Vad anser ni om Stensons beslut?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Nja, jag tror banan passar honom och så har han kanske en bättre vecka än han har haft på ett tag. Tror inte han behöver spela för sin överlevnad, han borde klara sig. Men visst, beslutet är taget och alla kommentarer har rullat ett tag, så han kanske kan slappna av mer nu och har egentligen ingen press på sig att prestera.
/ HE
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

JohanAdministratör skrev:Stenson leder efter två varv.
Kan det vara så att han spelar ut nu när han kan slappna av med 500 miljoner på fakturan till Saudi till skillnad från att spela för sin överlevnad med enorm press?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag tror på detta 100%. Samt att det inte finns något att vara orolig för. Det är ju en sällskapsrond fast man får lite cash efteråt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Pkgolf skrev:
JohanAdministratör skrev:Stenson leder efter två varv.
Kan det vara så att han spelar ut nu när han kan slappna av med 500 miljoner på fakturan till Saudi till skillnad från att spela för sin överlevnad med enorm press?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag tror på detta 100%. Samt att det inte finns något att vara orolig för. Det är ju en sällskapsrond fast man får lite cash efteråt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Lite cash = cirka 40 miljoner kronor i förstapris:)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Egon skrev: 29 jul 2022, 18:58 Du FÅR tycka vad du vill, lars. Det är en rättighet.
Vi behöver absolut inte vara överens men eftersom du fortsätter att leka bror duktig och egentligen har noll koll, så säger jag emot.

Världen fungerar så här att diktaturer, mänskliga rättigheter och allt annat vi i väst anser är ”fel” inte ändras genom förbud eller sanktioner. Det handlar om att upplysa och utbilda för att få till en förändring.

Om nu Saudi väljer att satsa pengar på Fotboll, F1 och golf så är det väl bättre än kamelridning.
Jockeys där lär ju inte kunna/vilja påverka eftersom de lever samma liv. Andra idrottsmän/kvinnor däremot …
Amnesty är all over Anna Nordqvist som sponsras av Aramco och hostar en damtävling i Saudi. Tror du kvinnorna i just Saudi får det sämre när befolkningen ser andra kvinnor spela med ”samma” rättigheter som män.

Så.. lyft blicken lite och tänk ett varv till.

Egon
Jag vill inte leka bror duktig och vi är helt klart inte överens. Däremot verkar du vilja leka bror duktig och verkar tro att du har alla svar. Jag tror inte jag har alla svar och kan så klart ha fel i mina antaganden. Tror jag kvinnorna får det sämre när befolkningen ser andra kvinnor spela med samma rättigheter som män? Nej, men jag tror inte de får det bättre heller. Problemet är väl inte befolkningen utan de med makten.

Tror inte heller att det handlar om att "upplysa och utbilda". De som har makten vet nog mycket väl att det de gör är dåligt för många, särskilt kvinnorna.

Kanske kan man förändra om man sätter press på länder som Saudi. Hade alla bättre golfare vägrat att spela i LIV om inte de mänskliga rättigheterna förbättras hade kanske något hänt. Nu har vi istället Mickelson som säger att han vet att de har dåliga mänskliga rättigheter men att erbjudandet var för bra för att tacka nej till. Vad han säger är alltså att bara summan är hög nog så struntar man i moral och etik.

Stenson säger att han alltid har valt att spela där han får mest pengar, även nu. Så det är allt som är viktigt? Han spelade alltså "The Open" för pengarna främst och inte äran?
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

lars.persson skrev: 31 jul 2022, 18:22
Egon skrev: 29 jul 2022, 18:58 Du FÅR tycka vad du vill, lars. Det är en rättighet.
Vi behöver absolut inte vara överens men eftersom du fortsätter att leka bror duktig och egentligen har noll koll, så säger jag emot.

Världen fungerar så här att diktaturer, mänskliga rättigheter och allt annat vi i väst anser är ”fel” inte ändras genom förbud eller sanktioner. Det handlar om att upplysa och utbilda för att få till en förändring.

Om nu Saudi väljer att satsa pengar på Fotboll, F1 och golf så är det väl bättre än kamelridning.
Jockeys där lär ju inte kunna/vilja påverka eftersom de lever samma liv. Andra idrottsmän/kvinnor däremot …
Amnesty är all over Anna Nordqvist som sponsras av Aramco och hostar en damtävling i Saudi. Tror du kvinnorna i just Saudi får det sämre när befolkningen ser andra kvinnor spela med ”samma” rättigheter som män.

Så.. lyft blicken lite och tänk ett varv till.

Egon
Jag vill inte leka bror duktig och vi är helt klart inte överens. Däremot verkar du vilja leka bror duktig och verkar tro att du har alla svar. Jag tror inte jag har alla svar och kan så klart ha fel i mina antaganden. Tror jag kvinnorna får det sämre när befolkningen ser andra kvinnor spela med samma rättigheter som män? Nej, men jag tror inte de får det bättre heller. Problemet är väl inte befolkningen utan de med makten.

