Fake Miura MC 501?

Här snackar vi allmänt om golf...
JK Golf
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 okt 2018, 17:58

Tjena!

Har alltid varit sugen på att införskaffa mig ett par Miura Mc 501. Nu har jag fått tag i ett par. Men då dök trådarna upp med att just den modellen har drabbats rätt hårt av fake modeller. Så magkänslan är lite osäker...

Har vi någon där ute som är vass på Miura järn som kan tänkas hjälpa mig ?

Får inte till att lägga upp bilder på j6an som jag fått skickad till mig. Någon som vet hur jag gör det här på forumet ?
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Upplevelse säger mer än en bild.
Slå bollar och lyssna på ljudet.
Miura är gjorda i mjukt stål och man hör skillnaden mellan ett sådant järn och ett fake som är gjutet eller ännu värre gjort i ”silverstål”.
En vägning av klubborna samt jämförande med spec. (Hittas på nätet) säger också mycket.

Om det inte hörs någon skillnad och de ser bra ut samt lirar med spec., så kvittar det om de är fake eller ej.

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JK Golf skrev: 13 okt 2022, 20:19 Tjena!

Har alltid varit sugen på att införskaffa mig ett par Miura Mc 501. Nu har jag fått tag i ett par. Men då dök trådarna upp med att just den modellen har drabbats rätt hårt av fake modeller. Så magkänslan är lite osäker...

Har vi någon där ute som är vass på Miura järn som kan tänkas hjälpa mig ?

Får inte till att lägga upp bilder på j6an som jag fått skickad till mig. Någon som vet hur jag gör det här på forumet ?
Kolla nätet och jmf med dina egna bilder.
https://domagolf.com/index.php/?cID=211

men vill man lägga upp bilder skulle jag rekommendera att göra det i appen, mkt enklare.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lite överkurs, kanske?

Det var ett tag sedan som fake var en stor business inom golf men då fanns det halvbra, dåliga, sämre och superkassa kopior.
De som gick på att ett helset Callaway med bag och allt kostade 1500:- fick fanimej skylla sig själva.

Idag kan man snubbla över ful-fake till halva priset och redan där, priset alltså, bör klockor ringa.

Ang. Miura så är det ett märke som säljer rätt mycket tour issue eller rättare sagt club maker edition som ibland har en oslipad kropp som då kan slipas till den vikt och bounce som spelaren vill ha. De är ofta raw (läs, obehandlade) men det är inget som säger att någon inte lämnat in dem för kromning. Det kan också vara prototype, dvs. Custom design för en viss spelare som blivit över.
När Tiger spelade ”mizuno” förklädda till titleist eller Nike … från Endo, så gjorde man inte 1 set. Det är same same med andra spelare och då även rätt långt ner på världsrankingen. Mao. det cirkulerar en del grejer som inte alltid liknar det som visas på tillverkarnas hemsidor.

Så om man råkar ut för klubbor som inte ser exakt ut som bilder hos tillverkaren så är det ändå inte säkert att de är fake.

Så, återigen.. väg upp och slå med klubborna. Är de nära spec och låter mjuka så är det ok material och troligen lika bra som.. även om de inte är äkta.

Egon
Skriv svar