Interlock vs. overlap grepp

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Testar att dela länk till hela rapporten:

https://mytrackman.com/system/dynamic-r ... b0d4e717fb


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 19 mar 2022, 09:00
————-

Mina funderingar, vad tror du om ovan resonemang att testa att byta grepp?
Har du gjort den resan? Vad funkade bra/dåligt? Har du något tips?

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Att byta grepp kommer att kännas annorlunda - min erfarenhet och kunskap säger mig att interlock, baseboll eller overlap gör väldigt lite skillnad när det kommer till bladets position i träffen. Då tror jag du hittar mer genom att svaga av greppet som du säger men det är inte säkert. Enda sättet att vänja sig vid ett nytt grepp är repetition gånger tusen. Ta med en klubba hem och stå i köket eller hallen och ta ditt nya grepp. Oavsett vad. Bestäm dig! Går du fram och tillbaka mellan grepp kommer du får problem!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag tänkte förmedla en recap på mitt eget spel som förklaring till vad/hur det kan gå snett/bättre.

Jag har varit betydligt bättre på att leverera bollen till målet än att svinga bra. Det går ju aldrig i längden och nånstans mellan ett trasigt knä till psykbryt på svingen så rasade allt.

Fel:
Jag har alltid en cupped left wrist. Det ger otroliga vänstersvängar i semaforhöjd. Det låter som ett enda stort fel men det är det inte. Vänster handled kommer ”kupas” någon gång och det gäller bara att se till att det sker en bra bit efter bollträff.
Ergo… sensmoral: Titta inte på felet utan vad som skapar felet.

Så, idag (knä och psykbryt under någorlunda kontroll) slår jag lätta drawar och raka slag. Min superfina draw med driver är borta och en fade har visat sig. Funkar klockrent att spela med och jobbet framåt är att lita på det jag ser på rangen.

Det är fortfarande så att när jag är ouppvärmd eller blir trött så sticker bollen vänster. Kroppen hänger inte med och enda vägen framåt är att leda med kroppen även då den känns som en tunna.
Förstå mig rätt: Jag kan plantera fötterna i marken och slå alla skruvar på beställning med bara armar och händer… men det är ju inte golf och det ger ingen kontinuitet.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 21 mar 2022, 19:07 Testar att dela länk till hela rapporten:

https://mytrackman.com/system/dynamic-r ... b0d4e717fb


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Alla avg utom på 55m är kortare än målet.

Det är min egen känsla inför säsongen, att dra på liiiite mer.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

En sak att tänka på är hur vänsterarmen/handen hänger obelastad.
Vi är många som sitter framför datorn hela dagen och där axeln är inåtroterad och handryggen pekar mer eller mindre framåt när den hänger fritt.
+
När man sen lägger på centripitalkraft under svingen hur vill just din arm/axel linjera upp då?
Här kan man hjälpa varandra att dra i klubban och se hur den vrids.
Att böja/pronera handleden genom bollträff verkar väldigt konstigt när man tänker på det, varför göra en rörelse till?

Så, ett "neutralt grepp" med vänsterhanden är kanske med fyra synliga knogar för dig.

Mike Malaska har videor om detta.
Shawn Clement pratar också om ett starkt grepp med analogin att slå i spik med hammare, vi spikar ju inte med pronerad handled....

Jag har testat tokstarkt grepp själv med framgång (högerhanden matchar klubbladet)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lohengreen skrev: 25 mar 2022, 12:57 När man sen lägger på centripitalkraft under svingen hur vill just din arm/axel linjera upp då?
Här kan man hjälpa varandra att dra i klubban och se hur den vrids.
Att böja/pronera handleden genom bollträff verkar väldigt konstigt när man tänker på det, varför göra en rörelse till?

Så, ett "neutralt grepp" med vänsterhanden är kanske med fyra synliga knogar för dig.

Mike Malaska har videor om detta.
Shawn Clement pratar också om ett starkt grepp med analogin att slå i spik med hammare, vi spikar ju inte med pronerad handled....

Jag har testat tokstarkt grepp själv med framgång (högerhanden matchar klubbladet)
Vad din kropp gör obelastad och vid impact med en golfklubba i handen är ju två väldigt olika saker och bör så också vara. Din hand pronerar och "böjs" i ett golfslag på grund av kraften du sätter i kroppen och klubban du håller i, för alla golfare skulle en helt stilla hand troligen resultera i solklara skador så småningom. Jag håller med dig om att ett neutralt grepp är olika för olika individer och att ett starkt eller svagt grepp inte nödvändingtvis påverkar bladets position i träffen.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu när jag testat några timmar med interlock är min känsla att jag kommer mer med öppet blad vid impact än med mitt overlap.

Dock är känslan inte så bra generellt.
Jag tycker det känns trångt och har svårt att hitta fingrarnas position på greppet. Tex om jag ska låsa ihop händerna riktigt tight och verkligen få in högerhanden mot greppet eller om jag ska lite löst låsa ihop händerna och fortfarande dominera med vänsterhanden på greppet.

Ett resultat jag sett är att drivern presterar mycket bättre med interlock än med overlap.
Måste testa det lite mer och rapportera på nytt vad det kan bero på.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 29 mar 2022, 10:41 Nu när jag testat några timmar med interlock är min känsla att jag kommer mer med öppet blad vid impact än med mitt overlap.

Dock är känslan inte så bra generellt.
Jag tycker det känns trångt och har svårt att hitta fingrarnas position på greppet. Tex om jag ska låsa ihop händerna riktigt tight och verkligen få in högerhanden mot greppet eller om jag ska lite löst låsa ihop händerna och fortfarande dominera med vänsterhanden på greppet.

Ett resultat jag sett är att drivern presterar mycket bättre med interlock än med overlap.
Måste testa det lite mer och rapportera på nytt vad det kan bero på.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det klassiska misstaget jag ser golfare som byter till interlock göra är att de kör ihop händerna så att lillfingret på den undre handen har 0 kontakt med greppet. Då tenderar det också att bli den trånga känslan.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Bara för att interlock lugnar ner rörelsen på bladet så betyder inte det att det är den bästa lösningen.

Det är otroligt lätt att få en push-fadare att drawa genom att be dem ändra till baseboll-grepp. De kommer garanterat att öka bladrotationen och sluta bladet tidigare. 10 svingar med draws byts sen obönhörligen till en fade oavsett grepp eftersom orsaken inte ligger där.

Om man har ett rimligt svingspår så handlar draw/fade bara om huvudets pos. vid bollträff.
Vet man hur man begränsar/ökar rotationen på bladet så kan man styra tendenserna i bollbanan.
Kruxet är att ha en synk med kroppen så att bladet följer med den naturliga rotationen.
Effekten av OTT och rundpall fixar man inte med ett nytt grepp.

Egon
Skriv svar