Klubbor i bagen

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Efter dagens runda så funderar jag lite extra över det med vilka klubbor man spelar med. Ser ut som om dom flesta har driver och fairwaywoods. Jag har driver och sen kommer min j5 som jag inte använde idag utan j6. Har lite sug efter en j4 för motvind ibland men annars så vet jag inte när jag skulle använda en klubba för längre slag. Har min hemmabana ovanligt korta hål, eller vad är det jag missar?
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Beror mycket på vilken bana man spelar.

Min hemmabana använder jag mest Driver, Spoon eller hybrid för utslag. 5-Wood används kanske 1-2 gånger på 10 rundor. J5 används 1 gång per runda ungefär

Men i helgen tävla jag på en helt ny bana. Där behövde jag slå J5 på 4 utslag. ”Långa par 3or.

5-Wood användes på två inspel mot green på par 5or.

Så allt beror helt på vilken bana iaf jag spelar. Jag har plats för en klubba till i bagen. Men inte lyckats hitta en klubba detta år som jag saknat Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Ja, så borde det ju vara ja, vilken bana. Funderar ju på detta med att man ibland kan ta genvägar om man tänker sig ett hål som är L-format...

Det längsta hålet på min hemmabana är 379m från röd tee, drar jag av dom ca 220m jag slår med drivern med bra rull så är det ju nåt i närheten av 159m kvar, inte läge för fairway wood liksom. Vilket får mig att fundera på när man ska spela från tee längre bak...men det är en annan historia :)

Äh, har ibland tänkt att jag skulle vilja slå ut med 3-wood för att inte hamna för långt på korta par 4, så det hade väl varit bra.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

LottaMaria skrev:Ja, så borde det ju vara ja, vilken bana. Funderar ju på detta med att man ibland kan ta genvägar om man tänker sig ett hål som är L-format...

Det längsta hålet på min hemmabana är 379m från röd tee, drar jag av dom ca 220m jag slår med drivern med bra rull så är det ju nåt i närheten av 159m kvar, inte läge för fairway wood liksom. Vilket får mig att fundera på när man ska spela från tee längre bak...men det är en annan historia :)

Äh, har ibland tänkt att jag skulle vilja slå ut med 3-wood för att inte hamna för långt på korta par 4, så det hade väl varit bra.
Är ju tyvärr inte alltid man får bra rull, utan nu är ju flesta banorna stenhårda. Dock är dem ju inte alltid detta och tappar du då säg 20m på det utslaget då står du i ett helt annat läge.

Eller om man missar utslaget och behöver slå ett långt inspel


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Mikaelanstad skrev: 25 aug 2022, 14:15
LottaMaria skrev:Ja, så borde det ju vara ja, vilken bana. Funderar ju på detta med att man ibland kan ta genvägar om man tänker sig ett hål som är L-format...

Det längsta hålet på min hemmabana är 379m från röd tee, drar jag av dom ca 220m jag slår med drivern med bra rull så är det ju nåt i närheten av 159m kvar, inte läge för fairway wood liksom. Vilket får mig att fundera på när man ska spela från tee längre bak...men det är en annan historia :)

Äh, har ibland tänkt att jag skulle vilja slå ut med 3-wood för att inte hamna för långt på korta par 4, så det hade väl varit bra.
Är ju tyvärr inte alltid man får bra rull, utan nu är ju flesta banorna stenhårda. Dock är dem ju inte alltid detta och tappar du då säg 20m på det utslaget då står du i ett helt annat läge.

Eller om man missar utslaget och behöver slå ett långt inspel


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, det är sant, har jag 180m eller mer att ta mig blir ju det något annat. Nu är jag mer övertygad om fairway wood...:)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

LottaMaria skrev: 20 aug 2022, 12:00 Efter dagens runda så funderar jag lite extra över det med vilka klubbor man spelar med. Ser ut som om dom flesta har driver och fairwaywoods. Jag har driver och sen kommer min j5 som jag inte använde idag utan j6. Har lite sug efter en j4 för motvind ibland men annars så vet jag inte när jag skulle använda en klubba för längre slag. Har min hemmabana ovanligt korta hål, eller vad är det jag missar?
Jag tror inte att du ska anpassa bagen efter hemmabanan utan mer se på vad du behöver och vad du kan hantera.
Jag (hcp 8 i dagsläget) har följande i bagen:
Driver, 10,5°
Spoon, 15°
Hybrid, 19°

J4-PW i ett set
50, 54, 58° wedgear.

Jag kan skifta lite mellan J3 och hybriden, men jag återkommer ofta till hybriden som är lite mer universal och lättslagen från flera lägen. Längdmässigt är de ganska jämlika, men bollflykten är olika och så ofta behöver jag inte den lägre bollflykten så att de ska påverka mitt golfspel så att det är en faktor. men en centrumträff med en J3 är ju ljuvligt!
Tidigare hade jag den i bagen för jämnan, men nu har jag tre wedgear, då blir J3 över så att säga.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

långryggen skrev: 30 aug 2022, 12:48
LottaMaria skrev: 20 aug 2022, 12:00 Efter dagens runda så funderar jag lite extra över det med vilka klubbor man spelar med. Ser ut som om dom flesta har driver och fairwaywoods. Jag har driver och sen kommer min j5 som jag inte använde idag utan j6. Har lite sug efter en j4 för motvind ibland men annars så vet jag inte när jag skulle använda en klubba för längre slag. Har min hemmabana ovanligt korta hål, eller vad är det jag missar?
Jag tror inte att du ska anpassa bagen efter hemmabanan utan mer se på vad du behöver och vad du kan hantera.
Jag (hcp 8 i dagsläget) har följande i bagen:
Driver, 10,5°
Spoon, 15°
Hybrid, 19°

J4-PW i ett set
50, 54, 58° wedgear.

Jag kan skifta lite mellan J3 och hybriden, men jag återkommer ofta till hybriden som är lite mer universal och lättslagen från flera lägen. Längdmässigt är de ganska jämlika, men bollflykten är olika och så ofta behöver jag inte den lägre bollflykten så att de ska påverka mitt golfspel så att det är en faktor. men en centrumträff med en J3 är ju ljuvligt!
Tidigare hade jag den i bagen för jämnan, men nu har jag tre wedgear, då blir J3 över så att säga.
Ja....du kan ha en poäng där att jag inte ska anpassa klubbsamlingen efter hemmabanan.

Jag har detta:
Driver: Min gamla på 9.5° och nya på 9.25°
Fw wood: 16.5°
j5: 23°

Det är ett glapp däremellan fw wooden och j5, funderar på en hybrid där. J5:an är nog min favoritjärnklubba, älskar att slå med den, det är en bra känsla med centrumträff :) Men när jag testat dotterns hybrid så är det jäkligt kul, det går att slå nästan hur som helst med den och det blir bra ändå, högt ja men...kanske hade varit nåt. Man hamnar ju inte alltid perfekt på banan och alla slag blir inte som man förväntade sig ;)
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Funderar på en hybrid på 21°, den är ställbar till 20.25°...trevliga beslut att behöva ta ibland :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

De flesta svenska banorna är rätt korta. Jag har sällan användning för min j4/j5 om jag spelar från gul tee. Om banan är uppemot 6000 meter börjar de komma i användning.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar