9 hål

Här snackar vi allmänt om golf...
PhilipMP60
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 dec 2018, 21:09

Jag har spelat ett par 9 hålare efter jobbet på sistone. Började tänka lite på det här med att regga dem, jag tycker det känns lustigt på något sätt. Det kan hända mycket på sista 9 hålen, så oavsett hur bra/dåligt man spelar, tycker ni man ska registrera 9 håls rundor? Förklara gärna för och nackdelar då jag själv inte vet vad som är rätt eller fel. Hade!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

PhilipMP60 skrev: 24 maj 2022, 20:16 Jag har spelat ett par 9 hålare efter jobbet på sistone. Började tänka lite på det här med att regga dem, jag tycker det känns lustigt på något sätt. Det kan hända mycket på sista 9 hålen, så oavsett hur bra/dåligt man spelar, tycker ni man ska registrera 9 håls rundor? Förklara gärna för och nackdelar då jag själv inte vet vad som är rätt eller fel. Hade!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Du får - rabatt/straff på en 9hålare med 1p.
Det är för att täcka upp för det du beskriver.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

PhilipMP60 skrev: 24 maj 2022, 20:16 Jag har spelat ett par 9 hålare efter jobbet på sistone. Började tänka lite på det här med att regga dem, jag tycker det känns lustigt på något sätt. Det kan hända mycket på sista 9 hålen, så oavsett hur bra/dåligt man spelar, tycker ni man ska registrera 9 håls rundor? Förklara gärna för och nackdelar då jag själv inte vet vad som är rätt eller fel. Hade!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har inte spelar en enda 9-hålare i år så inte aktuellt för mig eftersom jag har lite för långt till banan för att det ska vara värt det. Men för några år sedan gjorde jag det och fick ett lägre hcp än vad jag kunde spela 18 på så slutade med det. Men då var det inte att man fick 17p automatisk på icke spelade hål utan 18p. Enda gången hcp är aktuellt är i tävlingar som alltid är 18 hål eller mer så vill helst att det speglar det.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Ser inga problem med att regga 9 hål. Står det i bestämmelserna att man får regga 9 hål så gör det. Nu är det ju så att man kan regga allt från 9 hål upp till 18 hål. Spelar du 12 hål kan du regga det med.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

De ganska få gånger som jag spelar nio hål så är det mer i rent träningssyfte, och då registrerar jag inte.

Men som du skriver, det kan hända mycket på nio hål, så visst, det korrektaste utfallet kanske inte blir det bästa. Sen vet man väl kanske själv om jag är ganska jämn både första och andra nio, då ger det väl ett bättre utfall antar jag.
Men så länge man följer reglerna så KAN man registrera och får göra det och hcp´t uppdateras därefter.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 25 maj 2022, 09:10 Ser inga problem med att regga 9 hål. Står det i bestämmelserna att man får regga 9 hål så gör det. Nu är det ju så att man kan regga allt från 9 hål upp till 18 hål. Spelar du 12 hål kan du regga det med.
Detta tycker jag summerar diskussionen väl. Du kan och i mina ögon bör du registrera alla rundor som du startar med den tanken. Oavsett om det är 9, 12, 15 eller 18 hål.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så länge du spelar enligt reglerna så regga på.
Jag spelar ofta 9 hål men ofta då i träningssyfte och testar lite olika slag och linjer.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

svingit skrev: 25 maj 2022, 09:10 Ser inga problem med att regga 9 hål. Står det i bestämmelserna att man får regga 9 hål så gör det. Nu är det ju så att man kan regga allt från 9 hål upp till 18 hål. Spelar du 12 hål kan du regga det med.
Jag spelar ofta 9 hål efter jobbet och reggar de om det är hyfsat i linje med mitt hcp och jag haft markör med mig. Det händer att jag efter 9 hål går vidare och spelar 10-12 sedan är det så smidigt att från green på 12:an går det att gå över till tee på 18 och spela den in. Dessa rundor tänker jag att jag också borde regga men det känns fel. Som jag förstår det måste man spela hålen i följd för att det ska vara enligt reglerna. Man ska alltså inte kunna välja ut 9 valfria hål och registrera en runda som 9 spelade hål. Rimliga vore kanske att regga dessa rundor som spelade hål 1-12 och bortse från att jag spelat hål 18 men det känns inte heller rätt. Att gå in från 12 utan att spela hål 18 skulle även det vara pesttråkigt. Ungefär som att "oj, just nu ligger jag riktigt bra till med resultatet, jag spelar inte de sista hålen för då riskerar jag att försämra resultatet"
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Bevekelsegrunderna för att ”bara” spela 9 hål är helt oväsentliga. Ingen bryr sig.

Handicap justeras efter förutsättningar/hål spelade och sen är det inte mer med det.

Egon
Skriv svar