Hur stor del av resultatet är golfteknik?

Här snackar vi allmänt om golf...
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

svingit skrev:
långryggen skrev: 23 mar 2022, 13:56
ErikT_golf skrev: 23 mar 2022, 13:47 Jag är ett teknikfreak så jag kan hålla med.. Men jag börjar sakta tro på att det finns en annan sida av det. Bra teknik ger inte automatiskt bra eller konsekventa slag. Och ändringar av icke-teknisk natur kan ge stor påverkan på utfall, se tex Adam Young här:

https://www.adamyounggolf.com/example- ... i_H-gasgnQ
Ja, men till viss del har du rätt, för det kommer alltid finnas de som trots bristande teknik kommer att vara jobbiga att möta för att de får bollen i hål på andra sätt. Å andra sidan tror jag att det i ett bredare perspektiv och mer generellt kommer att vara så att bra teknik betalar sig.
ErikT_golf skrev: 23 mar 2022, 13:47Med det sagt så tror jag på att ska man bli riktigt ”bra” och konsekvent, ha bra längd mm så krävs mkt teknikträning. Men det tror jag är mer långsiktigt.
Totally agree!
Vad är bra teknik? Har Jim Furyk, Bubba Watson, Craig Stadler, Matt Wolff bra teknik? Eller tänker du mer på traditionell teknik?
Bra teknik kan vara mycket olika saker. För mig personligen skulle jag se det som att man har en effektiv Kinematisk Sekvens, dvs att man på ett effektivt sätt för över energi till klubbhuvudet vid rätt tidpunkt. Finns en intressant forskning av Phil Cheetham som förklarar det bra:

https://www.researchgate.net/profile/R ... ion_detail

Max får ursäkta att Tråden verkar bli spretig Bild
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 23 mar 2022, 20:11
svingit skrev: Vad är bra teknik? Har Jim Furyk, Bubba Watson, Craig Stadler, Matt Wolff bra teknik? Eller tänker du mer på traditionell teknik?
Bra teknik kan vara mycket olika saker. För mig personligen skulle jag se det som att man har en effektiv Kinematisk Sekvens, dvs att man på ett effektivt sätt för över energi till klubbhuvudet vid rätt tidpunkt. Finns en intressant forskning av Phil Cheetham som förklarar det bra:

https://www.researchgate.net/profile/R ... ion_detail

Max får ursäkta att Tråden verkar bli spretig Bild
Tråden blir spretig på samma sätt golfare jag pratat med detta i IRL blir spretiga. :lol:
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 24 mar 2022, 07:02
ErikT_golf skrev: 23 mar 2022, 20:11
svingit skrev: Vad är bra teknik? Har Jim Furyk, Bubba Watson, Craig Stadler, Matt Wolff bra teknik? Eller tänker du mer på traditionell teknik?
Bra teknik kan vara mycket olika saker. För mig personligen skulle jag se det som att man har en effektiv Kinematisk Sekvens, dvs att man på ett effektivt sätt för över energi till klubbhuvudet vid rätt tidpunkt. Finns en intressant forskning av Phil Cheetham som förklarar det bra:

https://www.researchgate.net/profile/R ... ion_detail

Max får ursäkta att Tråden verkar bli spretig Bild
Tråden blir spretig på samma sätt golfare jag pratat med detta i IRL blir spretiga. :lol:
Betyder ju att det inte finns ett korrekt svar på frågan, utan alla har sina idéer.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag svarade mindre än 50% men det var utifrån mitt eget perspektiv. För jag är lite frustrerad över min oförmåga att scora. Nej, jag har ingen fantastiskt teknik, men får hyfsad GIR-% när jag har en "bra" dag så att säga. Men ändå så det så jäkla svårt för mig att få bolljäkeln i hål. Utom när det är match. Då blir jag så fokuserad på varje slag, varje putt som är för vinst eller delning att jag bara vägrar förlora. Den enda skillnaden är mentalt och fokus. Jag har knappast en annan sving när jag spelar match. Också, jag kan släppa ett dålig hål direkt vilket gör mig mycket mer avslappnad i matchspel och fokuserad framåt. Ja, jag borde ha samma mindset i slaggolf, men det är inte så enkelt.

Men sett från ett bredare perspektiv är det såklart beroende på vilken kategori golfare man pratar om. De som är bäst i världen är ju det för att de presterar bäst under press. Det är viktigare än allt annat. för en hög-handicappare är det tekniken till en väldigt mycket större del.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det här är en så mångfacetterad fråga att ett enda svar är omöjligt.
Vad är teknik?
Är inte alla rörelser tekniskt betingade?

Kenny Perry och Paul Goydos har måhända ingen eftertraktad sving men de har självinsikt. De har aldrig slagit en fade i hela sina liv.

Man kan ju teorisera om hur viktigt det är att kunna skruva en boll när vår samtida Jesper P (som enl. hörsägen alltid skulle skruva bollen hit eller dit) inte ens vunnit hälften av de ggr på pga som Kenny P gjort.

Använder Perry och Goydos ingen teknik eller bara teknik?
Det låter lite på frågeställningen som att man bara kan tänka/önska sig en boll i hål med noll teknik!?
Att däremot kunna göra ett avgörande slag trots dålig teknik, är en annan sak. Det finns det många som kan.

Drar en parallell med musik.
Det finns många som sjunger och spelar gudomligt men som inte kan komponera en låt.
Tvärtom är det med t.ex Bob Dylan.
Är det något sådant som åsyftas?

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pkgolf skrev: 23 mar 2022, 08:36 Jag själv hade kunnat kapa många slag om min golfteknik förbättrades.
Intressant. Vad baserar du det på?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev: 23 mar 2022, 08:57 Sen är det en fråga om att jag tror att man måste veta mer OM tekniken. Inte bara kunna göra en rörelse, utan kanske VARFÖR man gör si eller så att man själv kan korrigera eller åtminstone vet VAD som havererar så att man inte står som ett frågetecken den dagen som man slajsar alla slag.
Skiljer sig golfen då från typ allt annat vi gör som människor?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 23 mar 2022, 09:59 Jag har prenumererat på Scott Fawcetts strategisystem Dacade. Om man använder Decade rätt så tror jag det ger ett mkt tydligt svar på frågan. Decade är baserat på Strokes gained statistiken och beräknar i princip en optimal target för varje slag. Att beräkna korrekta Decade targets kräver förberedelser före rundan (tex med Google Maps). Det är också en stor psykologisk utmaning att faktiskt spela enligt sina Decade targets på banan.

Men för att få ett enkelt svar på frågan så antar jag att man dedikerat spelar varje slag och siktar enligt sina Decade Targets. Gör man det då kommer lite förenklat resultatet på banan vara det förväntade värdet (väntevärde då Targets är beräknade från statistik) av ens spridning. Ju mindre spridning man har i längd och höger/vänster ju lägre förväntat värde, dvs bättre resultat på banan. Resultatet på enskilda rundor kommer såklart att variera men ju fler rundor man spelar desto närmare kommer genomsnittliga resultatet att närma sig förväntade värdet.

Detta innebär att för att förbättra resultatet på banan så måste man minska sin spridning. Teknik kan såklart hjälpa men fram för allt behöver man öva upp jämnhet så att man kan svinga med någorlunda stabil klubbhastighet för jämn längd, samt ha kontroll över svingspår och blad. De sakerna är mer färdigheter än teknik. Kunskap om sin spridning är viktigt för att det (kan) påverkar spelstrategin. Sedan finns det lite mer specifika färdigheter som spelar stor roll, tex vill man så långt det är möjligt undvika ”double crosses” för att på bästa sätt kunna undvika pliktområden. Decade har också tydlig strategi inom puttning, vilket gör att det finns tydliga färdigheter inom puttning att träna på.

Avslutningsvis skulle jag säga att det svaret beror på tidsperspektivet. Teknikförändringar tar tid, speciellt för att få dem att bli ”färdigheter” så att man kan skapa konsekvent klubbhastighet, kontroll över svingspår och blad. Resultatet på banan har därför på kort sikt väldigt lite att göra med teknik. På kort sikt är strategin det allra viktigaste, samt att ha god uppfattning om sin spridning. Ju längre tidshorisont desto större roll kan tekniken spela, givet att man gör ”bra” förändringar med målet att skapa bättre färdigheter, som i sin tur har målet att minska spridningen.
Intressanta tankar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 23 mar 2022, 10:48 Tänk inte så mycket. Svinga bara. Känns det bra så går det bra. Det är när tankarna på hur du vill svinga klubban och hur det ser ut man har förlorat scoren.
Om vi då använder tankesättet många andra gör i tråden, vad gör du då när saker inte fungerar?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev: 23 mar 2022, 10:53
ErikT_golf skrev: 23 mar 2022, 09:59 Detta innebär att för att förbättra resultatet på banan så måste man minska sin spridning.

Teknik kan såklart hjälpa men fram för allt behöver man öva upp jämnhet så att man kan svinga med någorlunda stabil klubbhastighet för jämn längd, samt ha kontroll över svingspår och blad.
Stycke ett förstår jag i ditt resonemang, men för mig är stycke två lite "märkligt".
Jag tänker såhär att om man vill minska spridningen, då MÅSTE tekniken sitta. Du kommer aldrig att bli konsekvent (få jämnhet) i vare sig längd eller bredd om inte tekniken sitter, det är min största övertygelse. Lägg till parametrar som vind, uppför nedför eller att du på något sätt måste modifiera ditt slag, då blir det än mer viktigt.
Så tänker jag.
Jag gissar att du inte har samma insikt i DECADE som Erik har, därför kan det bli lite svårt att hänga med hans resonemang. Det stämmer väldigt väl till verkligheten nämligen. Men tror att en djupdykning i DECADE är lite av ett måste för att nörda ner sig på hur och varför.
Skriv svar