Skaft till 915 D2

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Rasmus.j
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 apr 2016, 15:44

Hej skulle vilja ha några tips på skaft till min driver. Har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad jag ska ha för något.
Jag har en svinghastighet på ca: 110-115 och har väldigt hög bollbana.

Tack på förhand !
Rasmus.j
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 apr 2016, 15:44

Tack för svar !
Okej ja, kör den på 9.5 sen som du säger så använder jag nog mycket armar och lite för dålig rotation i höfterna.
Svårt för dig att svara på kanske utan att sett min sving men du skulle rekommendera ett lite tyngre skaft alltså ?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
Rasmus.j skrev:Tack för svar !
Okej ja, kör den på 9.5 sen som du säger så använder jag nog mycket armar och lite för dålig rotation i höfterna.
Svårt för dig att svara på kanske utan att sett min sving men du skulle rekommendera ett lite tyngre skaft alltså ?

Kan inte understryka nog vikten av att man som i ditt fall gör en custom fitting när.man köper klubba/klubbor. Det lönar sig i längden. Tänker inte promota någon eller något. Men en vettig pro eller golfbutik som kan custom fitting är att rekommendera när man ska köpa nya grejer snarare än att man bara beställer något från nätet eller köper i butik vad man teoe att man gillar, eller i många fall man kör på ett märke man tycker om.

Det är så många olika faktorer som spelar in och kan vara skillnad i slutänden på många meter i längd, bollflykt och kontroll.
Sanningen är inte svårare än så, vill du ha ett skaft som faktiskt passar och du tycker om. Prova dig fram.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

En fråga, är bollbanan för hög?
Jag har samma som du men den höga bollbanan ger mig alternativ också :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Det är tempot som avgör det mesta. Ett bra tempo kan oftast hantera mjukare Flex. Ett ryckigt eller snabbt tempo mår bra av ett tyngre skaft. Slår du högt för att du har väldigt hög AoA gå på en modell med låg lauch - tex rogue. Om du slår högt för att du skopar, försök lägga lite tid på att jobba bort det problemet och testa igen.
sweetfred
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 apr 2016, 09:12

Har ett nytt oanvänt Diamana White D+ 70x (Extra stiff) skaft du kan få köpa.
sweetfred@gmail.com
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

sweetfred skrev:Har ett nytt oanvänt Diamana White D+ 70x (Extra stiff) skaft du kan få köpa.
sweetfred@gmail.com
Vad vill du ha för det?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Rasmus.j
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 apr 2016, 15:44

MizunoMade skrev:En fråga, är bollbanan för hög?
Jag har samma som du men den höga bollbanan ger mig alternativ också :)
För hög vet jag inte men kan va gött att få lite rull i bollen istället för att bollen studsar bakåt efter carry.
Nu är det väl i och för sig lite för mjukt/surt i backen för att begära någon speciell rull, det finns väl både för och nackdelar med en hög bollbana ;)
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Rasmus.j skrev:
MizunoMade skrev:En fråga, är bollbanan för hög?
Jag har samma som du men den höga bollbanan ger mig alternativ också :)
För hög vet jag inte men kan va gött att få lite rull i bollen istället för att bollen studsar bakåt efter carry.
Nu är det väl i och för sig lite för mjukt/surt i backen för att begära någon speciell rull, det finns väl både för och nackdelar med en hög bollbana ;)
Det har du rätt i men med en som stannar direkt så vet du hur långt du slår och kan räkna efter det ;)
Låter lite som att du kanske har viss casting eller skopning i svingen om den blir så hög, det problemet har jag och skaft hjälper inte mycket då. :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Rasmus.j
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 apr 2016, 15:44

Getinthehole skrev:
Rasmus.j skrev:Tack för svar !
Okej ja, kör den på 9.5 sen som du säger så använder jag nog mycket armar och lite för dålig rotation i höfterna.
Svårt för dig att svara på kanske utan att sett min sving men du skulle rekommendera ett lite tyngre skaft alltså ?
Det bästa är ju om du kunde slå i en trackman och visa värden...

Även om jag eller någon annan tipsar dig så blir det klart bättre resultat om man ser dina värden. Sedan testa olika skaft och se hur värden ändras för att få bästa resultat.

Men spontant ja, ett 70g x-stiff skaft borde få ner bollbanan och spinnen som jag gissar är hög.

Samtidigt om du kanske då vet att du roterar mindre med höfterna och kör mer armar och tränar bort det blir kanske inte bra att då stå med ett tyngre skaft osv.

Men som sagt, försök boka in dig med någon som har en trackman och så du kan se dina värden. Dynamiskt loft, spinrate osv.

Kan inte understryka nog vikten av att man som i ditt fall gör en custom fitting när.man köper klubba/klubbor. Det lönar sig i längden. Tänker inte promota någon eller något. Men en vettig pro eller golfbutik som kan custom fitting är att rekommendera när man ska köpa nya grejer snarare än att man bara beställer något från nätet eller köper i butik vad man teoe att man gillar, eller i många fall man kör på ett märke man tycker om.

Det är så många olika faktorer som spelar in och kan vara skillnad i slutänden på många meter i längd, bollflykt och kontroll.
tack återigen för ett utförligt svar !
Det får nog bli att kör någon typ av cutom fitting och se lite värden, det jag mest är ute efter är att för kontroll med drivern.

Har haft några år med uppehåll från golfen så jag tror att några lektioner från våran pro inte skulle skada heller, men en förutsättning är ju att ha rätt grejer också
Skriv svar