Interlock vs. overlap grepp

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har spelat golf i 30 år nu och har aldrig bytt sätt att hålla klubban. Sedan starten har jag alltid haft ett interlock-grepp.

Bild

Under min senaste session i Trackman konstaterade jag än en gång att mitt grepp är superstarkt, nästan som om jag håller i en korv med bröd Bild och jag testade att vrida högerhandens grepp mot ett mer neutralt grepp. Men det jag känner är att när jag har mitt overlap-grepp så är det svårt att komma över med högerhanden. Därav tanken med interlock som låter handen komma tightare över mot ett neutralt grepp.

Förutom korv med bröd-känslan så känner jag att jag rätt ofta har svårt att kontrollera bladet och att det kommer ned till bollen väldigt väldigt stängt.

Bild

Ovan är min senaste Trackman-session som visar just vad inifrån och ut svingspår i kombination med ett stängt blad kan ge för resultat.

————-

Mina funderingar, vad tror du om ovan resonemang att testa att byta grepp?
Har du gjort den resan? Vad funkade bra/dåligt? Har du något tips?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är inte en sak som gör att allt blir kass/bra utan det är rätt/fel sak vid rätt/fel tillfälle.

Jag kör overlap på gränsen till baseboll och stark vänster samt svag höger. Jag är vänsterhänt högerspelare så det är ett naturligt val.

Jag har fibblat med grepp och fått interlock att ge mer true loft och rakare slag men egentligen har den ”bara” begränsat min tendens att stänga bladet med vänsterhanden. Det låter ju bra… men sanningen ligger i att jag felat i andra delar.

Svingen är en rörelse runt kroppen och står kroppen stilla blir det ett h-e att hålla bladet square vid bollträff. Grejen är att förlänga tiden då bladet är square och det gör man inte med greppet.

Testa att dra ner händerna så nära din högra framficka du kan. Då kommer du/hjärnan vilja skydda Petter-Nicklas från en smäll och du clearar höfterna aut. Detta gör, i sin tur, att du då håller bladet square, på mållinjen, en längre tid.
Detta är nyckeln till bättre resultat. Att inte behöva vara perfekt utan att öka marginalen för skillnaden mellan ett bra och ett dåligt resultat.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Har du testat större grepp. Typ Jumbomax Ultralite? Kan få bladet mer square genom bollträffen.
Själv har jag testat alla grepp. Interlock (Kör med det idag), overlap och tio fingrar (Baseball).
Finner interlock bekvämast där händerna är mest avslappnade. Även med Jumbomax grepp.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 20 mar 2022, 20:46 Har du testat större grepp. Typ Jumbomax Ultralite? Kan få bladet mer square genom bollträffen.
Själv har jag testat alla grepp. Interlock (Kör med det idag), overlap och tio fingrar (Baseball).
Finner interlock bekvämast där händerna är mest avslappnade. Även med Jumbomax grepp.
Säkert en faktor om man inte synkar händernas rörelse med kroppen.

Jag stod med kompisens son på rangen. Han lägger högerhanden under med tummen på sidan av greppet. Klassisk starkt grepp och i mina händer hade jag slagit 45 grader vänster.
Han gör det inte och får tom. till push samt push-slice. Helt otroligt!

Vad jag menar är att greppet säkert behöver vara rimligt i fh. till svingen men att det inte på något sätt styr slutresultatet. Det ÄR en kombo där ingen del är mer viktig än den andra.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 20 mar 2022, 22:05
svingit skrev: 20 mar 2022, 20:46 Har du testat större grepp. Typ Jumbomax Ultralite? Kan få bladet mer square genom bollträffen.
Själv har jag testat alla grepp. Interlock (Kör med det idag), overlap och tio fingrar (Baseball).
Finner interlock bekvämast där händerna är mest avslappnade. Även med Jumbomax grepp.
Säkert en faktor om man inte synkar händernas rörelse med kroppen.

Jag stod med kompisens son på rangen. Han lägger högerhanden under med tummen på sidan av greppet. Klassisk starkt grepp och i mina händer hade jag slagit 45 grader vänster.
Han gör det inte och får tom. till push samt push-slice. Helt otroligt!

Vad jag menar är att greppet säkert behöver vara rimligt i fh. till svingen men att det inte på något sätt styr slutresultatet. Det ÄR en kombo där ingen del är mer viktig än den andra.

Egon
Säkert en faktor om man inte synkar händernas rörelse med kroppen.
Säg det till Bryson du. 😂

Själv har jag testat Jumbomax och gillar det. Får bladet att hålla sig square genom impact en längre tid. Nu finns även Str8 Tech greppen (None taper) i Ultralite.
Perfekt för att tysta ner händerna.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

JohanAdministratör skrev: 19 mar 2022, 09:00
Förutom korv med bröd-känslan så känner jag att jag rätt ofta har svårt att kontrollera bladet och att det kommer ned till bollen väldigt väldigt stängt.

Bild

Ovan är min senaste Trackman-session som visar just vad inifrån och ut svingspår i kombination med ett stängt blad kan ge för resultat.

————-

Mina funderingar, vad tror du om ovan resonemang att testa att byta grepp?
Har du gjort den resan? Vad funkade bra/dåligt? Har du något tips?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Med det resultatet hade jag inte ändrat något. Alla bollar utom en med driver är ju på fairway? Nu kanske datan saknas men det är väl en tillräckligt liten cirkel för wedgarna?
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tack för alla råden! Egon jag ska testa känslan att slå handen ned i högersidan.
Idag blir första sessionen i Trackman där jag testar interlock så jag återkommer med resultat.

Tänk om…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Niklas skrev:
JohanAdministratör skrev: 19 mar 2022, 09:00
Förutom korv med bröd-känslan så känner jag att jag rätt ofta har svårt att kontrollera bladet och att det kommer ned till bollen väldigt väldigt stängt.

Bild

Ovan är min senaste Trackman-session som visar just vad inifrån och ut svingspår i kombination med ett stängt blad kan ge för resultat.

————-

Mina funderingar, vad tror du om ovan resonemang att testa att byta grepp?
Har du gjort den resan? Vad funkade bra/dåligt? Har du något tips?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Med det resultatet hade jag inte ändrat något. Alla bollar utom en med driver är ju på fairway? Nu kanske datan saknas men det är väl en tillräckligt liten cirkel för wedgarna?
Resultatet är jag rätt nöjd med också men jag vet att det finns mer att hämta.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 20 mar 2022, 22:51
Egon skrev: 20 mar 2022, 22:05
svingit skrev: 20 mar 2022, 20:46 Har du testat större grepp. Typ Jumbomax Ultralite? Kan få bladet mer square genom bollträffen.
Själv har jag testat alla grepp. Interlock (Kör med det idag), overlap och tio fingrar (Baseball).
Finner interlock bekvämast där händerna är mest avslappnade. Även med Jumbomax grepp.
Säkert en faktor om man inte synkar händernas rörelse med kroppen.

Jag stod med kompisens son på rangen. Han lägger högerhanden under med tummen på sidan av greppet. Klassisk starkt grepp och i mina händer hade jag slagit 45 grader vänster.
Han gör det inte och får tom. till push samt push-slice. Helt otroligt!

Vad jag menar är att greppet säkert behöver vara rimligt i fh. till svingen men att det inte på något sätt styr slutresultatet. Det ÄR en kombo där ingen del är mer viktig än den andra.

Egon
Säkert en faktor om man inte synkar händernas rörelse med kroppen.
Säg det till Bryson du. 😂

Själv har jag testat Jumbomax och gillar det. Får bladet att hålla sig square genom impact en längre tid. Nu finns även Str8 Tech greppen (None taper) i Ultralite.
Perfekt för att tysta ner händerna.
Du har säkert rätt men det var greppet man tar och inte klubbans grepp jag tänkte på.
Greppstorlek är väl främst en statisk grej typ stora händer tjockare grepp. Men visst, det finns ju för o nackdelar med olika greppstorlek.

Jag menade på att interlock/overlap/baseboll och/eller starkt/svagt ”grepp” spelar föga roll om man bara drar klubban runt kroppen. Tiden som bladet är square mot mållinjen blir då alldeles för kort och det krävs en oerhörd precision för att lyckas.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu har jag testat en omgång med interlock!
Det gick mycket bättre än förväntat.
Resultatet var bättre än än normalt på vissa delar och sämre än normalt på andra.

+ det kändes som att jag kunde slå rakare slag
+ mindre spridning i sidled
+ bättre swing path och face to path

- tappade känsla i längd
- ovant och trångt på greppet
- några riktiga tokmissar
IMG_4613.JPG
IMG_4613.JPG (56.02 KiB) Visad 2656 gånger



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar