Vad anser ni om Stensons beslut?

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Btw.

Bild

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag är uppfostrad med den grundläggande principen att alla människor är lika värda, oavsett va de gör eller tycker - så länge det inte är olagligt. Om någon gör något jag inte håller med om måste jag inte gilla det men jag har fullt respekt för människans val. Stenson har gjort ett val , precis som alla andra som går till LIV och nu får de leva med det. På samma sätt får vi andra leva med att så är fallet. Precis som allt annat i vårt samhälle tänker jag.

Vad jag däremot anser är att det är spännande hur det vinklas till att "Stenson valde bort Ryder Cup" när fakta är att Stenson fick sparken. Gänget bakom Ryder Cup har alltså bestämt att han inte får vara med, inget annat. Att Ryder Cup väljer bort spelare för att de i sin tur gör andra val än vad RC enligt egna regler är okej kommer med stor sannolikhet påverka dem i framtiden.
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

MaxP skrev:Jag är uppfostrad med den grundläggande principen att alla människor är lika värda, oavsett va de gör eller tycker - så länge det inte är olagligt. Om någon gör något jag inte håller med om måste jag inte gilla det men jag har fullt respekt för människans val. Stenson har gjort ett val , precis som alla andra som går till LIV och nu får de leva med det. På samma sätt får vi andra leva med att så är fallet. Precis som allt annat i vårt samhälle tänker jag.

Vad jag däremot anser är att det är spännande hur det vinklas till att "Stenson valde bort Ryder Cup" när fakta är att Stenson fick sparken. Gänget bakom Ryder Cup har alltså bestämt att han inte får vara med, inget annat. Att Ryder Cup väljer bort spelare för att de i sin tur gör andra val än vad RC enligt egna regler är okej kommer med stor sannolikhet påverka dem i framtiden.
Har svårt att se Stenson som ett offer här. Utifrån det som framgått så stod det uttryckligen i Stensons avtal med Ryder Cup att han inte fick gå till LIV, så nog tusan gjorde Stenson ett aktivt val när han valde pengarna istället för äran. Sparken var bara en logisk konsekvens.

Göran Zachrisson skulle vända sig i sin grav.

Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app

Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Nio noll skrev:
MaxP skrev:Jag är uppfostrad med den grundläggande principen att alla människor är lika värda, oavsett va de gör eller tycker - så länge det inte är olagligt. Om någon gör något jag inte håller med om måste jag inte gilla det men jag har fullt respekt för människans val. Stenson har gjort ett val , precis som alla andra som går till LIV och nu får de leva med det. På samma sätt får vi andra leva med att så är fallet. Precis som allt annat i vårt samhälle tänker jag.

Vad jag däremot anser är att det är spännande hur det vinklas till att "Stenson valde bort Ryder Cup" när fakta är att Stenson fick sparken. Gänget bakom Ryder Cup har alltså bestämt att han inte får vara med, inget annat. Att Ryder Cup väljer bort spelare för att de i sin tur gör andra val än vad RC enligt egna regler är okej kommer med stor sannolikhet påverka dem i framtiden.
Har svårt att se Stenson som ett offer här. Utifrån det som framgått så stod det uttryckligen i Stensons avtal med Ryder Cup att han inte fick gå till LIV, så nog tusan gjorde Stenson ett aktivt val när han valde pengarna istället för äran. Sparken var bara en logisk konsekvens.

Göran Zachrisson skulle vända sig i sin grav.

Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app
Vart hittar man det avtalet?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kolla in den här videon för ännu mer djup i ämnet.

https://youtu.be/z-PNbDytn08


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nio noll skrev: 25 jul 2022, 08:49 Har svårt att se Stenson som ett offer här. Utifrån det som framgått så stod det uttryckligen i Stensons avtal med Ryder Cup att han inte fick gå till LIV, så nog tusan gjorde Stenson ett aktivt val när han valde pengarna istället för äran. Sparken var bara en logisk konsekvens.

Göran Zachrisson skulle vända sig i sin grav.
100% enig. Ingen inblandad i hela LIV/PGA-frågan är offer i detta.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tydligen representeras Stenson av en agentur som heter CM som har varit mellanhand i att ordna spelare till LIV.

https://www.mirror.co.uk/sport/golf/bil ... &fs=e&s=cl


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Skulle vara kul att kika in aktie/fond portfölj på alla som gnäller på LIV spelare. Eller på varumärken som finns i hemmet osv.

Varför så upprörda? Är ni besvikna för att LIV inte ringde er med bud på miljoner ?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

stevvee skrev:Skulle vara kul att kika in aktie/fond portfölj på alla som gnäller på LIV spelare. Eller på varumärken som finns i hemmet osv.

Varför så upprörda? Är ni besvikna för att LIV inte ringde er med bud på miljoner ?

Jag tror mycket besvikelse beror på att det är ett svek mot det som varit. ET och PGA är ju som två fackförbund och nu väljer vissa att lämna förbunden som kämpat i så många år med att bygga upp en bra situation för sina medlemmar. ”Så mycket var den förbundskänslan värd”-ish. Man lämnar dessutom förbunden i mycket sämre skick och med risk för att utarma de spelarna som blir kvar då de utan stjärnor inte kommer kunna få lika mycket betalt av TV-avtal och sponsorer.

En annan aspekt. I fotbollen och hockeyn har ju Mot Den Moderna Fotbollen/Hockeyn var slagord i många år och den syftar till att motarbeta den här typen av kommersiella intressen för sportens intressen. Och det är nog också en aspekt många känner.

Vill Saudiarabiens investeringsfond göra det som är bäst för golfen eller det som är bäst för staten? Det är rätt tydligt att det här är ett kommersiellt ohållbart projekt i syfte att bygga Saudiarabien som ett golfland. Hade de velat värna golfen hade de gott om sätt och ställen att spendera pengar på. Tex på juniorer, damer eller herrar som kämpar för att kunna livnära sig på golf.

Att kunna ratta sin moralkompass 100% är nog helt omöjligt. Jag såg till exempel att Saudiarabien också är delägare i både Rick Shirls och Peter Finch bolag. Ogillar jag dem nu? Näe.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 27 jul 2022, 10:44
Jag tror mycket besvikelse beror på att det är ett svek mot det som varit. ET och PGA är ju som två fackförbund och nu väljer vissa att lämna förbunden som kämpat i så många år med att bygga upp en bra situation för sina medlemmar. ”Så mycket var den förbundskänslan värd”-ish. Man lämnar dessutom förbunden i mycket sämre skick och med risk för att utarma de spelarna som blir kvar då de utan stjärnor inte kommer kunna få lika mycket betalt av TV-avtal och sponsorer.
Jag förstår vad du menar Johan men den liknelsen håller nog inte. ET och PGA har gjort vad som har gynnat dem själva och har haft ett monopol på proffsgolfen. Vill du leva på idrotten är du direkt beroende av dessa två tourer. Det faktum att PGA "hittade" 180 miljoner dollar för att kontra LIV på bara några dagar vittnar om det. Att PGA och DP dessutom gjorde om kvalsystemet med undertourer och annat på bara några dagar säger en del också. Framförallt förändringen i hur du tar dig uppåt i tourerna är ju fantastisk och kanske det bästa som LIV har tagit med sig. Att det inte implementerats förrän nu är intressant.

Jag är den första som räcker upp handen och konstaterar att det är supertrist att vi inte får se Henrik Stenson som RC-kapten nästa år.
Skriv svar