Reserapport från The Open 2022 St Andrews

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Reserapport

Först av allt vill jag börja med att tacka gänget på Stellan Kramer, Kristina, Anders och Cecilia som bjöd med mig i samarbete med Loch Lomond Malts. Utan er hade inte den här resan hänt.

Dag 1
Avresa från Arlanda 10:30 ankomst 13:30.
Vi hade tee time 16:00 på Fairmont Torrence Course. Bagaget blev sent på bandet och vi fick riktigt bråttom för att hinna till tee time.
Taxi från Edinburgh till St Andrews tog cirka en timme så det var bara snabbt upp till rummet och dumpa väskan och sen in i taxin igen.
Väl framme på Fairmont var det hur lugnt som helst då vi var den sista bokade bollen för dagen.
Klubbhuset låg separat från lyxhotellet där flera The Open-spelare tydligen bodde.
I klubbhuset fanns shop och restaurang som hade en magisk utsikt ut över bukten.
Några bollar på gräsrangen innan tee off sen slog vi ut vid 16:20-tiden med en takeaway-macka i handen. Spana in Instagram för bilder och filmer från banan. Banan var en modern Links med inslag av hedbana. Den hade rejäla unduleringar och spelades rätt knixig och svår. Det gällde att placera utslagen rätt för att bollen skulle studsa till en bra punkt. Slog du bollen ut i ruffen var det i stort sett tack och adjö. Greenerna var modernt upphöjda med avrinningsområden, ofta vaktades de av en bäck eller bunkrar också så du behövde flyga in bollen och få stopp på den för att ha chansen på en birdie. Det misslyckades jag fatalt med. 4 GIR på hela varvet…26 poäng.

Middag blev på Little Italy med Mats Garnebring och fru. Vi hade bordet bredvid Tom Watson så det var definitivt en fem plus-upplevelse. Grym pizza också.
67924528871__F734A7E6-D8E4-490E-A4B9-AB357DA6EDA5.JPG
67924528871__F734A7E6-D8E4-490E-A4B9-AB357DA6EDA5.JPG (208.62 KiB) Visad 896 gånger
Dag 2.
Tee time på Lundin GC vid 16:00 så vi hade tid att promenera runt inne i St Andrews på förmiddagen. Vi besökte stans bästa glassbar Janettas och käkade lunch på Puben Whey Pat och sedan bekantade vi oss med var banan låg. Vi fick dessutom chansen att kika in i St Andrews GC klubbhus som ligger längs med hål 18 eftersom Mats som hjälpte oss med starttider är medlem. Det var ett klubbhus rikt av historia och en liten bonus på resan. För att bli medlem i St Andrews GC som alltså är klubben som spelar på The Old Course behöver du tre rekommendationsbrev från medlemmar som varit med i minst 15 år. Sedan är det intervju och antagning.

Ut till Lundin Links tog det cirka 25 min från St Andrews. Anläggningen var en klassisk Links, inget fancy eller posh som Fairmont mer framstod som. Här snackar vi slagbur, en enkel pro shop och ett rätt gammalt klubbhus/restaurang. Det märkets att banan var en del av byn på det där klassiska Links-sättet då byns invånare obekymrat promenerade på banan med barnvagnar, cyklar och joggade runt den på väg ned till stranden.

Layouten var inte den mest spännande direkt men Links-känslan var det inget att klaga på då de första hålet går precis längs med stranden. Vi spelade de första hålet i rakt motvind och det var lätt 4 klubbors vind så fick du ut drivern 200 meter var du nöjd. Om du har möjlighet att spela med en local tror jag det kan spara dig massor av slag då banan precis som The Old Course delar en någon fairway eller åtminstone att du kan spela till ett annat håls fairway för att undvika trubbel.
Det var stenhårt i backen och i medvinden på vägen in rullade nästan varenda boll fram till greenerna på par fyrorna bara du fick ut den i spel. På så sätt spelades banan delvis mega-lång ut och sedan jättekort in. Däremellan fanns det en del hål på höjden som var rätt speciella. Bland annat en par trea rakt upp mot en villa som låg på toppen av en kulle. Här träffade jag fler greener men fick ändå ingen score att tala om.
IMG_6725.JPG
IMG_6725.JPG (203.9 KiB) Visad 896 gånger
Dag 3.
Inspelsvarv på The Open. Vi började dagen med att käka frukost inne på Loch Lomond Malts VIP-tält. Det var dock för tidigt för någon single malt så det fick bli en skotts macka som bestod av en torr fralla med bacon på. Smarr..
Sedan ut på banan och leta lirare! Publiken var rätt gles så ni som följde mina Insta-storys såg hur nära jag kom spelare. Storyn finns kvar för dig som vill se i efterhand. Det var häftigt att komma nära John Daly, Bryson, Brooks, Zalatoris, Z Johnson, Matsuyama med flera. Såna man vara sett på TV förut. En spaning från dagen är att det inte alltid ser så bra ut. Svingarna, greppen och tillslagen ser lite risiga ut även hos proffsen. En som hade en väldigt speciell uppställning var Aaron Wise. Försök spana in den online om du hittar.
Lunchen i VIP-tältet var grym, trerätters och delade en flaska champagne då Loch Lomond-huset även äger Piaff som gör Champange. Sedan testade vi lite whiskey och tog en drink innan vi begrav oss ut för eftermiddagspasset och jagade Tiger men vi hittade aldrig honom.

Dag 4. Frukost på St Leonards som var stället vi bodde på. Det är en internatskola som hade stängt för sommaren och därför hyrde de ut rummen till oss golfgalningar.
Sedan ut på banan och jaga Tiger!
Vi började dagen att sätta oss vid hål 11s utslag. Därifrån såg du inspelen på 7 och 11 som delade green och inspelen på 8 och 10 som delade green samt utslagen på 11 förstås det var helt klart ett grymt ställe att sitta på.

Efter lunchen inne på Loch Lomond-tältet kollade vi på Tigers uppvärmning innan vi placerade vi oss på hål 8s utslag för att invänta Tiger. Vi lyckades få front row-platser så vi kunde följa superstjärna efter superstjärna innan Tiger kom. Tigers varv var ju ingen hit så det var lite dålig energi från honom på tee men det var kul att se honom lyssna på hur de andra spelarna resonerade med sina caddies och hur han kikade ned i Max Homas bag för att se vilken klubba han slog.
Efter att Tiger passerat var det dags för mig att bege mig iväg för en middag inne i Edinburgh tillsammans med Loch Lomond-gänget och den svenska distributören Stellan Kramer. Buss in till Edinburgh tog cirka 90 min då det var mycket trafik. Sedan blev det en riktigt trevlig och god middag på Fishers in the City tillsammans med Katarina, Anders och Cecilia från Stellan Kramer. Däckade dödstrött vid 00-tiden.

Dag 5. In till St Andrews med buss för att möta upp min vän Philip och ta en kaffe innan hans avfärd. Sedan tog jag en sväng runt hål 18, kikade in på puben Dunvegans för en ”fika” och sedan hem och vila innan avfärd till Crail Golfing Society och Balcomie-banan.

Crail som anläggning är ren magi. Den ligger så fantastiskt vackert och att spela den i kvällssolen var en 100%-ig golfupplevelse. Banan spelades kort för dagen. Den var verkligen uppsatt med korta tees för alla turister som jag själv som inte förstod vilka spellinjer man skulle ta. Om du inte sett mina storys från banan är det ett måste! In och kika på Instagram.
Ifrån all hål har du full utsikt över havet och många av hålen spelar du över stranden vilket är en sex plus-upplevelse! Ren lycka. Spelet var katastrof men jag lyckades med några birdies vilket var kul.
Hur måste du åka om du är i krokarna och helst spela back tee för bästa utsikten.
Att avsluta med en öl i klubbhuset är också att rekommendera. Utsikten är fenomenal! Efter varvet var det direkt däck i säng.
IMG_6930.JPG
IMG_6930.JPG (237.98 KiB) Visad 896 gånger
Dag 6.
Tog en kaffe med Martin Hardenberger från Expressen, shoppade present till barn och fru sedan ut till flygplatsen. Allt gick fint men bagen verkar inte ha kommit med planet för den är fortfarande borta så här två dagar efter flighten…

Tips för dig som ska till St Andrews.

Ta dig tid att strosa runt i staden. Kanske till och med en strandpromenad eller jogg. Det är riktigt vackert i stan och runtomkring stränderna.

Besök pubar, The Central, Dunvegans, The Criterion var bra.

Förbered dig på vind!




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Låter helt klart som några fantastiska dagar!
St Andrews bär verkligen upp namnet "The Home of Golf" på bästa sätt.
Skriv svar