Saudi series Golf Tour - Pengar vs. moral

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Med utgångspunkt i artikeln från Golfweek så tycker jag det är intressant att diskutera hurvida det är moraliskt eller omoraliskt att delta i en tour backas av den Saudiska staten.
(https://golfweek.usatoday.com/2021/10/2 ... nt-makers/)

Det pratas om att VD för projektet ska bli Greg Norman.
(https://www.golfchannel.com/news/report ... mmissioner)

Tydligen har det erbjudits enorma summor till spelare för att vara med i touren. I golfweeks artikeln nämner de 30-50 miljoner dollar till enskilda spelare.

PGA Tour hotar att utesluta den som spelar och utrustningstillverkarna går i tankarna att spelare inte får bära deras loggor i samband med tävlingar.

Sport verkar just nu användas för att förändra världens syn på många stater. Fotbolls-VM i Qatar med, OS i Kina och Ryssland och nu alltså golf i Saudi. Har vi fått en ny genre? Golf-washing?

Skulle du spela för en diktatur och på så sätt marknadsföra den som schysst om du fick 100 miljoner kronor för 4 varv?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

JohanAdministratör skrev: 01 nov 2021, 06:52
Skulle du spela för en diktatur och på så sätt marknadsföra den som schysst om du fick 100 miljoner kronor för 4 varv?
Absolut inte om jag hade fulla spelrättigheter på PGA touren. De får ändå en hyfsad lön om de kommer sist av de som klarar kvalgränsen.

Det är betydligt värre för de som hackar runt på Europatouren som mer eller mindre var tvungna att spela Saudi-tävlingen för att öht få det att fungera. De spelarna förstår jag och man hade gjort samma sak även om de känts väldigt fel.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Tycker det är idiotiskt att politisera sport på det här sättet. Sport är sport. Politik är politik. Dessa två ska inte blandas med varandra.
Vill spelarna spela. Fine. Tillverkarna är bara hycklare, då dom mer än gärna lägger tillverkning av sina produkter i Asien. För det är billigare produktionskostnader.
Så att kräva att spelarna inte får bära deras logor är patetiskt.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 01 nov 2021, 06:52 Skulle du spela för en diktatur och på så sätt marknadsföra den som schysst om du fick 100 miljoner kronor för 4 varv?
I min nuvarande position som tillsvidareanställd, lätt!
Som toppspelare på PGA touren, tveksamt, framförallt om PGA hotar med uteslutning
Som sämre tourspelare, ja det skulle jag kunna tänka mig trots uteslutning, för 100 millar kommer man ganska långt med... Krasst sett...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Saudiarbaien har också köpt Newcastle United... så sport är verkligen något de satsar på nu.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/utri ... rtswashing
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Såg att Henrik Stenson var intresserad av Saudi-touren, vilket inte förvånar mig med tanke på hur lite pengar han spelat in senaste två åren. Övriga namn Greame McDowell, Abraham Ancer, Lee Westwood, Tommy Fleetwood, Kevin Na och Jason Kokrak

Jag är kanske lite förvånad över de som vunnit på PGA det senaste året. Jag vet inte om det finns något missnöje mot PGA bland spelarna? Eller är det endast pengarna man vill ha? Går bara att gissa.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu kommer PGA Tour och sätter ned foten.

”tour members are not authorized to participate in the Saudi Golf League’s London event under our Regulations," PGA Tour Senior Vice President Tyler Dennis wrote to players in the memo.

Tydligen gick PGA Tour ut med ett uttalande igår att man inte är välkommen tillbaka efter att ha spelat Greg Normans första event i London.

Hårda bud…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 11 maj 2022, 06:40 Nu kommer PGA Tour och sätter ned foten.

”tour members are not authorized to participate in the Saudi Golf League’s London event under our Regulations," PGA Tour Senior Vice President Tyler Dennis wrote to players in the memo.

Tydligen gick PGA Tour ut med ett uttalande igår att man inte är välkommen tillbaka efter att ha spelat Greg Normans första event i London.

Hårda bud…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det känns som att vi enbart kommer ha förlorare ifrån detta - en urvattnad PGA-tour och med det risk för majors. Jag förstår att PGA försvarar sin ståndpunkt men jag tror de hade kunnat göra det på ett smidigare sätt.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 11 maj 2022, 06:40 Nu kommer PGA Tour och sätter ned foten.

”tour members are not authorized to participate in the Saudi Golf League’s London event under our Regulations," PGA Tour Senior Vice President Tyler Dennis wrote to players in the memo.

Tydligen gick PGA Tour ut med ett uttalande igår att man inte är välkommen tillbaka efter att ha spelat Greg Normans första event i London.

Hårda bud…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hmm, finns det något rättsligt stöd för det? Har man i spelarnas kontrakt att de inte får spela vissa tävlingar eller tourer så finns det, då är det kontraktsbrott. Finns det inget om det i något kontrakt så är det ju PGA touren som fråntar spelarna en sportslig rättighet.
Spelarna på touren spelar ju till sig plats via ranking, och det är ju en sportslig aspekt.

Hur agerar Europatouren?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 11 maj 2022, 06:40 Nu kommer PGA Tour och sätter ned foten.

”tour members are not authorized to participate in the Saudi Golf League’s London event under our Regulations," PGA Tour Senior Vice President Tyler Dennis wrote to players in the memo.

Tydligen gick PGA Tour ut med ett uttalande igår att man inte är välkommen tillbaka efter att ha spelat Greg Normans första event i London.

Hårda bud…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Monopol är aldrig bra. Här ser vi ett typexempel på det. Tycker PGA beter sig som barnrumpor.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar