Hcp vs. skicklighet

Här snackar vi allmänt om golf...
gnow
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 sep 2022, 09:37

Pkgolf skrev: 02 sep 2022, 14:44 Du kan ju alltid ta lite tid och jobba med drivern på rangen också.

Sen tycker jag att spelar man en runda man tänkt registrera sig så ska man göra sitt bäst.

Dessutom kan du väl ta en kvällsrunda själv och då spela fler än en boll så får du lite mängdträning på banan också.
Det där har du jäkligt rätt i. Jag kände mest att jag behövde regga alla rundor eftersom jag inte hade några reggade. Men jag drog en driverfri runda och helt plötsligt är jag nere på 8,5. (Det kan någon gärna få förklara för mig också. Har tidigare bara reggat usla rundor där jag gått över 120 slag. Sen går jag en kanonrunda, som det står är en 10,5-runda, och de sätter mitt hcp på 8,5. Får inte riktigt ihop det. Jaja, det blir nog bra. Nu behöver jag inte ha sådan ångest över att känna att jag fuskar.)

Tack för alla svar!
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

gnow skrev:
Pkgolf skrev: 02 sep 2022, 14:44 Du kan ju alltid ta lite tid och jobba med drivern på rangen också.

Sen tycker jag att spelar man en runda man tänkt registrera sig så ska man göra sitt bäst.

Dessutom kan du väl ta en kvällsrunda själv och då spela fler än en boll så får du lite mängdträning på banan också.
Det där har du jäkligt rätt i. Jag kände mest att jag behövde regga alla rundor eftersom jag inte hade några reggade. Men jag drog en driverfri runda och helt plötsligt är jag nere på 8,5. (Det kan någon gärna få förklara för mig också. Har tidigare bara reggat usla rundor där jag gått över 120 slag. Sen går jag en kanonrunda, som det står är en 10,5-runda, och de sätter mitt hcp på 8,5. Får inte riktigt ihop det. Jaja, det blir nog bra. Nu behöver jag inte ha sådan ångest över att känna att jag fuskar.)

Tack för alla svar!
Försöker mig på en förklaring Bild

Låt oss säga att du spelar 20st rundor som du registrerar som hcp-ronder (sällskapsrundor både 9- och 18-hål samt tävlingar) så räknas dem 8st bästa av dem. Av dem 8st så beräknas ett medelvärde som blir ditt hcp.

Hcp för rundan beror på ditt resultat såklart men det har även tillkommit en faktor som beräknas från alla registrerade rundor den dagen, lite som hur ”lätt” eller ”svår” banan var just den dagen för att kunna få med t.ex. väderförhållanden på nåt sätt. Då kan det justera hcp-resultatet ytterligare men då måste man registrera ronden samma dag fick jag förklarat på hemmaklubben för den beräkningen göra under natten så det justerar inte i efterhand.

Har du bara 12st registrerade hcp-ronder så blir hcp’et beräknat på snittet ett lägre antal som jag tror är de 4st bästa om jag minns rätt.

Det är inte helt enkelt att förklara men ungefär så Bild Finns mer att läsa på om det här:

https://golf.se/for-spelaren/regler--ha ... psystemet/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
gnow
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 sep 2022, 09:37

mikael.josefson skrev: 05 sep 2022, 18:54
gnow skrev:
Pkgolf skrev: 02 sep 2022, 14:44 Du kan ju alltid ta lite tid och jobba med drivern på rangen också.

Sen tycker jag att spelar man en runda man tänkt registrera sig så ska man göra sitt bäst.

Dessutom kan du väl ta en kvällsrunda själv och då spela fler än en boll så får du lite mängdträning på banan också.
Det där har du jäkligt rätt i. Jag kände mest att jag behövde regga alla rundor eftersom jag inte hade några reggade. Men jag drog en driverfri runda och helt plötsligt är jag nere på 8,5. (Det kan någon gärna få förklara för mig också. Har tidigare bara reggat usla rundor där jag gått över 120 slag. Sen går jag en kanonrunda, som det står är en 10,5-runda, och de sätter mitt hcp på 8,5. Får inte riktigt ihop det. Jaja, det blir nog bra. Nu behöver jag inte ha sådan ångest över att känna att jag fuskar.)

Tack för alla svar!
Försöker mig på en förklaring Bild

Låt oss säga att du spelar 20st rundor som du registrerar som hcp-ronder (sällskapsrundor både 9- och 18-hål samt tävlingar) så räknas dem 8st bästa av dem. Av dem 8st så beräknas ett medelvärde som blir ditt hcp.

Hcp för rundan beror på ditt resultat såklart men det har även tillkommit en faktor som beräknas från alla registrerade rundor den dagen, lite som hur ”lätt” eller ”svår” banan var just den dagen för att kunna få med t.ex. väderförhållanden på nåt sätt. Då kan det justera hcp-resultatet ytterligare men då måste man registrera ronden samma dag fick jag förklarat på hemmaklubben för den beräkningen göra under natten så det justerar inte i efterhand.

Har du bara 12st registrerade hcp-ronder så blir hcp’et beräknat på snittet ett lägre antal som jag tror är de 4st bästa om jag minns rätt.

Det är inte helt enkelt att förklara men ungefär så Bild Finns mer att läsa på om det här:

https://golf.se/for-spelaren/regler--ha ... psystemet/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Fattar fortfarande inte. Fyra reggade rundor. Tre av dem har jag gått på hcp 34-36 typ. En av dem uppskattades till 10,5. Kan för mitt liv inte förstå var 8,5 kommer från. 😄

Men men, det blir kul att försöka hålla det!
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

gnow skrev:
mikael.josefson skrev: 05 sep 2022, 18:54
gnow skrev:
Det där har du jäkligt rätt i. Jag kände mest att jag behövde regga alla rundor eftersom jag inte hade några reggade. Men jag drog en driverfri runda och helt plötsligt är jag nere på 8,5. (Det kan någon gärna få förklara för mig också. Har tidigare bara reggat usla rundor där jag gått över 120 slag. Sen går jag en kanonrunda, som det står är en 10,5-runda, och de sätter mitt hcp på 8,5. Får inte riktigt ihop det. Jaja, det blir nog bra. Nu behöver jag inte ha sådan ångest över att känna att jag fuskar.)

Tack för alla svar!
Försöker mig på en förklaring Bild

Låt oss säga att du spelar 20st rundor som du registrerar som hcp-ronder (sällskapsrundor både 9- och 18-hål samt tävlingar) så räknas dem 8st bästa av dem. Av dem 8st så beräknas ett medelvärde som blir ditt hcp.

Hcp för rundan beror på ditt resultat såklart men det har även tillkommit en faktor som beräknas från alla registrerade rundor den dagen, lite som hur ”lätt” eller ”svår” banan var just den dagen för att kunna få med t.ex. väderförhållanden på nåt sätt. Då kan det justera hcp-resultatet ytterligare men då måste man registrera ronden samma dag fick jag förklarat på hemmaklubben för den beräkningen göra under natten så det justerar inte i efterhand.

Har du bara 12st registrerade hcp-ronder så blir hcp’et beräknat på snittet ett lägre antal som jag tror är de 4st bästa om jag minns rätt.

Det är inte helt enkelt att förklara men ungefär så Bild Finns mer att läsa på om det här:

https://golf.se/for-spelaren/regler--ha ... psystemet/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Fattar fortfarande inte. Fyra reggade rundor. Tre av dem har jag gått på hcp 34-36 typ. En av dem uppskattades till 10,5. Kan för mitt liv inte förstå var 8,5 kommer från. Bild

Men men, det blir kul att försöka hålla det!

För att du gick 10 eller över 10 slag bättre än ditt HCP

Då ändrar den automatiskt alla dina rundor med -2 alltså en runda på 10,5 blir 8,5
En runda på 36 blir 34 osv. Det står om du trycker på HCP rundan på Min Golf

Går man 8 eller 9 under sitt HCP ändras alla rundor med -1




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Justering lär stå -2.0 på dig
IMG_7489.JPG
IMG_7489.JPG (46.14 KiB) Visad 1189 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
gnow
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 sep 2022, 09:37

Mikaelanstad skrev: 06 sep 2022, 08:48 Justering lär stå -2.0 på dig

IMG_7489.JPG


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja det gjorde det. Well, jag får väl bara acceptera att jag inte är helt med på hur det fungerar :)

Tack för alla svar hörni. Och herregud vad kul det är med golf. Förstår inte varför jag inte spelat på så länge. (SJÄLVKLART började jag spela igen när barnen är 2 och 5. Usel idé, kan man ju tycka.)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Lite knepig fråga, för om jag tolkar den så handlar det om att du har ett hcp som du vet att du kan gå under om du spelar på ett visst sätt?

Hur du gör är din ensak såklart, men personligen vill jag väl egentligen spela så bra som möjligt. Hade jag haft en krånglande drive med OOB på vart och vartannat slag på banan så hade jag inte använt den förrän det blir bättre utgång på slagen.
Men registrerar man allt där man gjort sitt bästa oavsett klubba som används, ja då är det väl egentligen rätt hcp rent systemmässigt.

Hade vi varit polare hade jag kanske haft vissa synpunkter om vi tävlat mot varandra ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 12 sep 2022, 14:04
Hade vi varit polare hade jag kanske haft vissa synpunkter om vi tävlat mot varandra ;)
Hela mitt kompisgäng består av spelare som vandrat uppåt i hcp de senaste åren. Problemet med det är att de kan scora rätt bra ena ronden och dåligt nästa.
Det börjar faktiskt stabilisera sig och iaf. 3/10 är nere på hcp runt vad de hade 2018.

Egon
Skriv svar