Hcp vs. skicklighet

Här snackar vi allmänt om golf...
gnow
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 sep 2022, 09:37

Hej!

Jag har nyligen återupptagit golfen. Spelade på 11 någonting när jag var aktiv. Dock var det ju längesen (15+ år) och vi gick aldrig in och registrerade rundor utan sa till kansliet om vilket handicap vi hade. De gjorde uppenbarligen inte mycket åt det då mitt hcp alltid stod som 30,1 när ny säsong började. Och just 30.1 är vad jag har nu också när jag börjat. Och det har varit behövligt för herregud vad illa jag spelat. Nu har jag dock kommit igång och är nog egentligen bättre på precis allt än vad jag var förut. Förutom drivern... Den har en sådan otroligt hook och när man slår så pass långt som jag gör så blir det extremt. Har alltså slagit MINST en boll OOB på varje driverhål. Detta gör ju att jag såklart har svårt att få till någon form av score. Dock så inser jag ju att om jag skulle spela safe och skita i drivern så skulle jag iaf gå på 90 slag eller så. Jag vill dock inte spela safe utan jag vill fortsätta träna min driver när jag spelar. Problemet är ju då att om jag ställer upp i en tävling så kommer jag ju såklart inte ta driver om det inte är helt säkert att jag inte kan slå bort bollen. Hur ska man tänka här? Jag kommer utan tvekan spela ganska mycket bättre än mitt HCP om jag spelar enkelt vilket känns som fusk. Samtidigt så vill jag inte sluta slå driver på sällskapsrundor då det 1.) är det roligaste med golf att få till en bra drive och 2) jag vill ju träna med den så att den går bra.

Hur borde jag tänka med det här?

Ha det gött!
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Inte för att va sådan, men ja gick bakom ledarbollen på KM på hemmaklubben. Även spelat i samma boll som en +3,9 och den andra +,2,9 i HCP i tävling ”Ena går i USA på golfskola den andra är påväg dit om jag förstod det rätt”

Var de något jag lärde mig då var att tänka green och bakåt. De va ytterst sällan de slog en klubba som inte landa där dem hade mest plats att landa bollen.

Om de nu va en J8/J9 150m och nästa lika långt så slog dem J8/J9.

Så min poäng är vadå Safe? Golf handlar inte om det. Golf handlar hur man strategiskt kan gå på lägst score på en runda Bild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
gnow
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 sep 2022, 09:37

Ja det är väl precis det jag menar eller? Skillnaden är ju bara semantisk? Så skulle jag absolut tänka på tävling. Men jag vill inte bara sluta använda driver på vanliga rundor för att göra en bättre score eftersom den då aldrig kommer bli bättre.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

gnow skrev:Ja det är väl precis det jag menar eller? Skillnaden är ju bara semantisk? Så skulle jag absolut tänka på tävling. Men jag vill inte bara sluta använda driver på vanliga rundor för att göra en bättre score eftersom den då aldrig kommer bli bättre.

Testa ta ett svagare grepp/mindre handrörelser och lugna ner svingen lite Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
gnow
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 sep 2022, 09:37

Mikaelanstad skrev: 02 sep 2022, 11:10
gnow skrev:Ja det är väl precis det jag menar eller? Skillnaden är ju bara semantisk? Så skulle jag absolut tänka på tävling. Men jag vill inte bara sluta använda driver på vanliga rundor för att göra en bättre score eftersom den då aldrig kommer bli bättre.

Testa ta ett svagare grepp/mindre handrörelser och lugna ner svingen lite Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det ska jag definitivt göra :D Men greppet är så jäkla svårt att ändra. Har ett otroligt starkt grepp och kan för mitt liv inte få till det med svagare. Men jag jobbar på det.

Det jag mest undrar om det kanske helt enkelt är moraliskt riktigast att helt enkelt skippa tävlingar om jag inte ska gå så bra jag kan i sällskapsronder? :)
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

gnow skrev:
Mikaelanstad skrev: 02 sep 2022, 11:10
gnow skrev:Ja det är väl precis det jag menar eller? Skillnaden är ju bara semantisk? Så skulle jag absolut tänka på tävling. Men jag vill inte bara sluta använda driver på vanliga rundor för att göra en bättre score eftersom den då aldrig kommer bli bättre.

Testa ta ett svagare grepp/mindre handrörelser och lugna ner svingen lite Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det ska jag definitivt göra Bild Men greppet är så jäkla svårt att ändra. Har ett otroligt starkt grepp och kan för mitt liv inte få till det med svagare. Men jag jobbar på det.

Det jag mest undrar om det kanske helt enkelt är moraliskt riktigast att helt enkelt skippa tävlingar om jag inte ska gå så bra jag kan i sällskapsronder? :)
Nej varför det? Det jag menade när jag skrev är att varför slå klubbor som inte fungerar på tävling. Eller sällskapsrundor. Ja spelar ytterst sällan driver på singeltävlingar. Varför jag tappar 10-15m mot min spoon men spoonen går så mycket stabilare o jag håller bollen i spel.

Vissa sällskapsrundor slår jag den på hål 5 på hemmabanan. Funkar den inte där så används den inte på resten av rundan. Då får spoonen jobba.

Träna ska du självklart göra. Men börja med o träna svagare grepp! Där har du nog problemet Bild

Börja gå ett par rundor o försök göra bästa scoren du kan. Se vad dina 8 av 20 sista rundor då ger dig för HCP




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

gnow skrev:Hej!

Jag har nyligen återupptagit golfen. Spelade på 11 någonting när jag var aktiv. Dock var det ju längesen (15+ år) och vi gick aldrig in och registrerade rundor utan sa till kansliet om vilket handicap vi hade. De gjorde uppenbarligen inte mycket åt det då mitt hcp alltid stod som 30,1 när ny säsong började. Och just 30.1 är vad jag har nu också när jag börjat. Och det har varit behövligt för herregud vad illa jag spelat. Nu har jag dock kommit igång och är nog egentligen bättre på precis allt än vad jag var förut. Förutom drivern... Den har en sådan otroligt hook och när man slår så pass långt som jag gör så blir det extremt. Har alltså slagit MINST en boll OOB på varje driverhål. Detta gör ju att jag såklart har svårt att få till någon form av score. Dock så inser jag ju att om jag skulle spela safe och skita i drivern så skulle jag iaf gå på 90 slag eller så. Jag vill dock inte spela safe utan jag vill fortsätta träna min driver när jag spelar. Problemet är ju då att om jag ställer upp i en tävling så kommer jag ju såklart inte ta driver om det inte är helt säkert att jag inte kan slå bort bollen. Hur ska man tänka här? Jag kommer utan tvekan spela ganska mycket bättre än mitt HCP om jag spelar enkelt vilket känns som fusk. Samtidigt så vill jag inte sluta slå driver på sällskapsrundor då det 1.) är det roligaste med golf att få till en bra drive och 2) jag vill ju träna med den så att den går bra.

Hur borde jag tänka med det här?

Ha det gött!
Golf handlar ju till stor del om att köpa resultatet av sina handlingar. Så gör som du vill och resultatet kommer att följa därefter. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
gnow
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 sep 2022, 09:37

MaxP skrev: 02 sep 2022, 14:00
gnow skrev:Hej!

Jag har nyligen återupptagit golfen. Spelade på 11 någonting när jag var aktiv. Dock var det ju längesen (15+ år) och vi gick aldrig in och registrerade rundor utan sa till kansliet om vilket handicap vi hade. De gjorde uppenbarligen inte mycket åt det då mitt hcp alltid stod som 30,1 när ny säsong började. Och just 30.1 är vad jag har nu också när jag börjat. Och det har varit behövligt för herregud vad illa jag spelat. Nu har jag dock kommit igång och är nog egentligen bättre på precis allt än vad jag var förut. Förutom drivern... Den har en sådan otroligt hook och när man slår så pass långt som jag gör så blir det extremt. Har alltså slagit MINST en boll OOB på varje driverhål. Detta gör ju att jag såklart har svårt att få till någon form av score. Dock så inser jag ju att om jag skulle spela safe och skita i drivern så skulle jag iaf gå på 90 slag eller så. Jag vill dock inte spela safe utan jag vill fortsätta träna min driver när jag spelar. Problemet är ju då att om jag ställer upp i en tävling så kommer jag ju såklart inte ta driver om det inte är helt säkert att jag inte kan slå bort bollen. Hur ska man tänka här? Jag kommer utan tvekan spela ganska mycket bättre än mitt HCP om jag spelar enkelt vilket känns som fusk. Samtidigt så vill jag inte sluta slå driver på sällskapsrundor då det 1.) är det roligaste med golf att få till en bra drive och 2) jag vill ju träna med den så att den går bra.

Hur borde jag tänka med det här?

Ha det gött!
Golf handlar ju till stor del om att köpa resultatet av sina handlingar. Så gör som du vill och resultatet kommer att följa därefter. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ja jo så är det ju men i detta fallet får ju mina usla utslag konsekvensen att jag har en jävla fördel i tävling. :D men men, det ska nog lösa sig.
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Du kan ju alltid ta lite tid och jobba med drivern på rangen också.

Sen tycker jag att spelar man en runda man tänkt registrera sig så ska man göra sitt bäst.

Dessutom kan du väl ta en kvällsrunda själv och då spela fler än en boll så får du lite mängdträning på banan också.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spela skruven!
Om du vet ungefär hur mycket bollen förflyttar sig kan du kompensera med uppställningen. Sikta långt höger om fairway…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar