Ferrule lossnat!

Här snackar vi allmänt om golf...
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Ferrulen på min driver har lossnat och glidit upp lite på skaften! Måste det limmas om eller spelar det ingen roll utöver det estetiska?
IMG_1156.JPG
IMG_1156.JPG (220.17 KiB) Visad 884 gånger

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag skulle inte chansa.
Den ferrulen stöder upp skaftet i adaptern lite mer än på ett järn.

Det finns ju också en logisk anledning till att den har lossnat och det är att det rör sig en del i just den skarven. Utan korrekt monterad ferrul.. så lär det röra sig än mer.

Egon
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Egon skrev:Jag skulle inte chansa.
Den ferrulen stöder upp skaftet i adaptern lite mer än på ett järn.

Det finns ju också en logisk anledning till att den har lossnat och det är att det rör sig en del i just den skarven. Utan korrekt monterad ferrul.. så lär det röra sig än mer.

Egon
Okej! Får åka iväg och limma om denBild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Min har varit loss flera år och än har ingenting hänt. Borde kanske fixa, men dags för en ny i år ändå så.
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Niklas skrev:Min har varit loss flera år och än har ingenting hänt. Borde kanske fixa, men dags för en ny i år ändå så.

Den centrerat ju skaftet och sitter ju lim som håller allt på plats. Varit med när sådant lossnat och huvudet har flugit lång när det släppt Bild

Så jag hade limmat om när den klättrat upp även om de kan sitta så hade jag inte chansar när det är småpengar att limma om


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Återigen, den här sortens ferrul har ett större syfte än att bara göra en snygg övergång till skaftet. Den centrerar, styr och styvar upp.

Det som möjligen kan tyckas vara på nördnivå är att flexet blir helt fel utan ferrul.
I runda slängar (generellt alltså) så är 1” = ett flex.
och eftersom en adapter är lite grundare än en vanlig hosel så inkluderar man ferrulen.

Säg att ferrulens hela längd är 10-15mm. Då handlar det om 1/2” och tillika ett halvt flex.

Egon
Skriv svar