Vad göra med utslitna handskar?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Vad gör ni med utslitna golfhandskar? Har provat några olika modeller och det går åt ett par under en säsong oavsett modell. Föredrar de som är helt i skinn och de blir för mig utslitna när skinnet vid tumbasen är slitet. Det är enda stället där de egentligen blir utslitna och resten av handsken är oftast helt okej. Det känns för mig lite dåligt att slänga en hel skinhandske bara för att några få kvadratcentimeter av den är slitna. Det tar emot att slänga så mycket "användbart" skinn som det är. Oavsett vad skinnet kommer ifrån så har det en ganska stor miljöpåverkan och jag tycker det är bra att nyttja det eller återanvända så långt som möjligt.

Har provat andra handskar med mer syntetiska material och förstärka med skinn på utsatta ställen. De trasas sönder i syntetmaterialet innan skinnet är slitet och blir likväl en oduglig handske med återigen fullt användbart skinn som får slängas.
Hur stor åtgång har ni på handskar under en säsong och är det bara att blunda för miljö och djurhållning och allt vad skinn innebär och slänga eller finns det något man kan göra för att återvinna eller återbruka delar av skin från tex ett knippe handskar?
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har egentligen aldrig haft det problemet eftersom jag spelat i lite duggregn eller svettats så att handsken ”går åt” innan den slits ut.
Nyligen köpte jag dock en modell som verkar nötas ut väldigt fort. Lite synd eftersom handsken är supernice och skinnet är mjukt och skönt.

Vet att det finns hälskydd, som man kan köpa på vilken ica som helst, som borde kunna funka som lappning. Problemet är att det är vadderat. Nåt liknande är på min radar för tillfället.

Nu gav jag 55-99:- för en handske så ekonomiskt sett kan jag orka med 3-4-5/år ist.f två svindyra fj eller Titleist.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Spelar denna https://www.titleist.com/product/player ... 7GL1T.html och den slits aldrig ut. Måste bara byta om jag inte hunnit ta av den och det kommer en störtskur. Det återhämtar sig den aldrig från. Men annars tar jag av den efter varje slag för att inte svetta ner den, låter den torka efter rundan och lägger tillbaka i förpackningen. Ser dyr ut, men eftersom den håller så pass länge blir den billigare i längden.

FJ handskar hade jag problem med att de slets ut på ett par ställen, men fungerade nog också bra med deras cabretta variant om jag minns rätt. Men deras "allvädershandske", nej, den slits snabbt och sitter dåligt för mig. Det hör nog ihop. Se till att ha rätt storlek! Den ska vara för liten när du köper den i stort sett.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Niklas skrev: 19 maj 2022, 13:50 Spelar denna https://www.titleist.com/product/player ... 7GL1T.html och den slits aldrig ut. Måste bara byta om jag inte hunnit ta av den och det kommer en störtskur. Det återhämtar sig den aldrig från. Men annars tar jag av den efter varje slag för att inte svetta ner den, låter den torka efter rundan och lägger tillbaka i förpackningen. Ser dyr ut, men eftersom den håller så pass länge blir den billigare i längden.

FJ handskar hade jag problem med att de slets ut på ett par ställen, men fungerade nog också bra med deras cabretta variant om jag minns rätt. Men deras "allvädershandske", nej, den slits snabbt och sitter dåligt för mig. Det hör nog ihop. Se till att ha rätt storlek! Den ska vara för liten när du köper den i stort sett.
Blir att prova vid nästa tillfälle att byte och hoppas att "Satängförstärkt manschett och tumme" gör sitt jobb och får ut längre livslängd i den. Har inget emot att betala lite mer för något om det ger mer kvalité.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Skriv svar