Min nya golfpryl...(paketöppning)

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ledsen om jag sabbar för dig men jag vill inte att du ska fara illa i din tilltro till skaft.

Jag drar ett klassiskt ex.
R300 vs S300. Principen är densamma.

Om vi tar ett stålskaft R och S i samma modell så kan man genom att steppa (flytta färdigtrimmade skaft) eller tippa ett raw length, få ut ett annat flex.
Skillnaden mellan S300 och R300 är något gram och naturligtvis styvheten. Annars är skaftens profil identiska.
Genom att soft-steppa ett S300 3ggr (typ j6 skaft i j9) så erhåller man R. Eftersom man får mer tip så blir det tyngre och då blir det i praktiken ett R400+. Det som också händer är att böjpunkten flyttas nedåt och det kommer att ge en högre utgångsvinkel. Tippen blir alltså livligare och trots att vi har ett identiskt buttflex så har vi ett softare skaft i mid/tip.

Kuriosa:
Nu ska man veta att t.ex Dynamic gold i original är spelbart för de flesta i R och S. Många känner inte ens skillnad utan det visar sig oftast bara efter ett tag när/om svingen är on/off.

Hoppas det klarnar lite.. och om inte, strunta i det här inlägget och kör på.

Egon
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Egon skrev:
Mikaelanstad skrev: 13 jul 2022, 21:56
Egon skrev: Ursäkta en nörd men…
Tip trim på Tensei är 0.5” för 3w och 0.75” för 5w.
På bilden ser det ut att vara 1-1.5” i skillnad (se det blåmarkerade på skaften).

Egon
De stämmer säkerligen Bild Får se imorgon på rundan hur skaftet beter sig när man ska slå med det.

Jag har absolut ingen aning om tiptrim osv. Ja slår med sakerna bara Bild

De ena är ”äkta” de andra är nog Made for Taylormade och kikar man bilder på ena skaftet så ser det ut som dem ser identiska ut mot det jag köpte.

Kan va så enkelt att grafiken på de olika skaften inte är identiska?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Men… har du limmat själv?
”Made for” är ofta redan tippat och/eller bara en annan vikt.

Dagens skaft kan iofs trimmas men t.ex de till drivers har i princip bara butt-trim som rek.
Det går inte att bara butt-trimma till en spoon/Lill-spoon.
Förr drog man 1.5” till för att omvandla ett R till ett S… men med dagens profiler (läs, större skillnad på var skaftet är soft/hard över hela skaftet) så är det vanskligt.
Sen…. Stiff eller Reg är ett genomsnitt på hela skaftet. Ett frekvensmätt skaft visar oftast bara butt-flex … och då kan tippen vara 1-2 flex soft/hard … och drar du bort i den den styva/softa butten så kan flexet bli helt crazy.

Jag har tippat 3” på ett driverskaft och likväl blev det som ett fiskespö i en spoon. Ett annat klarade sig galant med 1.5”. Trial and eror funkar om man har skaft att leka med…

Egon
Nej har inte limmat någon av skaften själv.

Sökte dock rätt mycket info o kollade bilder på likvärdiga skaft ”det nya ja köpte” innan och kunde inte se någon större skillnad på det jag har mot de jag fann på Google, via bilder osv.

Det är ju lite det man kan göra när man köper ett skaft 30 mil bort. O skulle det då inte fungera helt då är de ju bara köpa ett annat


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Slog spoonen på 12 utslag nu när vi diskuterat om de skaftet. Den gick som en raket Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mikaelanstad skrev: 14 jul 2022, 09:41 Slog spoonen på 12 utslag nu när vi diskuterat om de skaftet. Den gick som en raket Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Och… vad har det med saken att göra?
Det finns en betydligt bättre värdemätare.
Slå varannat utslag med driver/spoon se hur det blir. Alla har nog varit med om att EN klubba fungerar bra EN runda och när man sen tar en annan så skiter det sig. Efter ett tag funkar även den andra men sen byts det till att man slår den första kass.
Levererar fortfarande klubborna obehindrat av när du slår dem, så är du hemma.

Det är absolut inga problem att blanda skaft, flex och vikt i setet. Frågan är bara om klubborna funkar på första försöket.

Egon
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Har inga större problem med Drivern heller, Där emot senaste 5 rundorna så är Spoonen bättre att slå i sidvind ”Blåst ordentligt senaste dagarna” då den inte påverkas på samma sätt och tappar inte jättemycket längd mellan driver/Spoon.

Men spelar ju ingen större roll, skaften fungerar som tänkt och gör sitt jobb.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mikaelanstad skrev: 16 jul 2022, 20:55 Har inga större problem med Drivern heller, Där emot senaste 5 rundorna så är Spoonen bättre att slå i sidvind ”Blåst ordentligt senaste dagarna” då den inte påverkas på samma sätt och tappar inte jättemycket längd mellan driver/Spoon.

Men spelar ju ingen större roll, skaften fungerar som tänkt och gör sitt jobb.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är lugnt då, vi har alla våra styrkor och svagheter.

Det jag inte vill är att du tillskriver skaftet din prestation. Skaftet är bara en liten länk och i praktiken är tot.vikten det mest styrande på hur du träffar med klubban. Om den sen går lite för snett/högt/lågt kan du tillskriva dess böjprofil.
Att namnet och färgen är densamma har väldigt lite med resultatet att göra.

Sen… jag slår driver, spoon, t5 och vissa hybrider bra. Nästa bra klubba är j7. J4-5 är mina sämsta.

Det har med svingfysiska faktorer att göra. De som slicar (egentligen pushfade) med driver och långa klubbor har grym träff med järnen. Det beror på att en neg. AoA och ett svingspår åt höger (högerspelare) är det som krävs/passar järnslag. Tvärtom då passar uppåt-AoA för driver

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 16 jul 2022, 21:04
Mikaelanstad skrev: 16 jul 2022, 20:55 Har inga större problem med Drivern heller, Där emot senaste 5 rundorna så är Spoonen bättre att slå i sidvind ”Blåst ordentligt senaste dagarna” då den inte påverkas på samma sätt och tappar inte jättemycket längd mellan driver/Spoon.

Men spelar ju ingen större roll, skaften fungerar som tänkt och gör sitt jobb.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är lugnt då, vi har alla våra styrkor och svagheter.

Det jag inte vill är att du tillskriver skaftet din prestation. Skaftet är bara en liten länk och i praktiken är tot.vikten det mest styrande på hur du träffar med klubban. Om den sen går lite för snett/högt/lågt kan du tillskriva dess böjprofil.
Att namnet och färgen är densamma har väldigt lite med resultatet att göra.

Sen… jag slår driver, spoon, t5 och vissa hybrider bra. Nästa bra klubba är j7. J4-5 är mina sämsta.

Det har med svingfysiska faktorer att göra. De som slicar (egentligen pushfade) med driver och långa klubbor har grym träff med järnen. Det beror på att en neg. AoA och ett svingspår åt höger (högerspelare) är det som krävs/passar järnslag. Tvärtom då passar uppåt-AoA för driver

Egon
Fast nu är ju skaftet det som skapar känslan när man svingar klubban. Bara skaftet kan få en klubba att kännas skit. Därför det är viktigt att testa olika skaft och inte bara läsa om skaften på internet. Två skaft som ser identiska ut på pappret kan kännas helt olika och få golfaren att svinga klubban helt annorlunda.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 16 jul 2022, 21:52
Egon skrev: 16 jul 2022, 21:04
Mikaelanstad skrev: 16 jul 2022, 20:55 Har inga större problem med Drivern heller, Där emot senaste 5 rundorna så är Spoonen bättre att slå i sidvind ”Blåst ordentligt senaste dagarna” då den inte påverkas på samma sätt och tappar inte jättemycket längd mellan driver/Spoon.

Men spelar ju ingen större roll, skaften fungerar som tänkt och gör sitt jobb.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är lugnt då, vi har alla våra styrkor och svagheter.

Det jag inte vill är att du tillskriver skaftet din prestation. Skaftet är bara en liten länk och i praktiken är tot.vikten det mest styrande på hur du träffar med klubban. Om den sen går lite för snett/högt/lågt kan du tillskriva dess böjprofil.
Att namnet och färgen är densamma har väldigt lite med resultatet att göra.

Sen… jag slår driver, spoon, t5 och vissa hybrider bra. Nästa bra klubba är j7. J4-5 är mina sämsta.

Det har med svingfysiska faktorer att göra. De som slicar (egentligen pushfade) med driver och långa klubbor har grym träff med järnen. Det beror på att en neg. AoA och ett svingspår åt höger (högerspelare) är det som krävs/passar järnslag. Tvärtom då passar uppåt-AoA för driver

Egon
Fast nu är ju skaftet det som skapar känslan när man svingar klubban. Bara skaftet kan få en klubba att kännas skit. Därför det är viktigt att testa olika skaft och inte bara läsa om skaften på internet. Två skaft som ser identiska ut på pappret kan kännas helt olika och få golfaren att svinga klubban helt annorlunda.
Absolut, men det har jag inte motsatt mig.
Sätt det i rätt sammanhang:
2 skaft som väger samma ger mer likheter i påverkan på svingen än 2 skaft som böjer sig lika.

När man testar skaft så kan man inte byta både vikt och böjprofil för då får man inte svaret på vad som gjorde vad.
Vissa skaft väger sen lika men har olika balans och då får du en faktor till.

Så… testa olika skaft med olika vikt och när man hittat sin vikt så går man över på profil. Rent krasst kommer snarlik balans och snarlik vikt på skaftet ge hur centrerad bollträffen är. Om det sen är fel böjprofil kommer face angle, dynamiskt loft och inte minst bollbana att variera.
Hittar man sen det ”bästa” skaftet avs. träff och inte minst känsla… så checkar man upp/ned i flex. Får man då ett ”håll” som är bättre avs. feel, leverans av huvud och bollbana så steppar man skaftet för att testa om en medelväg mellan profilerna/flexen är bättre.

Ex. På felaktigheter.
Genom att droppa eller öka svingvikt via huvudets vikt så får man både flex- och balans-ändring. Hur ska man då veta vad som är rätt?
Steppar man så får man svar på flex. Blyar man på skaftet så får man svar på balans.

Egon
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Igår blev det nya järnklubbor. Blev att göra sig av med min I500 och istället köptes I210.

Gick ut lite snabbt på banan igår och slog dem även där. Vilken kontroll man fick på slagen!

Riktigt nöjd med nya klubborna
IMG_6983.JPG
IMG_6983.JPG (160.19 KiB) Visad 1864 gånger
IMG_6982.JPG
IMG_6982.JPG (212.38 KiB) Visad 1864 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

svingit skrev: 03 jul 2022, 12:55 Hämtade drivern och hybriden igår.

Drivern: 7,5 gr, 50g Xcaliber Avalon 5 skaft.
Hybrid: 19 gr, 105g Wishon red skaft.


Drivern:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hybriden.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Såg att den låg på blocket tidigare. Vad blir det istället? 😃
Skriv svar