget en förlängning av PGA idag så de lär agera likadant i den mån de kan. Jag är osäker på hur det rättslig ser ut men med tanke på att spelarna varit tvungna att ansöka om dispens tyder det väl på att det finns någon klausul som säger nej.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Läste nåt om att DP skulle följa PGA.

Det är ju märkligt med en sådan klausul, beroende på vad som isåfall står i den såklart.
Gäller det andra fristående tourer, vem som än må arrangera, så är de ju lite livegna, och det jag stör mig på är ju att rättigheterna för at få spela på tourerna går via ranking och tidigare vinster/placeringar mm, dvs sportsliga premisser, och så borde det ju alltid vara, att det sportsliga ska styra.
Annars hamnar man ju i en potentiellt urvattnad tour där faktiskt inte de bästa kommer att spela, oför att de inte får vara med. Det blir ju lite sandlådenivå: Du får inte vara med.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar