Hemma golfsimulator? Tips ?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Nissenilsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 mar 2020, 21:22

Nån som byggt en simulator hemma?
Har äntligen en perfekt yta för att förverkliga mancave/golf simulatorn.

Har tittat mest på skytrak men nu finns ju även Flightscopes Mevo+ som verkar göra samma sak i ett kanske snyggare format och med mindre lagg.

Någon som har erfarenheter? Båda ska funka för multiplayer spel med lite olika mjukvaru val.

Flightscope Mevo+ verkar dock ej säljas i Sverige?



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Jag hakar på denna tråd då jag har samma tanke.
Vill få upp en "simulator" som gör jobbet och har tittat lite Optishot 2, nu när även grabben börjat lira så vore det kul att sätta upp detta garaget.

Är Optishot nåt att ha eller är det bara junk? Hittade den på NordicaGolf för 3900kr
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

mianto skrev:Jag hakar på denna tråd då jag har samma tanke.
Vill få upp en "simulator" som gör jobbet och har tittat lite Optishot 2, nu när även grabben börjat lira så vore det kul att sätta upp detta garaget.

Är Optishot nåt att ha eller är det bara junk? Hittade den på NordicaGolf för 3900kr
Optishot är väll ungefär lika bra som om du slår in i ett nät och sedan försöker återskapa ditt slag du tror att du slog i lämpligaste tv-spel. Tyvärr.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

stevvee skrev: 18 maj 2020, 09:55
mianto skrev:Jag hakar på denna tråd då jag har samma tanke.
Vill få upp en "simulator" som gör jobbet och har tittat lite Optishot 2, nu när även grabben börjat lira så vore det kul att sätta upp detta garaget.

Är Optishot nåt att ha eller är det bara junk? Hittade den på NordicaGolf för 3900kr
Optishot är väll ungefär lika bra som om du slår in i ett nät och sedan försöker återskapa ditt slag du tror att du slog i lämpligaste tv-spel. Tyvärr.
Aha så bra alltså.... :lol:

tack för svar
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Jag har spelat mycket med Skytrak och tycker den funkar bra. Längder stämmer bra med verkligheten. Den har lite eftersläp och ibland tar den inte slagen. Jag har läst att Mevo + kräver mer yta (har nåt med kamerorna att göra). Mevo + ska vara bättre utomhus än Skytrak har jag också läst


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nissenilsson skrev: 08 mar 2020, 21:26 Nån som byggt en simulator hemma?
Har äntligen en perfekt yta för att förverkliga mancave/golf simulatorn.

Har tittat mest på skytrak men nu finns ju även Flightscopes Mevo+ som verkar göra samma sak i ett kanske snyggare format och med mindre lagg.

Någon som har erfarenheter? Båda ska funka för multiplayer spel med lite olika mjukvaru val.

Flightscope Mevo+ verkar dock ej säljas i Sverige?

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ingen simulator hemma men använt massor av olika produkter för liknande tjänster. SkyTrak är bra och jag har jämfört med min TrackMan flera gånger där den presterar ok, speciellt med tanke på priset. Mevo+ har jag inte fått tassarna på ännu men jag känner killen som har agenturen för FlightScope i Sverige så den kontakten kan jag förmedla.
Jckssn
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jun 2020, 14:17
Ort: Piteå

Gör ett litet trådlyft.

Har trådstartaren kommit längre med golfsimulator-planerna?
Då jag bor i norra Sverige med kort säsong har jag bestämt mig för att göra plats i garaget för en simulator för att träna / spela golf även vintertid och om det funkar bra även kunna träna hemma istället för att åka till rangen.

Jag har kollat på Skytrak och Mevo+ och bestämde mig till slut för Mevo+, tyvärr ligger den nu på 14-veckors leveranstid.
Mevo+ verkar ha lite barnsjukdomar med längder på drivern för vissa användare inomhus (men kan handla om inställningar) men det verkar som att Flightscope har bra support/uppdateringar.

Till slagnät tänkte jag använda pilbågsnät i vitt då det är relativt billigt jämfört med en riktig slagduk för simulatorer.
Fångstnät på sidorna tänkte jag använda svarta scen-draperier av lite tyngre / tåligare modell.
Ram till buren bygger jag själv i profilrör.
Projektor blir det nog inte nu till en början om jag inte ramlar över någon billig begagnad som passar mina behov utan jag tänkte en Ipad kopplad till en större skärm att börja med.

Utslagsmatta söker jag lite tips om, kollat på https://shop.ksabgolf.se/vara-produkter ... er-150x150 någon som har erfarenhet av ksab's konstgräs tee master?

Andra tips om material etc tar jag gärna emot, det är bara Mevo'n jag beställt än.
Jocke432
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 aug 2021, 21:42
Ort: Älvsbyn

Jckssn skrev: 18 aug 2020, 09:15 Gör ett litet trådlyft.

Har trådstartaren kommit längre med golfsimulator-planerna?
Då jag bor i norra Sverige med kort säsong har jag bestämt mig för att göra plats i garaget för en simulator för att träna / spela golf även vintertid och om det funkar bra även kunna träna hemma istället för att åka till rangen.

