Vad anser ni om Stensons beslut?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev: 27 jul 2022, 10:44
Jag tror mycket besvikelse beror på att det är ett svek mot det som varit. ET och PGA är ju som två fackförbund och nu väljer vissa att lämna förbunden som kämpat i så många år med att bygga upp en bra situation för sina medlemmar. ”Så mycket var den förbundskänslan värd”-ish. Man lämnar dessutom förbunden i mycket sämre skick och med risk för att utarma de spelarna som blir kvar då de utan stjärnor inte kommer kunna få lika mycket betalt av TV-avtal och sponsorer.
Jag förstår vad du menar Johan men den liknelsen håller nog inte. ET och PGA har gjort vad som har gynnat dem själva och har haft ett monopol på proffsgolfen. Vill du leva på idrotten är du direkt beroende av dessa två tourer. Det faktum att PGA "hittade" 180 miljoner dollar för att kontra LIV på bara några dagar vittnar om det. Att PGA och DP dessutom gjorde om kvalsystemet med undertourer och annat på bara några dagar säger en del också. Framförallt förändringen i hur du tar dig uppåt i tourerna är ju fantastisk och kanske det bästa som LIV har tagit med sig. Att det inte implementerats förrän nu är intressant.

Jag är den första som räcker upp handen och konstaterar att det är supertrist att vi inte får se Henrik Stenson som RC-kapten nästa år.

PGA Tour är väl en ideell organisation ägd av spelarna/tränarna? Professional Golfers Association. Sen att ledningen inte förstått vad de gjort är en annan sak. Men det är ju upp till organisationens medlemmar att utse styrelse som tillsätter ledningen så det blir ju medlemmarna som styr i grunden. Medlemmarna borde påverkat i vilken riktning touren ska ha tagit.
Jag tycker det låter som en bostadsrättsförening där medlemmarna klagar på att avgiften går upp men de vägrar att hjälpa till med gårdsstäd och vårda tvättmaskinen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 27 jul 2022, 13:31
PGA Tour är väl en ideell organisation ägd av spelarna/tränarna? Professional Golfers Association. Sen att ledningen inte förstått vad de gjort är en annan sak. Men det är ju upp till organisationens medlemmar att utse styrelse som tillsätter ledningen så det blir ju medlemmarna som styr i grunden. Medlemmarna borde påverkat i vilken riktning touren ska ha tagit.
Jag tycker det låter som en bostadsrättsförening där medlemmarna klagar på att avgiften går upp men de vägrar att hjälpa till med gårdsstäd och vårda tvättmaskinen.
No sir. PGA of America har inte ägt touren sen 60-talet. Båda organisationerna är dock non-profits som du nämner och i praktiken är det ingen som äger dem. Mycket av pengarna går tillbaka till spelarna, en del givetvis till personal och goda ändamål. Spelarna har sina spelarråd på både PGA och DP men hur mycket det verkligen påverkar har jag ingen aning om.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Visst kan man hävda hyckleri från oss som inte gillar beslutet.

Dock är det i detta fallet väldigt tydligt med kopplingen till Saudiarabien och deras brist på mänskliga rättigheter. Så det handlar inte bara om var pengarna kommer från utan om ställningstagande. I mina ögon sviker Stenson många värden både mänskliga och golfrelaterade. Det handlar om sportwashing och om man vill vara en del av det.

Att säga att det bara är som att välja mellan två lika jobberbjudanden håller jag inte med om.

Jag lever nog inte helt moraliskt rätt men försöker göra det. Det innebär bl.a. att jag inte investerar i aktier där jag inte gillar företaget bakom trots att jag då kanske missar investeringstillfällen.

Så ena sidan är moralen och andra sidan är sportsligheten. Att vara stolt över att vara kapten för Ryder Cup t.ex.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

lars.persson skrev: 28 jul 2022, 07:09 Visst kan man hävda hyckleri från oss som inte gillar beslutet.

Dock är det i detta fallet väldigt tydligt med kopplingen till Saudiarabien och deras brist på mänskliga rättigheter. Så det handlar inte bara om var pengarna kommer från utan om ställningstagande. I mina ögon sviker Stenson många värden både mänskliga och golfrelaterade. Det handlar om sportwashing och om man vill vara en del av det.

Att säga att det bara är som att välja mellan två lika jobberbjudanden håller jag inte med om.

Jag lever nog inte helt moraliskt rätt men försöker göra det. Det innebär bl.a. att jag inte investerar i aktier där jag inte gillar företaget bakom trots att jag då kanske missar investeringstillfällen.
Alla får tycka vad de vill men det är bara en känsla du förnimmer och som du tror på.

