Slå ned på bollen

Här snackar vi allmänt om golf...
Marremarren
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2022, 18:56

Hej har lite funderingar på att slå ned på bollen, har en ganska flacksving vad jag förstått och efter att slagit lite i trackman och jämfört mina siffror med pgaproffsens är jag nyfiken på vad man egentligen gynnas av att slå ned på bollen? Har hört på driving rangen och custom fittingsammanhang att jag borde slå mer ned på bollen och har försökt träna på att gå lite brantare men vad exakt skulle fördelen med det bli? Känns onaturligt för mig att gå brantare men vill samtidigt bli en bättre golfare och försöker undersöka hur jag kan utvecklas..

Här kommer mina värden från trackman och bifogar även pgasnittet
Bilagor
4CF1E1DB-4085-4ED0-8D17-59E0E8BCE0CB.png
4CF1E1DB-4085-4ED0-8D17-59E0E8BCE0CB.png (132.34 KiB) Visad 1474 gånger
3BED9FF2-2209-40B7-8803-DCBD5A59E36B.png
3BED9FF2-2209-40B7-8803-DCBD5A59E36B.png (244.15 KiB) Visad 1474 gånger
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Marremarren skrev: 08 aug 2022, 23:34 Hej har lite funderingar på att slå ned på bollen, har en ganska flacksving vad jag förstått och efter att slagit lite i trackman och jämfört mina siffror med pgaproffsens är jag nyfiken på vad man egentligen gynnas av att slå ned på bollen? Har hört på driving rangen och custom fittingsammanhang att jag borde slå mer ned på bollen och har försökt träna på att gå lite brantare men vad exakt skulle fördelen med det bli? Känns onaturligt för mig att gå brantare men vill samtidigt bli en bättre golfare och försöker undersöka hur jag kan utvecklas..

Här kommer mina värden från trackman och bifogar även pgasnittet
Men du slår ju ner på bollen med järnen? "hört på driving rangen" Folk säger så mycket konstiga saker på rangen att man häpnar ibland. Gå till en PGA tränare istället om du vill ha vettiga råd. Siffrorna är säkert på matta antar jag? Prova gräsrange med järnen så blir det för många att man slår ner på bollen bättre.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Marremarren skrev: 08 aug 2022, 23:34 Hej har lite funderingar på att slå ned på bollen, har en ganska flacksving vad jag förstått och efter att slagit lite i trackman och jämfört mina siffror med pgaproffsens är jag nyfiken på vad man egentligen gynnas av att slå ned på bollen? Har hört på driving rangen och custom fittingsammanhang att jag borde slå mer ned på bollen och har försökt träna på att gå lite brantare men vad exakt skulle fördelen med det bli? Känns onaturligt för mig att gå brantare men vill samtidigt bli en bättre golfare och försöker undersöka hur jag kan utvecklas..

Här kommer mina värden från trackman och bifogar även pgasnittet
Att slå ner på bollen och att kontrollera din lägsta punkt hjälper dig bli mer konsekvent med bollträffen. Men det kan som med allt bli för mycket av det goda.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Att ”slå ned” på bollen är en konsekvens. Man vill träffa bollen före marken men det betyder inte att man behöver ta torvor eller komma ner brant på bollen. Att proffsen råkar göra det lite mer extremt är en säkerhetsfråga. De har både händer före bollen (shaftlean) och neg. AoA.

Tittar man på Trackman-data så är en flack infallsvinkel och en lång sträcka av sin sk. svingbotten med väldigt lite rörelse på bladet… bättre. Bollen får då längre tid i sin kontakt med bladet och kraftöverföringen säkerställs.

Ska man hårdra det så är all överskjutande spinn, dvs. mer än vad som behövs för att bollen inte bara ska dimpa ner, av ondo. Det är en direkt korrelation med energiförlust i kollisionen mellan klubbhuvud och boll.

Egon
Skriv svar