Jag har kollat på Skytrak och Mevo+ och bestämde mig till slut för Mevo+, tyvärr ligger den nu på 14-veckors leveranstid.
Mevo+ verkar ha lite barnsjukdomar med längder på drivern för vissa användare inomhus (men kan handla om inställningar) men det verkar som att Flightscope har bra support/uppdateringar.

Till slagnät tänkte jag använda pilbågsnät i vitt då det är relativt billigt jämfört med en riktig slagduk för simulatorer.
Fångstnät på sidorna tänkte jag använda svarta scen-draperier av lite tyngre / tåligare modell.
Ram till buren bygger jag själv i profilrör.
Projektor blir det nog inte nu till en början om jag inte ramlar över någon billig begagnad som passar mina behov utan jag tänkte en Ipad kopplad till en större skärm att börja med.

Utslagsmatta söker jag lite tips om, kollat på https://shop.ksabgolf.se/vara-produkter ... er-150x150 någon som har erfarenhet av ksab's konstgräs tee master?

Andra tips om material etc tar jag gärna emot, det är bara Mevo'n jag beställt än.

Hur går det med detta? Börjat kolla på simulator, har du hittat svarta scen-draperier?

Fungerar den bra Mevo'n? Tänkte köpa en Skytrak men börjat titta på Mevo plus istället eftersom man inte behöver prenumerera på mjukvara hela tiden.
Jckssn
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 jun 2020, 14:17
Ort: Piteå

Jocke432 skrev:
Jckssn skrev: 18 aug 2020, 09:15 Gör ett litet trådlyft.

Har trådstartaren kommit längre med golfsimulator-planerna?
Då jag bor i norra Sverige med kort säsong har jag bestämt mig för att göra plats i garaget för en simulator för att träna / spela golf även vintertid och om det funkar bra även kunna träna hemma istället för att åka till rangen.

Jag har kollat på Skytrak och Mevo+ och bestämde mig till slut för Mevo+, tyvärr ligger den nu på 14-veckors leveranstid.
Mevo+ verkar ha lite barnsjukdomar med längder på drivern för vissa användare inomhus (men kan handla om inställningar) men det verkar som att Flightscope har bra support/uppdateringar.

Till slagnät tänkte jag använda pilbågsnät i vitt då det är relativt billigt jämfört med en riktig slagduk för simulatorer.
Fångstnät på sidorna tänkte jag använda svarta scen-draperier av lite tyngre / tåligare modell.
Ram till buren bygger jag själv i profilrör.
Projektor blir det nog inte nu till en början om jag inte ramlar över någon billig begagnad som passar mina behov utan jag tänkte en Ipad kopplad till en större skärm att börja med.

Utslagsmatta söker jag lite tips om, kollat på https://shop.ksabgolf.se/vara-produkter ... er-150x150 någon som har erfarenhet av ksab's konstgräs tee master?

Andra tips om material etc tar jag gärna emot, det är bara Mevo'n jag beställt än.

Hur går det med detta? Börjat kolla på simulator, har du hittat svarta scen-draperier?

Fungerar den bra Mevo'n? Tänkte köpa en Skytrak men börjat titta på Mevo plus istället eftersom man inte behöver prenumerera på mjukvara hela tiden.
Köpte draperier från https://m.thomann.de/se/stairville_euro ... 3x_3_m.htm

Jag är inte riktigt klar än men har spelat hela vintern i simulatorn.
Bild

Bild
Efter några tusen slag fick jag lite känningar i armbågen, då fällde jag in en plastskiva under mattan där bollen ligger, så vid en duff flexar det lite mer och skonar kroppen lite. Inte känt av något sen jag byggde om detta.

Jag är riktigt nöjd med Mevon, i början var det lite problem med att den inte läste Chippar under 20meter vilket gjorde det riktigt svårt att spela sim-golf på ett bra sätt, låg man precis i greenkant var det svårt att få bollen att stanna på green. Med uppdateringar av FlightScope har detta åtgärdats och jag har inga problem att göra korta chippar. Puttning fungerar, men använder det inte.

Jag har mest använt FlightScope egna appar med range / Skills (träffa mål på olika avstånd) då jag främst tränat teknik.
Men nu när chipparna fungerar bättre lär det bli lite mer simulatorgolf i vinter. Har ej känt något behov än av att skaffa fler banor än dom fem som ingår. Kanske med lättnader i Corona-restriktionerna att man vill ha fler banor om man ska köra lite golf-kvällar.

Nu till vintern är tanken att bygga klart med matta över hela golv-delen och skaffa en projektor för att öka simulator-känslan, kör iPad på en TV framför mig nu som fungerar hel ok.
Jag är mycket nöjd med köpet, slagit drygt 1000slag i månaden under december-juni.

Det kommer intressanta nyheter nu med Bushnells Launch Pro och fullswing kit, men bägge dessa verkar bli dyrare än Mevo+ men har man lite högre budget kan det vara värt att vänta på mer info om dessa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jocke432
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 aug 2021, 21:42
Ort: Älvsbyn

Okej tack för svar. Det blev en Mevo+ för mig nu. De hade 200 Euro rabatt och fri frakt denna vecka. '

Thomann där har man handlat mycket musikprylar, tänkte inte på dom. Funkar det bra att stoppa bollen om den träffar med en full sving och håller gardinen?

Snygg lösning med plexiglasskivan.
Skriv svar