Frågan är om du har rätt att prata illa om Stenson utan att ha rent mjöl i påsen själv.
Att dra in aktier i resonemanget är ganska gulligt. Valet må vara behjärtansvärt men naivt. Om du vore lite mer realistisk samt påläst så hade du inte ens tänkt tanken att dra upp det.
Jag tror inte att du hittar något företag eller nån människa i världen som inte indirekt ”stödjer” diktaturer och länder med en annan syn på mänskliga rättigheter än vad de själva har.

Stensons val är hans eget och det må vara kommersiellt. Thats it.
Dina tankar om att du bojkottar och han stöder.. är bara okunniga. Jämförelsen haltar betänkligt.

Saudi’s sportswashing är det inget fel på.
Du får gärna upprepa det du läser i media men det är inget subjektivt i det. Se det positiva istället. Tänk om de skulle lagt pengarna på annat. Iom. satsningen på sport så finns det en ingång till en mer västerländsk syn på människovärde (om den nu är den bästa).

Egon
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Det är ingen som gnäller på att samtliga storstjärnor i fotbolls VM åker till Qatar i vinter eller att araberna äger några av de största fotbollsklubbarna i världen. I längden är det väl bra att deras oljepengar kommer till oss i väst? Vad ska de annars lägga pengar på tycker ni?
Det är väl såklart helt upp till Stenson att bestämma var han ska spela, det har inte vi med att göra. Givetvis väljer man den tour som betalar bäst, tänk på att han även börjar bli till åren och antagligen redan gjort sina bästa rundor.

Låt folk göra som de vill.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Egon skrev: 28 jul 2022, 20:50
lars.persson skrev: 28 jul 2022, 07:09 Visst kan man hävda hyckleri från oss som inte gillar beslutet.

Dock är det i detta fallet väldigt tydligt med kopplingen till Saudiarabien och deras brist på mänskliga rättigheter. Så det handlar inte bara om var pengarna kommer från utan om ställningstagande. I mina ögon sviker Stenson många värden både mänskliga och golfrelaterade. Det handlar om sportwashing och om man vill vara en del av det.

Att säga att det bara är som att välja mellan två lika jobberbjudanden håller jag inte med om.

Jag lever nog inte helt moraliskt rätt men försöker göra det. Det innebär bl.a. att jag inte investerar i aktier där jag inte gillar företaget bakom trots att jag då kanske missar investeringstillfällen.
Alla får tycka vad de vill men det är bara en känsla du förnimmer och som du tror på.

Frågan är om du har rätt att prata illa om Stenson utan att ha rent mjöl i påsen själv.
Att dra in aktier i resonemanget är ganska gulligt. Valet må vara behjärtansvärt men naivt. Om du vore lite mer realistisk samt påläst så hade du inte ens tänkt tanken att dra upp det.
Jag tror inte att du hittar något företag eller nån människa i världen som inte indirekt ”stödjer” diktaturer och länder med en annan syn på mänskliga rättigheter än vad de själva har.

Stensons val är hans eget och det må vara kommersiellt. Thats it.
Dina tankar om att du bojkottar och han stöder.. är bara okunniga. Jämförelsen haltar betänkligt.

Saudi’s sportswashing är det inget fel på.
Du får gärna upprepa det du läser i media men det är inget subjektivt i det. Se det positiva istället. Tänk om de skulle lagt pengarna på annat. Iom. satsningen på sport så finns det en ingång till en mer västerländsk syn på människovärde (om den nu är den bästa).

Egon
Håller inte alls med dig. Sportwashing handlar om att man vill sätta fokus på annat än brist på t.ex. mänskliga rättigheter. Inte att man vill förbättra de verkliga förhållandena. Från engelska Wikipedia: "sportswashing has been used to direct attention away from poor human rights records and corruption scandals; at the individual or corporate level, sportswashing may be used to cover up vices, crimes, or scandals. Sportswashing is an example of reputation laundering."


Stenson val är inte bara kommersiellt. Det är större än så och det vet han. Han är besviken för att han inte får vara kapten men då kunde han bara låtit bli att ta pengarna. Visst, jag är inte perfekt men Stenson är känd i hela världen. Att en sponsor hoppar av visar väl att det inte bara handlar om att "byta jobb". Han vann "The Open" och är säkert en idol för många.

Fast visst, kanske finns det någon sanning bakom som jag inte har koll på. Från det jag vet ser det dock illa ut.

"Alla får tycka vad de vill men det är bara en känsla du förnimmer och som du tror på." Vet inte ens vad du menar med det.
Senast redigerad av lars.persson den 28 jul 2022, 23:45, redigerad totalt 2 gång.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

ricky skrev: 28 jul 2022, 22:14 Det är ingen som gnäller på att samtliga storstjärnor i fotbolls VM åker till Qatar i vinter eller att araberna äger några av de största fotbollsklubbarna i världen. I längden är det väl bra att deras oljepengar kommer till oss i väst? Vad ska de annars lägga pengar på tycker ni?
Det är väl såklart helt upp till Stenson att bestämma var han ska spela, det har inte vi med att göra. Givetvis väljer man den tour som betalar bäst, tänk på att han även börjar bli till åren och antagligen redan gjort sina bästa rundor.

