Den stora Tiger Woods-tråden

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Är det bara jag som tycker att de där 2 dokumenten är tillgängliga är rätt så makabert?

Jag vacklar mer och mer i min syn och åsikt om idrottsmän och deras snedsteg, dom är bara människor.
Kan tänka mig att Tigers psykiska hälsa inte är den bästa och skyddsnätet för en idrottare är obefintligt.

Jag ser ingen anledning att inte tro på Tigers historia och om de där två dokumenten är riktiga så finns det inget som säger motsatsen.

Visst är idrottsmän idoler och förebilder på många sätt men ändå så är dom bara människor, alla kan göra fel.
Även fast Tiger har haft väldigt många snedsteg nu och han kanske börjar komma till en punkt där det börjar påverka hans eftermäle, vilket är väldigt tråkigt med tanke på vad han har gjort för sporten som vi älskar.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

StefanL skrev:Är det bara jag som tycker att de där 2 dokumenten är tillgängliga är rätt så makabert?

Jag vacklar mer och mer i min syn och åsikt om idrottsmän och deras snedsteg, dom är bara människor.
Kan tänka mig att Tigers psykiska hälsa inte är den bästa och skyddsnätet för en idrottare är obefintligt.

Jag ser ingen anledning att inte tro på Tigers historia och om de där två dokumenten är riktiga så finns det inget som säger motsatsen.

Visst är idrottsmän idoler och förebilder på många sätt men ändå så är dom bara människor, alla kan göra fel.
Även fast Tiger har haft väldigt många snedsteg nu och han kanske börjar komma till en punkt där det börjar påverka hans eftermäle, vilket är väldigt tråkigt med tanke på vad han har gjort för sporten som vi älskar.
Både ja och nej. De är bara en människa som alla andra. Men alla människor har inte de resurserna och de i princip gränslösa möjligheterna som följer med detta. Tiger Woods är inte den vanliga medelinkomstföräldern som varje dag hankar runt för att ta hand om sig själv och sin familj. Han är där han är för att människor vill vara honom, de drömmer om att träffa honom och de vill se honom lyckas. Finns inte dessa parametrar finns inte prispengarna han dragit nytta av. Då ställs också högre krav på beteende och vad man vill se av en människa.

Det gäller också alla andra proffs på touren men kraven sänks pga exponeringen.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Instämmer!

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad tycker ni om dokumentären på HBO Nordic?

Mina tankar är att han varit mer utav en produkt än en person. Föräldrarna gav inte honom utrymme att vara en människa. Det bästa exemplet var väl när han tvingades göra slut med sin tjej.

Det fanns en hel del som jag gärna hade velat veta mer om, hur rehabilitering påverkade hand livssyn, hur han reflekterar över sin uppväxt.
Dokumentären var ju i stort sett bara en massa beskrivningar av olika händelser.

https://www.expressen.se/kultur/ungkult ... ch-terror/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Han föll in i samma mall som så många andra stjärnor som pressats hårt av sin föräldrar från tidig ålder.
De missar den kanske viktigaste delen i livet och tar sedan igen det på olika sätt när de blir lite äldre.

Å ena sidan visar hans liv hur illa det kan gå, å andra sidan är han enligt många The Goat med miljarder på banken...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 24 jan 2021, 08:38 Vad tycker ni om dokumentären på HBO Nordic?

Mina tankar är att han varit mer utav en produkt än en person. Föräldrarna gav inte honom utrymme att vara en människa. Det bästa exemplet var väl när han tvingades göra slut med sin tjej.

Det fanns en hel del som jag gärna hade velat veta mer om, hur rehabilitering påverkade hand livssyn, hur han reflekterar över sin uppväxt.
Dokumentären var ju i stort sett bara en massa beskrivningar av olika händelser.

https://www.expressen.se/kultur/ungkult ... ch-terror/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag har inte sett den än men har läst mycket om den och tror säkert jag kommer att gilla den. Tyvärr tappar den mycket i mina ögon när Tiger själv inte är med. Min förhoppning är att han härmar polaren Jordan och gör en egen variant av The Last Dance när det väl blir dags.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Efter att ha sett båda avsnitten under helgen kan jag ge en liten bättre recension. Det kan väl kortfattat sammanfattas i att det gjuter fast min bild av honom ännu mer. Som golfspelare från ung ålder är han helt fantastisk och ska som golfspelare ses som den största i världen, no questions asked. Utanför golfbanan hände det mycket som ingen borde se upp till och något som jag tror att både Tiger och alla fans skulle vilja se ogjort.

Det är fortfarande gåshud på de gamla (och nya) bilderna från golftävlingar världen över och alla nyare golfare som inte spelade under Tigers storhetstid tror jag får en lite bättre bild över hur stor han faktiskt var som spelare. Där dokumentären tappar väldigt mycket är det Johan redan har beskrivit - mycket är ju berättelser från andra om vad Tiger gjort, sagt och hur han var. Intressant och ointressant på samma gång.

Ta Steve Williams som exempel. En fantastisk caddie och vän under många år som bevisligen inte blev särskilt väl behandlad av Tiger mot slutet. Men samtidigt har även Steve skrivit en bok där han pratar en massa skit och varit kritisk mot Tiger i X antal intervjuer tidigare. Ofta ligger nog sanningen någonstans mittemellan och varken på ena eller andra sidan.

För mig får den 7 av 10 höga draws i betyg och många av dem poängen får den på grund av alla fantastiska äldre bilder på Tiger och alla sköna fist bumps. Ska du titta på en dokumentär fanns det bra många bättre som släpptes bara 2020 - The Last Dance är min absoluta favorit där jag fick gåshud utan att ens vara ett stort basketfan själv.

Tiger är väl värd att se men förvänta er inga Oscar-nivåer och personligen skulle nog avsnitten kunnat vara 20 minuter kortare båda två - och det kommer från ett stort Tiger-fan. (Sista två minuterna var dock fantastiska)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

I veckan har jag kollat på dokumentären Lance om cyklisten Lance Armstrong som var aktuell i samma tidsperiod som Tiger och gjorde en liknande resa, upp som en sol och ned som en pannkaka. MEN han har knappt hämtat sig än.

Det jag vill komma till är att i Lance-dokumentären så får man hela tiden höra vad han har att säga om all galenskap han gjort. Han får förklara sig, berätta hur han känner nu och hur han tänkte då.

Jag längtar till det kommer en dokumentär med TIger där han själv sitter och reflekterar över sitt liv och gärningar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 05 feb 2021, 14:18 I veckan har jag kollat på dokumentären Lance om cyklisten Lance Armstrong som var aktuell i samma tidsperiod som Tiger och gjorde en liknande resa, upp som en sol och ned som en pannkaka. MEN han har knappt hämtat sig än.

Det jag vill komma till är att i Lance-dokumentären så får man hela tiden höra vad han har att säga om all galenskap han gjort. Han får förklara sig, berätta hur han känner nu och hur han tänkte då.

Jag längtar till det kommer en dokumentär med TIger där han själv sitter och reflekterar över sitt liv och gärningar.
Enig, har du sett The Last Dance på Netflix?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev: 05 feb 2021, 14:18 I veckan har jag kollat på dokumentären Lance om cyklisten Lance Armstrong som var aktuell i samma tidsperiod som Tiger och gjorde en liknande resa, upp som en sol och ned som en pannkaka. MEN han har knappt hämtat sig än.

Det jag vill komma till är att i Lance-dokumentären så får man hela tiden höra vad han har att säga om all galenskap han gjort. Han får förklara sig, berätta hur han känner nu och hur han tänkte då.

Jag längtar till det kommer en dokumentär med TIger där han själv sitter och reflekterar över sitt liv och gärningar.
Enig, har du sett The Last Dance på Netflix?
Ja den var magisk.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar