Tappat glädjen

Här snackar vi allmänt om golf...
Golfers
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 jun 2022, 07:35

Har helt tappat glädjen med golf. Bara tanken på att gå en 4-boll och hela tiden vara hyperseriös och räkna, föra score, jämföra, för att återigen spelat dåligt. Jag vill egentligen bara gå ut på en skön avkopplande golfrunda slå några bra golfslag och bara njuta av dagen. Hur gör man för att hitta tillbaka och slippa detta ständiga tävlingsmoment? Funderar på att t en paus och ställa undan klubborna.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Golfers skrev: 25 jun 2022, 08:45 Har helt tappat glädjen med golf. Bara tanken på att gå en 4-boll och hela tiden vara hyperseriös och räkna, föra score, jämföra, för att återigen spelat dåligt. Jag vill egentligen bara gå ut på en skön avkopplande golfrunda slå några bra golfslag och bara njuta av dagen. Hur gör man för att hitta tillbaka och slippa detta ständiga tävlingsmoment? Funderar på att t en paus och ställa undan klubborna.
Har precis börjat men varför inte gå en runda själv?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Golfers skrev:Har helt tappat glädjen med golf. Bara tanken på att gå en 4-boll och hela tiden vara hyperseriös och räkna, föra score, jämföra, för att återigen spelat dåligt. Jag vill egentligen bara gå ut på en skön avkopplande golfrunda slå några bra golfslag och bara njuta av dagen. Hur gör man för att hitta tillbaka och slippa detta ständiga tävlingsmoment? Funderar på att t en paus och ställa undan klubborna.

Hej Golfers!
Vad kul att du kommit hit till forumet. Du är inte den första som startar en tråd i det här ämnet och jag själv har upplevt samma sak.

Det låter som att du har höga förväntningar på ditt spel och att du är väldigt fokuserad på resultat. Precis så har jag också varit och är men jag jobbar hårt just nu på att skifta fokus. Istället vill jag fokusera på min process för den är 100% kontrollerbar jämfört med resultatet som du aldrig kommer kunna kontrollera.

Tänk så här. Kan du kontrollera vart bollen exakt ska landa med din driver? Nej. Kan du kontrollera att du gjort ditt allra bästa för att genomföra en bra sving? Ja! Om du fokuserar på att göra din pre-shot routine och ta ut ditt mål noggrant så kan du sen inte göra mer än att svinga din sving. Om bollen sen inte hamnar där du tänkt dig så har du ändå gjort allt du kan för att genomföra ett bra slag.
Om du kan börja fokusera mer på processen än på resultatet är det ett bra första steg.

Vilka spelar du med? Kompisar eller randoms?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Golfers
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 jun 2022, 07:35

Jag försöker att fokusera på bra sving/slag, men det är svårt när ens omgivning är fixerad vid resultat. Spelar oftast med kompisar för att vara "social" men har ledsnat mer och mer på det. Däremot tycker jag det är kul att gå ut kanske själv och slå lite goa slag lägga en boll till om det behövs, göra lite sköna inspel mm bara "lira".
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Att spela själv kan ibland vara skönt. Antingen kan man skippa scorekortet helt och bara "lira", eller t.ex spela två bollar och skriva ner bästa resultatet eller köra enmannascramble. Testa en annan tee.

Annars om möjligt testa en annan spelform med medspelarna? Scramble, matchspel, greensome, bästboll, osv. Så länge speltempot inte blir lidande.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfers skrev: 25 jun 2022, 15:44 Jag försöker att fokusera på bra sving/slag, men det är svårt när ens omgivning är fixerad vid resultat. Spelar oftast med kompisar för att vara "social" men har ledsnat mer och mer på det. Däremot tycker jag det är kul att gå ut kanske själv och slå lite goa slag lägga en boll till om det behövs, göra lite sköna inspel mm bara "lira".
Jag har gjrot en video på ämnet - eller ja, jag har gjort många videos på ämnet - men denna summerar det ganska bra: https://www.youtube.com/watch?v=QvW5NX5SquY
Däremot var det väldigt länge sen jag slutade spela golf med vänner och bekanta som tog sporten alldeles för seriöst av just den anledningen du beskriver.

Edit: Om du vill lyssna lite mer ingående på min filosofi för golfglädje rekommenderar jag dig följande: https://open.spotify.com/episode/7rsBqj ... f6f389494d
Golfers
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 jun 2022, 07:35

Tack, MXP ska lyssna på detta.
Någon som läser kanske tycker att "sluta då med golf". Det är inte riktigt så lätt eftersom större delen av bekanskapskretsen finns just runt golfen och lägger man av tappar man troligen en del av sociala livet också.
Valet är inte lätt.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Golfers skrev: 25 jun 2022, 08:45 Har helt tappat glädjen med golf. Bara tanken på att gå en 4-boll och hela tiden vara hyperseriös och räkna, föra score, jämföra, för att återigen spelat dåligt. Jag vill egentligen bara gå ut på en skön avkopplande golfrunda slå några bra golfslag och bara njuta av dagen. Hur gör man för att hitta tillbaka och slippa detta ständiga tävlingsmoment? Funderar på att t en paus och ställa undan klubborna.
Man MÅSTE inte räkna slag. Man MÅSTE inte scora, och man MÅSTE inte vara vrålseriös så länge man följer sitt parti och speltempot.
Ba dina spelpartners att inte föra score, slå dom slag du vill, plocka upp bollen när du är klar, slappna av och var en parentes i de andras spel.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 27 jun 2022, 10:40
Golfers skrev: 25 jun 2022, 08:45 Har helt tappat glädjen med golf. Bara tanken på att gå en 4-boll och hela tiden vara hyperseriös och räkna, föra score, jämföra, för att återigen spelat dåligt. Jag vill egentligen bara gå ut på en skön avkopplande golfrunda slå några bra golfslag och bara njuta av dagen. Hur gör man för att hitta tillbaka och slippa detta ständiga tävlingsmoment? Funderar på att t en paus och ställa undan klubborna.
Man MÅSTE inte räkna slag. Man MÅSTE inte scora, och man MÅSTE inte vara vrålseriös så länge man följer sitt parti och speltempot.
Ba dina spelpartners att inte föra score, slå dom slag du vill, plocka upp bollen när du är klar, slappna av och var en parentes i de andras spel.
Säger som jag brukar i dessa trådar; matchspel! Om man nödvändigt vis måste räkna slagen i gruppen. Men varför inte dela upp er i två lag och spela bästboll matchspel mot varandra? Mycket roligare. Att bara räkna en score är bland de tråkigaste formerna av golf.
Hcp: ~12
Golfers
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 jun 2022, 07:35

Har kämpat på några veckor till och har väl som vanligt gått upp och ner, men igår tappade jag fullständigt lusten.
Kan inte sätta fingret på vad det var som gjorde det men borta är den. Jag plockar ur bagen och ställer undan den ett tag får vi se om lusten återvänder :-(
Skriv svar