Tror inte heller att det handlar om att "upplysa och utbilda". De som har makten vet nog mycket väl att det de gör är dåligt för många, särskilt kvinnorna.

Kanske kan man förändra om man sätter press på länder som Saudi. Hade alla bättre golfare vägrat att spela i LIV om inte de mänskliga rättigheterna förbättras hade kanske något hänt. Nu har vi istället Mickelson som säger att han vet att de har dåliga mänskliga rättigheter men att erbjudandet var för bra för att tacka nej till. Vad han säger är alltså att bara summan är hög nog så struntar man i moral och etik.

Stenson säger att han alltid har valt att spela där han får mest pengar, även nu. Så det är allt som är viktigt? Han spelade alltså "The Open" för pengarna främst och inte äran?

Han pratar om att han vill prova annat format, att han väljer tävlingar efter pengarna. Att det handlar om större saker tycks han och andra i LIV helt bortse från. Ja, det har spelats golf förr i tvivelaktiga länder och även andra sporter. Nu har just LIV blivit ett slags symbol där man kan ta ställning för eller emot Saudi.

Vilken respekt Stenson hade fått om han fortsatt vara kapten i Ryders Cup och tackat nej till LIV.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

lars.persson skrev: 31 jul 2022, 18:22
Kanske kan man förändra om man sätter press på länder som Saudi. Hade alla bättre golfare vägrat att spela i LIV om inte de mänskliga rättigheterna förbättras hade kanske något hänt.
Bara så jag förstår vad du menar…
Vi ska då även bojkotta DP world tour som är gamla RTB (race to Dubai) och tillika det vi tidigare kallade Europa-touren?
.. eller gör du skillnad på Förenade arabemiraten, Qatar, Oman vs Saudi?

Vad spelar det egentligen för roll om en tävling går i Tyskland eller UK men sponsras/ingår i DP?
DP som numera är ett samarbete mellan Eur PGA, Asien tour, Sydafrika… (och förmodligen nån tour till jag inte kommer ihåg) SAMT PGA-Tour.

Märker du inte din okunskap i ämnet?
Du återberättar saker du sett i media om LIV och kan inte premisserna för de andra golf-tourerna avs. var deras pengar kommer ifrån och vilka företag eller diktaturer/monarkier de sammankopplas med.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Fyfan vad starkt av Stenson. 💪🏆
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Jag vet själv att jag presterar skit på tävlingar, men på vanliga sällskapsrundor så spelar jag nästan alltid bättre.
JohanAdministratör skrev: 31 jul 2022, 01:48 Stenson leder efter två varv.
Kan det vara så att han spelar ut nu när han kan slappna av med 500 miljoner på fakturan till Saudi till skillnad från att spela för sin överlevnad med enorm press?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Egon skrev: 31 jul 2022, 19:37
lars.persson skrev: 31 jul 2022, 18:22
Kanske kan man förändra om man sätter press på länder som Saudi. Hade alla bättre golfare vägrat att spela i LIV om inte de mänskliga rättigheterna förbättras hade kanske något hänt.
Bara så jag förstår vad du menar…
Vi ska då även bojkotta DP world tour som är gamla RTB (race to Dubai) och tillika det vi tidigare kallade Europa-touren?
.. eller gör du skillnad på Förenade arabemiraten, Qatar, Oman vs Saudi?

Vad spelar det egentligen för roll om en tävling går i Tyskland eller UK men sponsras/ingår i DP?
DP som numera är ett samarbete mellan Eur PGA, Asien tour, Sydafrika… (och förmodligen nån tour till jag inte kommer ihåg) SAMT PGA-Tour.

Märker du inte din okunskap i ämnet?
Du återberättar saker du sett i media om LIV och kan inte premisserna för de andra golf-tourerna avs. var deras pengar kommer ifrån och vilka företag eller diktaturer/monarkier de sammankopplas med.

Egon
Ok, visste jag inte. Är ju inte bra heller. Det vore dock bra om spelarna sa detta. Att jo, Saudi står bakom detta men liknande diktaturer sponsrar även de andra tävlingarna. Då hade man åtminstone fått en diskussion om detta och kanske en förändring. Nu försöker man istället undvika att prata om ämnet och talar om annat format etc.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

svingit skrev: 01 aug 2022, 17:51 Jag vet själv att jag presterar skit på tävlingar, men på vanliga sällskapsrundor så spelar jag nästan alltid bättre.
JohanAdministratör skrev: 31 jul 2022, 01:48 Stenson leder efter två varv.
Kan det vara så att han spelar ut nu när han kan slappna av med 500 miljoner på fakturan till Saudi till skillnad från att spela för sin överlevnad med enorm press?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Du sa ju att du inte gillade uppvisningsgolf som i Ryder Cup. Är inte detta just det?
Skriv svar