Recension Garmin Z80

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bild

Nu har jag använd min Garmin Z80 tillräckligt med varv för att lära känna den och kunna tycka till om den.
Mitt första intryck är att den här kikaren är för dig som är väldigt trygg i ditt spel. Vad jag menar med det?

Du kan börja med att ställa dig frågorna, vet du exakt hur långt du slår din driver carry, behöver du veta om flaggan står 5 eller 25 meter in från greenkant, hur många slag tar du strategiskt beslut kring under ett varv?

Saken är den att kikaren ger dig så mycket information att om du inte har en trygghet i ditt spel och känner dina slag har du alldeles för mycket information och all den informationen kan göra att du börjar tänka för mycket och att det tänkandet äter upp tid ute på banan.

Bild

Igår spelade jag ett varv på Bro Hof Stadium Course med kikaren. Från tee på hål 10 såg jag i banguiden som målas upp inne i kikaren att fairwaybunkrarna började vid 199 meter och slutade vid 260 meter. Alltså exakt i min landningszon med Hybrid - Driver. Om jag slår ett slag kort om fairwaybunkrarna visade kikaren att jag skulle ha 175 meter ungefär till greenen. Jag tog beslutet att försöka slå carry över den första högre fairwaybunkern och pricka den lilla fairway som fanns där och ha cirka 140 in. Bara det är mycket information och strategibeslut som grundas på information jag får i kikaren som jag annars hade fått nyttja en banguide för. Jag slog dock en slice höger om fairwaybunkern. Inspelet blev 140 meter till flaggan, till greenkant var det 130 meter och till bakändan av green 155. Med den informationen kan jag ta beslutet att försöka slå bollen 130 meter mellan greenkant och flaggan, och vara trygg i att inte rulla av greenen i bakkant. Så jag slår en J9 som jag normalt sett slår 130 meter, den får en flyer och går förbi flaggan men slutar ändå på green. Om jag inte haft informationen om måtten till framkant och bakkant av green hade jag inte varit lika trygg i mitt klubbval, jag hade kanske istället valt en J8 som går 140 som hade slutat i vattnet bakom.

Bild

Kikaren är högteknologisk, du behöver vara lagd åt hållet som gillar teknologi på banan och känner dig lugn med att nyttja prylar.
Den kan känna av GPS-koordinater fel och visa ett annat hål, då måste du in i menyn och byta hål. Du behöver starta upp den i tid innan du ska börja använda den och som många har gett feedback på stänger den väldigt lätt av sig. Jag tror att det är för att avstängningsknappen sitter illa till och att man kommer åt den när du stoppar ner kikaren i fodralet.

Jag tror själv att jag kommer att spara många många slag med hjälp av den. Jag är helt såld. Därför skulle jag vilja säga att den är värd sitt pris.

Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag använder nuförtiden både klocka och kikare, så det var intressant med att läsa en recension på en kombinerad produkt.

Jag använder endast klocka 90% av tiden och det är endast särskilda tillfällen jag använder kikare. Hade ett tag enbart kikare, men det fungerar inget vidare vid blinda inspel, lay-ups (par femmor), flaggor som står långt bak på green (risk att rinna av i bakkant om man spelat mot den). Däremot behövs kikare vid t.ex. provisoriska greener eller kan vara användbart under 100 meter från flaggan.

Så jag är definitivt målgrupp för denna produkt, men för priset kommer den aldrig vara intressant när en kikare och en klocka tillsammans kostar hälften av priset...
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Om 5-10 meter hit eller dit inte spelar någon roll är GPS en bra lösning.
För exakta mått, framförallt till flaggan då, är kikare enda lösningen.

Kikare vs GPS-test:
https://www.youtube.com/watch?v=GJyraOwTVZ8
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Kul att du är nöjd med din Z80, Johan. Har du testat den på flaggor utan prismor? Jag har upptäckt att min Z80 bara funkar på flaggor som har prismor. Spelar mycket av min golf på Mälarö GK som inte har prismor på någon av banorna. Det jag får göra är att pricka själva flaggstången för att få ett avstånd men det är ju inte helt lätt vid längre avstånd...
Har ett pågående ärende med Garmins kundsupport och om de inte tycker att något är fel på min kikare så är den definitivt inte värd sitt pris. Jag har i alla fall inte sett någon info om att den bara kan "se" flaggor med prismor.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nu är ersättaren ute, Z82, med en svettig prislapp:
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/672620
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:Nu är ersättaren ute, Z82, med en svettig prislapp:
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/672620
Har den hemma för recension.
Tänkte testa de två tillsammans inom kort


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 13 maj 2020, 15:15Har den hemma för recension.
Tänkte testa de två tillsammans inom kort
Spännande! :)
KimGustaf
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jun 2020, 11:53

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev: 13 maj 2020, 15:15Har den hemma för recension.
Tänkte testa de två tillsammans inom kort
Spännande! :)
Var hittar jag z82 recensionen / KG


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

KimGustaf skrev:
Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev: 13 maj 2020, 15:15Har den hemma för recension.
Tänkte testa de två tillsammans inom kort
Spännande! :)
Var hittar jag z82 recensionen / KG


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag sätter ihop den i helgen.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Z82:an verkar knepig att sätta ihop... Bild

Z80 också tror jag. Min Z80 fick jag till slut, efter många veckor och vändor, skicka in till Garmins testcenter. Ett par dagar senare fick jag en ny, utan annan återkoppling.
Den nya jag fick har det välkända felet att den stänger av sig 3-4 ggr per runda, annars är den bra. Orkar nog inte starta en ny process med dem

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Skriv svar