Golfgrepp

Här snackar vi allmänt om golf...
Chrisols
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2022, 19:52

Hallå Forumet! Sist fick jag väldigt mycket bra svar och tackar ödmjukast för det. Nu, dags för lite nya frågor och hoppas på bra lika bra respons.

Jag har ett jätteproblem med en tokmiss till vänster. Trycker både järnen och driver, spoon och you name it till vänster. En bekant pratade om att han har bytt sina golfgrepp på klubborna och fick då bort lite utav hooken. Vad säger ni? Tror ni det kan hjälpa mig att få bort den större delen av problemet? Har små händer ska tilläggas också, S i golfhandske.

Sen undrar jag vad ni har för erfarenheter kring spruckna / såriga händer? Spelar idag New Decade MCC grepp och undrar om dom är för ”hårda” för mina händer? Måste tejpa, ha plåster osv varenda gång och ändå så går händerna sönder.. Håller jag för hårt eller vad är problemet?

God fortsättning på er!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Börja med att kolla över hur du greppar klubban. Även hur din sving är, ”säkert en jäkla massa handrörelser?” lite ändringar kan ta bort din Hook du har BildBild

Angående golfgrepp, min högra hand blev katastrof med MCC grepp och är fortfarande inte bra. ”Tänk en handflata där all hud är borta och sen spricker huden precis överallt” Har nu bytt till vanliga gummi ”Lamkin” och handen börjar läka ihop lite.

Har tyvärr ett jobb där händer blir blöta osv så läkningen tar väldigt lång tid. Kommer aldrig någonsin ha liknande golfgrepp igen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Allt vänster - svingfel som inte fixas med ett nytt grepp (det man monterar på klubban).

Ja, du håller kanske för hårt men det är att klubban rör sig i dina händer som ger slitaget.
Mao. Så har du endera en dålig teknik eller så har du ett grepp som inte passar dig och som då inte ger dig självförtroendet att klubban inte ska tappas.

Jag har spelat med det mesta och cord grepp är otroligt bra om man passar för det. Likaså motparten, tour velvet, funkar de med.
Det du behöver är ett grepp som är mjukt men ändå fast. Det finns en del sådana men det jag fått att funka bäst är Pure grepp.
De är ett snäpp upp från iomic och def. några till upp från funkd som i teorin säger sig vara likvärdiga materialmässigt.

https://m.youtube.com/watch?time_contin ... e=emb_logo

Edit/
Det Haney säger i klippet är inte min känsla.
Jag har både med och utan många lager tejp under och tycker att greppen är ”mjuka” men fasta.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Chrisols skrev: 26 dec 2022, 21:27 Hallå Forumet! Sist fick jag väldigt mycket bra svar och tackar ödmjukast för det. Nu, dags för lite nya frågor och hoppas på bra lika bra respons.

Jag har ett jätteproblem med en tokmiss till vänster. Trycker både järnen och driver, spoon och you name it till vänster. En bekant pratade om att han har bytt sina golfgrepp på klubborna och fick då bort lite utav hooken. Vad säger ni? Tror ni det kan hjälpa mig att få bort den större delen av problemet? Har små händer ska tilläggas också, S i golfhandske.

Sen undrar jag vad ni har för erfarenheter kring spruckna / såriga händer? Spelar idag New Decade MCC grepp och undrar om dom är för ”hårda” för mina händer? Måste tejpa, ha plåster osv varenda gång och ändå så går händerna sönder.. Håller jag för hårt eller vad är problemet?

God fortsättning på er!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har haft liknande problem gällande handslitaget, spelar utan handske också, men efter att jag bytt till Golfprides Tour wraps och senare tour velvets så är det ett ganska litet problem, även i tider då jag tränar en del.
Cordgrepp sliter alldeles för mycket på mina ömtåliga kontorshänder så de går bort, jag upplever de även som lite för hårda för min smak.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar