Få mer längd med j5

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Att slå en hög fin j7 är en vinst. Om den sen går 140 eller 180 meter spelar egentligen mindre roll eftersom det finns utrymme för de meter man behöver i andra klubbor.

Om man slår en j7 lite för lågt men långt så kan det vara så att det inte fyller någon större funktion.
I vårt övr. spel pockar 180m på en viss roll out och har man inga andra problem än det så spelar det ingen roll om det är en j7, trä7 eller en spoon som når den längden.
Det är alltid en teoretisk vinst att kunna slå en kortare skaftad klubba längre men med premissen att bollbanan är bra.
Är den?
Sen har jag en del erfarenhet av spelare som fuskslår långt. Det blir aldrig bra hur de än byter klubbor eller tränar.
Vi kan väl säga så här att om man slår långt mha. mycket okontrollerad kraft/hastighet, så är längden inte en vinst… i längden.

Med det sagt… problemet som upplevs med j5 är en frukt av svingen och, som tidigare nämnts, så syns det på j7.

Weaka loft kan hjälpa lite men T300 är inte gjorda för trad. loft så konstruktionen kommer inte hjälpa tillräckligt.

Skaft är ingen issue. Ingen alls.
Vi nördar tänker flighted, softstep och låg böjpunkt… men i praktiken så gör det så lite för just höjden och desto mer för annat som isf. kanske ställer till det än mer.

Fixa svingen och en stor hjälp där är att byta klubbor till något som passar bättre för att få en lättare nystart.

Egon
Marremarren
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2022, 18:56

Tack för utförligt svar Egon!

Blir att boka in sig på några custum fittings under våren och testa lite nytt och fortsätta det eviga jobbet på svingen..
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Marremarren skrev: 24 feb 2023, 21:20 Tack för utförligt svar Egon!

Blir att boka in sig på några custum fittings under våren och testa lite nytt och fortsätta det eviga jobbet på svingen..
We aim to please!
… och ibland är det svårt att förklara den där magkänslan som säger betydligt mer än siffror och teori.

Jag har en del kompisar som slår oerhört långt. Runt 280+ med driver. Den bästa på klubben slår tekniskt bra 260ish och går alltid 3-4 under par. Mina kompisar ligger på 14-15 i hcp.

Så… längd är ingen garant för något utan det är mer hur längden skapas.
En junis jag har följt, trackat och motiverat har sen några år spöat skiten ur mig. Han är huvet längre, axelbred som en snok och biceps som min dotter.
Han slår långt som fan.. med bra teknik. Det är stor skillnad på honom och de som tvingar iväg bollen nästan lika långt. En milsvid skillnad, spelmässigt sett. Han går på college nu…

Förstå mig rätt. Längd är bra och få förunnat när man som jag börjat med golf i vuxen ålder. Men längd är inte allt och trots att min j6 trumfar många långtslåebde kompisars j9:or i precision så letar jag längd liksom alla andra.
Ge mig gratis 20% till och jag får 10-11 GiR ist.f mina normala 4-5.

Egon
Skriv svar