Låt folk göra som de vill.
Jo, det är folk som "gnäller" över att VM hålls i Qatar. Vi ska väl vara glada att vi inte kom till VM så behöver de inte ta ställning till om de borde åka eller inte.

Vad ska de lägga pengarna på?

Allt handlar inte om pengar. De kan ju börja med att tillgodose mänskliga rättigheter. Pengarna kan Qatar t.ex. använda till att ge gästarbetarna bra löner förutom att förbättra villkoren.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

lars.persson skrev: 28 jul 2022, 23:29
Egon skrev: 28 jul 2022, 20:50
lars.persson skrev: 28 jul 2022, 07:09 Visst kan man hävda hyckleri från oss som inte gillar beslutet.

Dock är det i detta fallet väldigt tydligt med kopplingen till Saudiarabien och deras brist på mänskliga rättigheter. Så det handlar inte bara om var pengarna kommer från utan om ställningstagande. I mina ögon sviker Stenson många värden både mänskliga och golfrelaterade. Det handlar om sportwashing och om man vill vara en del av det.

Att säga att det bara är som att välja mellan två lika jobberbjudanden håller jag inte med om.

Jag lever nog inte helt moraliskt rätt men försöker göra det. Det innebär bl.a. att jag inte investerar i aktier där jag inte gillar företaget bakom trots att jag då kanske missar investeringstillfällen.
Alla får tycka vad de vill men det är bara en känsla du förnimmer och som du tror på.

Frågan är om du har rätt att prata illa om Stenson utan att ha rent mjöl i påsen själv.
Att dra in aktier i resonemanget är ganska gulligt. Valet må vara behjärtansvärt men naivt. Om du vore lite mer realistisk samt påläst så hade du inte ens tänkt tanken att dra upp det.
Jag tror inte att du hittar något företag eller nån människa i världen som inte indirekt ”stödjer” diktaturer och länder med en annan syn på mänskliga rättigheter än vad de själva har.

Stensons val är hans eget och det må vara kommersiellt. Thats it.
Dina tankar om att du bojkottar och han stöder.. är bara okunniga. Jämförelsen haltar betänkligt.

Saudi’s sportswashing är det inget fel på.
Du får gärna upprepa det du läser i media men det är inget subjektivt i det. Se det positiva istället. Tänk om de skulle lagt pengarna på annat. Iom. satsningen på sport så finns det en ingång till en mer västerländsk syn på människovärde (om den nu är den bästa).

Egon
Håller inte alls med dig. Sportwashing handlar om att man vill sätta fokus på annat än brist på t.ex. mänskliga rättigheter. Inte att man vill förbättra de verkliga förhållandena. Från engelska Wikipedia: "sportswashing has been used to direct attention away from poor human rights records and corruption scandals; at the individual or corporate level, sportswashing may be used to cover up vices, crimes, or scandals. Sportswashing is an example of reputation laundering."

Stenson val är inte bara kommersiellt. Det är större än så och det vet han. Han är besviken för att han inte får vara kapten men då kunde han bara låtit bli att ta pengarna. Visst, jag är inte perfekt men Stenson är känd i hela världen. Att en sponsor hoppar av visar väl att det inte bara handlar om att "byta jobb". Han vann "The Open" och är säkert en idol för många.

Fast visst, kanske finns det någon sanning bakom som jag inte har koll på. Från det jag vet ser det dock illa ut.

"Alla får tycka vad de vill men det är bara en känsla du förnimmer och som du tror på." Vet inte ens vad du menar med det.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Du FÅR tycka vad du vill, lars. Det är en rättighet.
Vi behöver absolut inte vara överens men eftersom du fortsätter att leka bror duktig och egentligen har noll koll, så säger jag emot.

Världen fungerar så här att diktaturer, mänskliga rättigheter och allt annat vi i väst anser är ”fel” inte ändras genom förbud eller sanktioner. Det handlar om att upplysa och utbilda för att få till en förändring.

Om nu Saudi väljer att satsa pengar på Fotboll, F1 och golf så är det väl bättre än kamelridning.
Jockeys där lär ju inte kunna/vilja påverka eftersom de lever samma liv. Andra idrottsmän/kvinnor däremot …
Amnesty är all over Anna Nordqvist som sponsras av Aramco och hostar en damtävling i Saudi. Tror du kvinnorna i just Saudi får det sämre när befolkningen ser andra kvinnor spela med ”samma” rättigheter som män.

Så.. lyft blicken lite och tänk ett varv till.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Stenson leder efter två varv.
Kan det vara så att han spelar ut nu när han kan slappna av med 500 miljoner på fakturan till Saudi till skillnad från att spela för sin överlevnad med enorm press?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar