Vad anser ni om Stensons beslut?

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

lars.persson skrev: 21 jul 2022, 19:29
svingit skrev: 21 jul 2022, 19:02 Alla borde sluta vara sådana hävla Sole arslen är min åsikt. Stenson gör vad han anser bäst för sin och hans familj. Samt vad som är bäst affärsmässigt. Hoppas ni slutat tanka bilen med. Även om ni har en sketen el-driven leksaksbil. Det är DP Tour och PGA som är barnsliga. Ryder Cup tittar jag ändå inte på. Det är bara en uppvisningstävling.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok, det är ju också ett sätt att se på det. Det jag tycker är det värsta är känslan att han säljer sin själ till ett land med liten respekt för mänskliga rättigheter. Å andra sidan har väl PGA-touren också varit på tvivelaktiga ställen.
Säljer sin själ?
Han spelar golf för att han är duktig på det. Därigenom så får han betalt för att ställa upp och sen mer pengar om han placerar sig bra.
Så har det alltid varit på DP och PGA men nu när LIV erbjuder bättre villkor så är det ”skandal”. :roll:

Du som uppenbarligen inte har bakgrundsfakta eller kunskap om tour-golf ska kanske inte tycka utan att tänka först.
Ang. var pengarna kommer ifrån så tycker jag det är skönt att det inte hycklas.
Är du rädd för att kopplas till regimer så kan du sluta titta på all sport förutom möjligen varpa.

Stenson måste be PGA om lov varje gång han tävlar utanför pga-touren. Det betyder, praktiskt sett, att han fick mjäka för PGA-bossen för att få spela sin egen tävling i Sverige.

PGA skriver kontrakt med spelarna som i princip får stå där med mössan i hand. En fin mössa om de spelar bra… men ändå en mössa.
Det är inget konstigt med att en tour sätter upp regler för deltagande men att vara livegen är nog ingen kul känsla oavsett om man blir rik eller inte.

Rory och grabbarna är så insyltade i PGA att de inte kan prata fritt. De tycker säkert att de som lämnar stör deras arbetsplats men jag är ganska säker på att de förstår och sympatiserar mer än vad som syns i media.

Egon
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Albatross skrev: 21 jul 2022, 20:03
lars.persson skrev:
svingit skrev: 21 jul 2022, 19:02 Alla borde sluta vara sådana hävla Sole arslen är min åsikt. Stenson gör vad han anser bäst för sin och hans familj. Samt vad som är bäst affärsmässigt. Hoppas ni slutat tanka bilen med. Även om ni har en sketen el-driven leksaksbil. Det är DP Tour och PGA som är barnsliga. Ryder Cup tittar jag ändå inte på. Det är bara en uppvisningstävling.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok, det är ju också ett sätt att se på det. Det jag tycker är det värsta är känslan att han säljer sin själ till ett land med liten respekt för mänskliga rättigheter. Å andra sidan har väl PGA-touren också varit på tvivelaktiga ställen.
Äh vafan… vi har saudisk olja i våra pumpar. Ingen som sitter och grinar när vi ska till ica maxi. Vill folk engagera sig i det så finns det andra ställen än spring gatlopp efter stenis. Och nej. Man får ingen grön kavaj när man vunnit the open.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
När är det man får grön kavaj då?
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

lars.persson skrev:
Albatross skrev: 21 jul 2022, 20:03
lars.persson skrev: Ok, det är ju också ett sätt att se på det. Det jag tycker är det värsta är känslan att han säljer sin själ till ett land med liten respekt för mänskliga rättigheter. Å andra sidan har väl PGA-touren också varit på tvivelaktiga ställen.
Äh vafan… vi har saudisk olja i våra pumpar. Ingen som sitter och grinar när vi ska till ica maxi. Vill folk engagera sig i det så finns det andra ställen än spring gatlopp efter stenis. Och nej. Man får ingen grön kavaj när man vunnit the open.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
När är det man får grön kavaj då?
US Masters på Augusta


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Pkgolf skrev: 21 jul 2022, 21:32 Det som verkar vara det största problemet hos folk är att han pissar på Ryder Cup, men gör han det? Han skulle väl förmodligen gladeligen fortsätta vara kapten om han fick.
Jo, men det är ju ändå ett aktivt val. Hade han inte bytt så hade han ju fortsatt att vara kapten.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Albatross skrev: 22 jul 2022, 09:05
lars.persson skrev:
Albatross skrev: 21 jul 2022, 20:03

Äh vafan… vi har saudisk olja i våra pumpar. Ingen som sitter och grinar när vi ska till ica maxi. Vill folk engagera sig i det så finns det andra ställen än spring gatlopp efter stenis. Och nej. Man får ingen grön kavaj när man vunnit the open.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
När är det man får grön kavaj då?
US Masters på Augusta


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Aha, ok. My bad.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Egon skrev: 21 jul 2022, 21:51
lars.persson skrev: 21 jul 2022, 19:29
svingit skrev: 21 jul 2022, 19:02 Alla borde sluta vara sådana hävla Sole arslen är min åsikt. Stenson gör vad han anser bäst för sin och hans familj. Samt vad som är bäst affärsmässigt. Hoppas ni slutat tanka bilen med. Även om ni har en sketen el-driven leksaksbil. Det är DP Tour och PGA som är barnsliga. Ryder Cup tittar jag ändå inte på. Det är bara en uppvisningstävling.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok, det är ju också ett sätt att se på det. Det jag tycker är det värsta är känslan att han säljer sin själ till ett land med liten respekt för mänskliga rättigheter. Å andra sidan har väl PGA-touren också varit på tvivelaktiga ställen.
Säljer sin själ?
Han spelar golf för att han är duktig på det. Därigenom så får han betalt för att ställa upp och sen mer pengar om han placerar sig bra.
Så har det alltid varit på DP och PGA men nu när LIV erbjuder bättre villkor så är det ”skandal”. :roll:

Du som uppenbarligen inte har bakgrundsfakta eller kunskap om tour-golf ska kanske inte tycka utan att tänka först.
Ang. var pengarna kommer ifrån så tycker jag det är skönt att det inte hycklas.
Är du rädd för att kopplas till regimer så kan du sluta titta på all sport förutom möjligen varpa.

Stenson måste be PGA om lov varje gång han tävlar utanför pga-touren. Det betyder, praktiskt sett, att han fick mjäka för PGA-bossen för att få spela sin egen tävling i Sverige.

PGA skriver kontrakt med spelarna som i princip får stå där med mössan i hand. En fin mössa om de spelar bra… men ändå en mössa.
Det är inget konstigt med att en tour sätter upp regler för deltagande men att vara livegen är nog ingen kul känsla oavsett om man blir rik eller inte.

Rory och grabbarna är så insyltade i PGA att de inte kan prata fritt. De tycker säkert att de som lämnar stör deras arbetsplats men jag är ganska säker på att de förstår och sympatiserar mer än vad som syns i media.

Egon
Jo, det är ju mycket hyckleri och jag har inte så mycket kunskap om tour-golf.

Sedan är det ju ändå skillnad på att köra bil med tvivelaktig bensin om man inte kan välja var bensinen kommer ifrån. Samma sak om man tittar på en sport med koppling till tvivelaktiga regimer eller oligarker. Som nämnts i tråden så handlar det ju om sportwashing och då kan man välja om man vill vara med om det eller inte.
lars.persson
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2016, 16:18
Kontakt:

Chanson skrev: 21 jul 2022, 20:30 Sportwashing är väl inget nytt? Visar bara vilken karaktär en människa har om man vill deltaga i det och ta pengarna. Det är skillnad på att vara tvingad till att använda Saudiolja och att aktivt gå med på att tvätta deras internationella rykte för en stor summa pengar.
Jo, det var väl så jag kände...
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

lars.persson skrev:
Pkgolf skrev: 21 jul 2022, 21:32 Det som verkar vara det största problemet hos folk är att han pissar på Ryder Cup, men gör han det? Han skulle väl förmodligen gladeligen fortsätta vara kapten om han fick.
Jo, men det är ju ändå ett aktivt val. Hade han inte bytt så hade han ju fortsatt att vara kapten.
Det är också ett val att ha handfängsel på spelarna.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Problemet är att han tackade jag till att vara kapten när han satt och undersökte LIV samtidigt. Lee Westwood sa att han tackade nej till att vara kapten för att koncentrera sig på sitt eget spel, men vi vet ju nu att det antagligen var för att han gick med i LIV. Det hade varit betydligt bättre om han tackade nej till att vara kapten, men då kanske inte han hade blivit erbjuden samma pengasumma från LIV?
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 22 jul 2022, 10:19 Problemet är att han tackade jag till att vara kapten när han satt och undersökte LIV samtidigt. Lee Westwood sa att han tackade nej till att vara kapten för att koncentrera sig på sitt eget spel, men vi vet ju nu att det antagligen var för att han gick med i LIV. Det hade varit betydligt bättre om han tackade nej till att vara kapten, men då kanske inte han hade blivit erbjuden samma pengasumma från LIV?
Vm i efterkonstruktion?
Huruvida och varför Stenson tackade Ja till att vara kapten för Eur. och nu väljer att tacka Ja till LIV .. har vi ingen aning om.

Jag tycker att många hittar på orsaker som inte är speciellt trovärdiga.

Fakta:
Stensons karriärsval långt före LIV ens var på tapeten visade på att han om någon ville spela färre tävlingar/år.
Detta vet alla som varit med i cirkusen och inte minst de som väljer kapten för Ryder cup.
Var ligger ansvaret… På den som blir erbjuden eller de som erbjuder?

Ihop med Stensons status gjorde det honom till en bombsäker kandidat för LIV. Det handlade bara om att få till rätt deal.

Om någon erbjuder mig ett jobb jag vill ha, så tar jag det. Om någon sen erbjuder mig ett extraknäck som jag kan göra samtidigt med det andra, så tar jag det.
Blir det en intressekonflikt så tar jag det jobb som ger mig bäst deal (läs, bättre betalt och mindre insatt tid).

Egon
Skriv svar