Golfsimulator The Golf Club

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Bjb74
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:14

Hej!
Det finns alldeles för få Svenska golfbanor på golfsimulatorn The Golf Club 2019! Detta skall jag ändra på :).

Jag har precis gjort klart Halmstad Södra, kolla gärna in den och spela.

Den är gjord med hjälp av Lidar-data (höjddata) från Lantmäteriet, Hålen är taggade på Open Street map.
Det tar en stund, men värt besväret.

Jag gjorde Halmstad Norra till förra versionen av TGC, men det var oerhört mycket svårare, tog längre tid (ca 40 timmar istället för 8 timmar) och resultatet blev MYCKET bättre denna gången. Varför? Det är oerhört svårt att få till höjdkurvor som är verklighetstrogna och det får man "gratis" från Lantmäteriet. Visst kan man lägga hur mycket tid som helst, men jag skapar hellre flera banor än lägger hur mycket tid som helst på en.

Om ni vill ha er egen bana inlagd så kan ni hjälpa till med att tagga banan på Open Street Map: https://blog.mapbox.com/mapping-a-golf- ... 5bc88ca59b

Skicka gärna ett meddelande här om ni vill ha hjälp! Min plan är att börja med banor i området kring Halmstad och utvalda banor i Skåne.

Det finns massa tutorials på Youtube, men dessa är inte helt anpassade efter svenska förhållanden. Har gjort lite anteckningar på vägen.

Del 1 Dreamgolf:

Skaffa ett konto på Lantmäteriets geotorg: https://geotorget.lantmateriet.se/
Ladda ner LAZ-filer från lantmäteriet. Skapa ett gratis konto och klicka i att du vill importera topografisk karta.

För att kunna importera filerna i chads tools så behöver man ett epsg-nr. Det får man från:https://www.lantmateriet.se/globalasset ... 1.0.4.pdfI mitt fall EPSG:3006 (SWEREF99 TM) se beställning ovan från Lantmäteriet. Tror att detta gäller hela Sverige.Open Street MapBörja med att starta ett konto: https://www.openstreetmap.org/user/new
Del 2 Dreamgolf:
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uB63WRR ... x=2&t=739s[/Youtube]
Skapa tom bana i tgc 2019, sätt allt till 0Leta upp banan i windows filsystem, kopiera till onedrive-mapp för projektet.I mitt fall: C:\Users\"Mitt Namn"\AppData\LocalLow\HB Studios Multimedia Ltd_\The Golf Club 2019 ProTee\Courses

Chad's Tools
Ladda ner Chad's Tools https://chadrockey.github.io/TGC-Design ... ORIAL.html
Starta programmet
1. Välj Banmapp: "Select Course Directory" Välj mappen där bana, osm-filer och laz.filer ligger direkt under.

Välj första fliken "Course Tools", klicka på Import .course
Gå över på andra fliken "Process Lidar", Skriv in EPSG Projektion (3006 i mitt fall, gäller antagligen för hela sverige)-> Select Lidar and generate Heightmap
När den kört klart, öppna mask.png som skapats i mappen du arbetar i.
Använd Paint 3D och röd färg. Justera penseln, använd först en mindre storlek runt banan och sen en större för att fylla.

Välj Import Terranin and Features, fyll alla rutor och Tryck på "Select and Import Heightmap and OSM into Course"

När den är klar så kan du klicka på fliken "Scorecard" för att se att antalet hål stämmer, hur många flaggpositioner du skapat och vilket varje hål har.

Hoppa sedan tillbaka till "Course Tools" och tryck på "Export .course". Det kan vara klokt att sätta ett datum på filen, så har du kvar din tomma bana om du vill göra om processen.

Lägg tillbaka filen i filsystemet där du har dina banor i TGC.
När du öppnar TGC så hittar du den bland "Unpublished Courses", har du kvar din tomma bana så heter de likadant. Därför är det bättre att förvara den på annat håll.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Bjb74 skrev: 29 nov 2021, 22:14 Hej!
Det finns alldeles för få Svenska golfbanor på golfsimulatorn The Golf Club 2019! Detta skall jag ändra på :).

Grymt!

Några frågor. Den plattform du använt är PC eller?

Har du tillgång till PGA 2K21? Undrar om det går att importera banorna mellan plattformar och versioner? Jag har alla golfclub spelen inkusive PGA 2k21 men bara på Playstation nämligen. Inte så sugen på att betala igen för PC varianten.
Hcp: ~12
Bjb74
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:14

Hej Niklas!
Det skall gå att flytta från tgc2019 till 2k21, men den har inte jag...

https://youtu.be/xDHaLLP_-5g
Kolla 22 minuter in hur han gör Bild
Nu har jag publicerat Halmstad Norra, Halmstad Södra, Haverdal och Bäckavattnet. Bäckavattnet gick i konkurs 2011 men på Bings karta ligger banan fortfarande kvar Bild. Tackar för detta Bild. Prova gärna att spela banorna. Har döpt alla till något med bjb74, men inte de riktiga namnen då jag ville spela dem på simulatorn innan de var finputsade. Norra och Bäckavattnet har flera tees och flaggplaceringar. Södra har bara flaggor mitt på green men 5 tees, Haverdal har 1 tee och en flaggplacering. Funderar på att ta Torekov och Falsterbo härnäst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bjb74
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:14

Såg att jag inte svarat på frågan om jag använt PC och svaret är ja . Torekov är nu klar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Bjb74 skrev: 28 dec 2021, 11:25 Såg att jag inte svarat på frågan om jag använt PC och svaret är ja Bild. Torekov är nu klar Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag får se till att köpa till PC för jag vill verkligen prova dina banor. Borde nog inte vara så dyrt nu om man inte köper den senaste releasen.
Hcp: ~12
Bjb74
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:14

Falsterbo klar och Ljunghusen på g


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Bjb74 skrev: 06 jan 2022, 12:56 Falsterbo klar och Ljunghusen på g BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan man lägga in ljung på banorna? Helt omöjligt att hitta bollen eller slå ifrån är min erfarenhet från Ljunghusen. Blir väl att välja tjockaste ruffen möjligt i spelet?
Hcp: ~12
Paxicon
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 aug 2020, 13:43

Strålande initiativ.
Ska försöka att själv lägga in lite Skånebanor.

Men bjb74 jag hittar inte dina banor i GolfClub2019.
Har sökt både på bjb74, Halmstad, och Falsterbo.
Har du publicerat dem? Under vilka namn isåfall? Vilka datum?

Tack återigen för ett gott jobb och en förträfflig guide!! :D :D
Bjb74
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:14

Paxicon skrev: 31 jan 2022, 23:22 Strålande initiativ.
Ska försöka att själv lägga in lite Skånebanor.

Men bjb74 jag hittar inte dina banor i GolfClub2019.
Har sökt både på bjb74, Halmstad, och Falsterbo.
Har du publicerat dem? Under vilka namn isåfall? Vilka datum?

Tack återigen för ett gott jobb och en förträfflig guide!! :D :D
Hej!
Det är märkligt att du inte hittar dem med sökning på bjb74. Många som spelat dem, så de går att hitta.
Info om banorna:

Real Name: Halmstad Södra
TGC 2019 Course Name: Halmstad S bjb74 Lidar
City: Halmstad
State: Halland
Country: Sweden
Lidar: Yes
Designer Name: Björn Bengtsson / Bjb74
Holes: 18
Black:
White: 5831 m
Gold: 5570 m
Blue: 5117 m
Red: 4863 m
Green: 4008 m
Top100:
WorldTop100:
USA:
Other Ranking: Sweden 36
More Info: My Home course :). All distances are in meters, the ranking is according to the swedish golf magazine Svensk Golf 2021
Par: 72

Real Name: Halmstad Norra
TGC 2019 Course Name: Halmstad Norra bjb74Lidar
City: Halmstad
State: Halland
Country: Sweden
Lidar: Yes
Designer Name: Björn Bengtsson / Bjb74
Holes: 18
Black: 6400 m
White: 6106 m
Gold: 5776 m
Blue: 5416 m
Red: 4971 m
Green:
Top100:
WorldTop100:
USA:
Other Ranking: Sweden 6
More Info: My Home course :). All distances are in meters, the ranking is according to the swedish golf magazine Svensk Golf 2021
Par: 72

Real Name: Haverdal
TGC 2019 Course Name: Hav4 Bjb74
City: Halmstad
State: Halland
Country: Sweden
Lidar: Yes
Designer Name: Björn Bengtsson / Bjb74
Holes: 18
Black:
White:
Gold:
Blue:
Red: 5747 m
Green:
Top100:
WorldTop100:
USA:
Other Ranking: Sweden
More Info: All distances are in meters, the ranking is according to the swedish golf magazine Svensk Golf 2021. I plan to add more tees and pin placements, also lacking some water in a few places :).
Par: 72

Real Name: Bäckavattnet
TGC 2019 Course Name: Bckavattnet Bjb74 Lidar
City: Halmstad
State: Halland
Country: Sweden
Lidar: Yes
Designer Name: Björn Bengtsson / Bjb74
Holes: 18
Black:
White:
Gold: 5581 m
Blue:
Red: 4811 m
Green:
Top100:
WorldTop100:
USA:
Other Ranking: Sweden
More Info: All distances are in meters, the ranking is according to the swedish golf magazine Svensk Golf 2021. This course closed 2011 :(. Now it is at least playable in TGC :).
Par: 72

Real Name: Torekov
TGC 2019 Course Name: Torekov v2 Bjb74 LidarRCR
City: Båstad
State: Skåne
Country: Sweden
Lidar: Yes
Designer Name: Björn Bengtsson / Bjb74
Holes: 18
Black:
White: 5603 m
Gold: 5322 m
Blue: 4823 m
Red: 4405 m
Green:
Top100:
WorldTop100:
USA:
Other Ranking: Sweden 27
More Info: All distances are in meters, the ranking is according to the swedish golf magazine Svensk Golf 2021
Par: 72

Real Name: Falsterbo
TGC 2019 Course Name: Falsterbo v1 Bjb74 Lidar RCR swe
City: Malmö
State: Skåne
Country: Sweden
Lidar: Yes
Designer Name: Björn Bengtsson / Bjb74
Holes: 18
Black:
White: 6189 m
Gold: 5845 m
Blue: 5339 m
Red: 4999 m
Green: 3883 m
Top100:
WorldTop100:
USA:
Other Ranking: Sweden 5
More Info: All distances are in meters, the ranking is according to the swedish golf magazine Svensk Golf 2021
Par: 72
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Bjb74 skrev: 29 nov 2021, 22:14 Hej!
Det finns alldeles för få Svenska golfbanor på golfsimulatorn The Golf Club 2019! Detta skall jag ändra på :).
...
För att kunna importera filerna i chads tools så behöver man ett epsg-nr. Det får man från:https://www.lantmateriet.se/globalasset ... 1.0.4.pdfI mitt fall EPSG:3006 (SWEREF99 TM) se beställning ovan från Lantmäteriet. Tror att detta gäller hela Sverige.Open Street MapBörja med att starta ett konto:
...
Grymt jobbat, jag har tidigare tittat lite på att mappa golfbanor i OpenStreetmap. Ska försöka ta upp det igen inför kommande säsong. Kan för övrigt verifera att det är SWEREF99 TM http://epsg.io/3006 som gäller för hela Sverige.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Skriv svar